Zelené auto roku 2010: finalisté jsou známi

Letošní americká anketa o ten nejekologičtější vůz proběhne ve znamení souboje dvou dieselů a tří hybridů. Ano, v USA je možné vše.

Svět se mění a někdejší bašta zážehových osmiválců již zřejmě nebude nikdy taková, jakou byla. Příkladem může být tradiční anketa Zelené auto roku (GCOY), kterou již od roku 1992 pravidelně uděluje magazín Green Car Journal. Zohledňuje přitom hlavně nízkou spotřebu, nízké emise a moderní technologie, které jsou jejich zárukou.

Loňským vítězem byl Volkswagen Jetta TDI, přesto se v pětici letošních finalistů objevil spřízněný VW Golf s podobným motorem TDI. V této pětce se dále objeví Audi A3 (pochopitelně s motorem TDI), Honda Insight, nezapomnělo se samozřejmě na tradiční Prius a domácí produkci zastupuje pouze hybridní Mercury Milan (těžko říci, proč nebyl nominován jeho výchozí model Ford Fusion).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Honda Insight
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf TDI

Zápas o titul nejekologičtějšího auta v Americe se tak odehraje pouze mezi „nafťáky“ a hybridy, přičemž obě tyto skupiny vozů za sebou paradoxně táhnou vážné pochybnosti o své skutečné „ekologičnosti“. Ano, je to síla, v porotě totiž kromě redaktorů zasedají třeba Jay Leno, Carl Pop ze Sierra Clubu nebo dokonce Carroll Shelby.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A3 TDI
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercury Milan Hybrid

„Pozorujeme trend směřující k zeleným autům na všech úrovních od těch nejlevnějších až po ta nejdražší, včetně crossoverů a SUV,“ tvrdí Ron Cogan, šéfredaktor a vydavatel magazínu Green Car Journal a zakladatel serveru GreenCar.com. „Dále se zde setkáváme s širokou škálou technologií, paliv a strategií včetně snižování hmotnosti či valivých odporů, jež tím vstupjí do hry. Širší nabídka zákazníkům nabízí výběr podle individuálních preferencí, ovšem bez dopadu na životní prostředí, což je pro nás důležité.“

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Prius III

Jakkoli si pořadatelé této ankety zakládají na „šíři“ svého záběru, my žádné prvky přílišné diverzifikace nepozorujeme. Z této společnosti svým charakterem i ztvárněním navíc vystupuje snad jen Mercury, jenž naznačuje trendy v domácí produkci, zatímco ostatní čtyři zástupci jsou zosobněním veskrze tradičních postupů, byť technologicky dovedených na vrchol doby...

Vítěz bude slavnostně vyhlášen 3. prosince již popáté na konferenci v Los Angeles.

Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 153 578 km
Cena: 130 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků