Ford otestoval online semafory, které by automaticky uměly vytvořit „zelenou vlnu“ pro vozy hasičů, policie a záchranářů. Zároveň by mohly snížit riziko dopravních nehod, k nimž nezřídka dochází, když vozy integrovaného záchranného systému projíždějí křižovatkami na červenou. Zdroj: Ford

Ford otestoval online semafory, které by automaticky uměly vytvořit „zelenou vlnu“ pro vozy hasičů, policie a záchranářů. Zároveň by mohly snížit riziko dopravních nehod, k nimž nezřídka dochází, když vozy integrovaného záchranného systému projíždějí křižovatkami na červenou. | Zdroj: Ford

Zkouška proběhla v rámci širšího projektu, který zkoumá přínosy online propojení mezi automobily a dopravní infrastrukturou na všech druzích silnic. Zdroj: Ford

Zkouška proběhla v rámci širšího projektu, který zkoumá přínosy online propojení mezi automobily a dopravní infrastrukturou na všech druzích silnic. | Zdroj: Ford

K testování této technologie využil Ford ulici s osmi po sobě jdoucími semafory v německých Cáchách a dva úseky se třemi navazujícími jdoucími semafory za městem, které zajistili partneři projektu. Zdroj: Ford

K testování této technologie využil Ford ulici s osmi po sobě jdoucími semafory v německých Cáchách a dva úseky se třemi navazujícími jdoucími semafory za městem, které zajistili partneři projektu. | Zdroj: Ford

Při testování dal testovací vůz semaforům signál, aby se přepnuly na zelenou. Jakmile křižovatkou projel, semafor se opět vrátil ke standardnímu provozu. Zdroj: Ford

Při testování dal testovací vůz semaforům signál, aby se přepnuly na zelenou. Jakmile křižovatkou projel, semafor se opět vrátil ke standardnímu provozu. | Zdroj: Ford

V simulacích každodenních provozních situací pak testovací vozidlo dostávalo informace o tom, kdy se na semaforech změní červená na zelenou a naopak. Adaptivní tempomat potom upravil rychlost jízdy tak, aby vůz projel větší část testovacího úseku na zelenou. Zdroj: Ford

V simulacích každodenních provozních situací pak testovací vozidlo dostávalo informace o tom, kdy se na semaforech změní červená na zelenou a naopak. Adaptivní tempomat potom upravil rychlost jízdy tak, aby vůz projel větší část testovacího úseku na zelenou. | Zdroj: Ford

Komunikaci mezi vozidly a semafory umožňuje technologie C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), což je jednotná platforma, která propojuje vozidla s dopravní infrastrukturou, ostatními vozidly a dalšími účastníky silničního provozu. Zdroj: Ford

Komunikaci mezi vozidly a semafory umožňuje technologie C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), což je jednotná platforma, která propojuje vozidla s dopravní infrastrukturou, ostatními vozidly a dalšími účastníky silničního provozu. | Zdroj: Ford

Zkouška proběhla v rámci širšího projektu, který zkoumá přínosy online propojení mezi automobily a dopravní infrastrukturou na všech druzích silnic. Zdroj: Ford
K testování této technologie využil Ford ulici s osmi po sobě jdoucími semafory v německých Cáchách a dva úseky se třemi navazujícími jdoucími semafory za městem, které zajistili partneři projektu. Zdroj: Ford
Při testování dal testovací vůz semaforům signál, aby se přepnuly na zelenou. Jakmile křižovatkou projel, semafor se opět vrátil ke standardnímu provozu. Zdroj: Ford
V simulacích každodenních provozních situací pak testovací vozidlo dostávalo informace o tom, kdy se na semaforech změní červená na zelenou a naopak. Adaptivní tempomat potom upravil rychlost jízdy tak, aby vůz projel větší část testovacího úseku na zelenou. Zdroj: Ford
6
Fotogalerie

Zelená vlna pro sanitky? Ford testuje chytré semafory, s jízdou pomohou i běžným autům

Zkoušky již proběhly v německých Cáchách. Inteligentní světelná signalizace poslouží k záchraně životů i pro plynulost dopravy.

S technologií komunikace vozů s dopravní infrastrukturou do budoucna počítá prakticky každá automobilka. Například Audi hodlá uvést do provozu chytré semafory v celém svém domovském Ingolstadtu již v letošním roce, podobná technika je uváděna do provozu i ve Wolfsburgu pod taktovkou Volkswagenu a intenzivní vývoj probíhá také u Mercedesu. Ford nyní hlásí provedení zkoušky komunikace vozů se světelnou signalizací, která by měla výrazně pomoci záchranným složkám.

U sanitek nebo hasičských vozů často rozhodují minuty nebo dokonce sekundy, využití inteligentní infrastruktury k jejich hladkému průjezdu se proto přímo nabízí. Ford ke zkouškám využil ulici v německých Cáchách s osmi po sobě jdoucími semafory a dva další úseky s třemi navazujícími semafory. Sanitku představovala Kuga plug-in hybrid, která dávala semaforům signál, aby se přepnuly na zelenou. Po jejím průjezdu se signalizace vrátila k běžnému provozu.

V rámci zkoušek pro provoz civilních vozidel pak uměl adaptivní tempomat upravit rychlost vozu tak, aby bylo možné načasovat příjezd ke křižovatce v momentech, kdy svítila zelená. Komunikaci obstarala technologie C-V2X (cellular vehicle-to-everything), jednotná platforma pro spojení vozů s dopravní infrastrukturou skrze mobilní sítě v reálném čase. V budoucnu by tyto systémy měly zajistit větší plynulost dopravy a tím i pohodlnější cestování, nemluvě o úsporách paliva.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud