Ze života řidiče: chalupářská a rekreační monstra

Výrobci automobilů se pokoušejí vymýšlet vozidla pohodlná, bezpečná, provozně úsporná a dostatečným zavazadlovým prostorem. A tady je právě kámen úrazu. Představy konstruktérů o tom, co je dostatečný zavazadlový prostor, se většinou znamenitě liší od představ našeho motoristy.
Ze života řidiče: chalupářská a rekreační monstra

Náš motorista potřebuje vůz úsporný a pohodlný - v tom se s konstruktéry většinou shoduje – ale i takový ve kterém, nebo na kterém se dá odvézt prakticky vše. Tyto své představy mnozí s odvahou a invencí sobě vlastní pohříchu i realizují. A tak je na silnicích a dálnicích na co se dívat.

Do auta se vejde cokoliv

Je pravda, že ještě nedosahujeme úrovně některých zemí v Orientu, kde osobní automobil uveze patnáctičlennou rodinu a k tomu náklad, se kterým by měl starosti i střední náklaďáček, ale rozhodně nejsme v tomto směru žádní žabaři. V autech a zejména na autech se převáží všechno možné i nemožné. Prkna, trámy, lednice, pračky, kamna a kotle, míchačky, lodě, sedací soupravy, jízdní kola, dětské kočárky, peřiny, polystyrén, cihly a tvárnice, koberce atd. atd. I člověk s velkou fantazií by sotva dokázal vymyslet něco, co některý náš motorista již neuvezl.

Někteří nespokojenci říkají, že každý automobil má své povolené maximální zatížení, a že přetěžování je nebezpečné a že také střešní nosič vulgo zahrádka má omezenou nosnost. Je to nepříjemné, ale je třeba přiznat, že tito lidé, kteří nedovedou ocenit rekordní výkony, mají v podstatě pravdu. Jízda s přetíženým a špatně naloženým vozem je hazardní a nebezpečná.

Kolik naložit?

Jak tedy nakládat a zatěžovat vůz, aby se uvezlo co nejvíce, předpisy byly dodrženy a jízda nebyla nebezpečná? Především se musíme smířit s tím, že nesmíme překročit maximální povolené zatížení. Při rozvaze, co je možno naložit, nesmíme při sčítání zapomenout na živou váhu, tedy na cestující včetně řidiče. Pokud je náklad velký, je třeba omezit počet osob. Náklad musí být rozložen rovnoměrně, aby vůz nebyl jednostranně zatížen a nesmí být také velký rozdíl v zatížení náprav. Těžiště nákladu by mělo být co nejníže, a proto je třeba naložit co nejvíce věcí do vozu a co nejvíce omezit náklad na zahrádce.

Při rozhodování co dát na zahrádku je třeba vycházet z toho, že většina výrobců udává nosnost střešního nosiče kolem 50 kg. Na zahrádku proto patří věc lehké, které příliš neovlivní těžiště. Zároveň by neměl být náklad na zahrádce příliš vysoký, protože to podstatně zvyšuje aerodynamický odpor a to je cítit na spotřebě. Při dnešních cenách pohonných hmot to jistě není zanedbatelné.

Za jízdy se brzy přesvědčíme o tom, že vozidlo s naloženou zahrádkou je citlivější na boční vítr. Náklad na zahrádce by měl být dobře upevněn, přichycen „pavoukem“ nebo sítí, či jiným podobným zařízením. Předměty, které za jízdy opouštějí zahrádku se sice mohou stát zdrojem nejrůznějších kratochvílí, ale podle strohé litery zákona je za upevnění nákladu odpovědný řidič.

Máte hodně nákladu? Pořiďte si přívěs

Pro ty, kdo potřebují vézt víc než se v souladu s předpisy vejde do vozu a na zahrádku, byly vymyšleny nákladní přívěsy. To je zařízení velice užitečné a navíc se již objevily půjčovny vozíků, což je velice praktické. Prvním předpokladem pro jízdu s přívěsem je to, že automobil je vybaven závěsným zařízením schváleného typu, včetně elektrické přípojky, a že má tuto skutečnost zapsánu v technickém průkazu a v osvědčení o technickém průkazu.

Druhým předpokladem je pak to, že přívěsný vozík je otypován, má technický průkaz a osvědčení o něm a má státní poznávací značku. Řidič musí mít u sebe nejen papíry od vozu, ale také od přívěsu. Pokud jsou tyto podmínky splněny, je třeba ještě zkontrolovat elektrické zapojení přívěsu.

Po pečlivé kontrole je možno nakládat. Při nakládání do přívěsu platí v zásadě totéž, co při nakládání do vozu. Hranicí je maximální povolená nosnost přívěsu, náklad by měl být rozložen rovnoměrně, zajištěn proti posunutí a měl by mít těžiště co nejníže. Také zde hraje velkou roli řádné upevnění nákladu. Při upevňování musíme počítat s tím, že za jízdy působí zejména při průjezdu zatáček a při intenzivním brzdění značné síly. Proto se doporučuje nedlouho po začátku cesty na vhodném místě zastavit a upevnění nákladu zkontrolovat. To ostatně platí i o nákladu na zahrádce.

Pozor, ať svítí

Řidič by měl dbát na to, zda náklad nezakrývá osvětlení přívěsu, nebo státní poznávací značku, protože obé vyvolává značnou nevůli policistů. Někdy je náklad tak vysoký, že řidiči brání dobrému vzhledu dozadu. Pokud není za soupravu vidět ani pomocí venkovních zpětných zrcátek, je třeba buď náklad upravit, nebo si pořídit přídavná zpětná zrcátka, která se používají při jízdě s obytnými přívěsy.

A tím se dostáváme k další části našeho povídání. Obytné přívěsy jsou oblíbeným zařízením zejména v době dovolených, nebot` umožňují poměrně pohodlné a přitom levné ubytování. O jejich předpisovém vybavení platí totéž co o přívěsech nákladních. Váha přívěsu i s nákladem nesmí překročit údaj uvedený v papírech a o tom, že se v obytném přívěsu nesmějí převážet lidé, snad není ani třeba mluvit. Také je důležité nepřekročit povolenou váhu.

Jak jezdit s přívěsem?

Důležitou a řidiči zhusta podceňovanou záležitosti je vlastní jízda s přívěsem, ať již nákladním nebo obytným. Hned prvním kamenem úrazu bývá to, že každý přívěs má maximální povolenou rychlost. Většinou je to 80 km/hod a tento údaj má být v podobě tabulky viditelně umístěn na zadní části přívěsu.
Vlastní jízda s přívěsem není také bez úskalí. Jedná se vlastně o soupravu a ta má jiné jízdní vlastnosti, než samotný automobil. Především je třeba počítat s delší brzdnou drahou. Příliš ostré brzdění je nebezpečné zejména u nebrzděných přívěsů. Přívěs totiž může uvést svojí vahou zadní část tažného vozidla do smyku a takový smyk, v jehož závěru přívěs předjede automobil, není zážitek právě příjemný. To platí zejména na mokrých, či jinak kluzkých vozovkách.

Brzdit je tedy třeba plynule a doporučuje se nechat poněkud větší odstup od vozidel jedoucích vpředu. Při jízdě v klesání je bezpečnější ponechat zařazenou rychlost a využívat brzdného účinku motoru.
činům.

Při jízdě v zatáčkách je také třeba postupovat rozumně. Vždy je lépe mít větší procento jistoty, protože řešení krizových situaci je s přívěsem mnohem složitější. Ještě větší opatrnost je na místě, jedeme li s přívěsem z půjčovny, protože obvykle neznáme detailně jeho jízdní vlastnosti. Každý zkušený řidič vám potvrdí, že různé přívěsy se chovají na silnici různě, a že řidič potřebuje kratší nebo delší dobu na to, aby si na přívěs zvykl.

Couvat s přívěsem je těžké

Samostatnou kapitolou je couvání, otáčení a jiné manévry s přívěsem, které bývají obvykle potřebné v kempech, nebo na parkovištích. Nechcete-li se stát zdrojem zábavy pro ostatní a někdy také zdrojem ohrožení, doporučujeme najít si klidné volné prostranství a tam si všechny potřebné manévry v klidu procvičit a vyzkoušet. Některým řidičům dělá problémy i couvání se samotným vozidlem a ti by měli sebekriticky zvážit, zda se mají vůbec do podobných cviků s přívěsem pouštět. V takových případech je lepší na parkovišti přívěs odepnout, zajet na vyhlédnuté místo pouze autem a přívěs tam dotlačit a znovu připnout. Není to žádná ostuda a je to vždy lepší, než někomu odřít či jinak poničit vozidlo.

Každý, kdo jede s přívěsem, musí počítat s tím, že může píchnout pneumatiky nejen na vozidle, ale také na přívěsu. Proto je třeba být při jízdě stále velice soustředěný a být připraven na tuto nepříjemnou náhodu. Prozíraví řidiči jezdí s rezervním kolem i pro přívěs, protože oprava pneumatiky na cestě je záležitost nemilá a ne každý ji zvládne.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků