Zastarale, nezastarale. Velice s lqaskou vzpominam na Skodu 120.Motor vzadu, lepe to sedelo na silnici. Pri smyku stacilo trochu pridat plny a bylo vyhrano. Zlata stodvacitka
Jsou ty údaje o tom odkdy dokdy se jednotlivé verze vyráběly správné? Vlastnil jsem Rapid 136, který byl vyroben v prosinci 1989.
Na svojí dobu, to bylo dobré auto, měl jsem ho, spotřeba po městě 8, mimo město 6,5. Do Bulharska 6,2. Najel jsem na ní 440tis bez opravy motoru či převodů, 1x jsem dělal klempířinu. Jsem zvědav, kolik najedou dnešní Škodovky, o spotřebě ani nemluvím.
Zastaralý, hrdzavejúci šchrot RVHP. 15 rokov po Škodofke 1000...užofka. Bléééé :-(
Když Škoda 105/120 debutovala v roce 1976, nebyl ještě lidový automobil s motorem vzadu na evropském trhu tak raritní záležitost. V Británii dobíhala výroba Hillmanu Imp, ve Španělsku Renaultu 8. V Německu ještě naplno běžela výroba Brouka, ve Francii Simcy 1000, ve Španělsku Seatu 133 a v SSSR Záporožce. Jenže zatímco západní konkurenti během pár let koncepci vše vzadu definitivně opustili a měli paralelně ve výrobním programu už moderní předokolky, škodovku čekala po zrušení projektu zadokolky střední třídy a kooperace s dederony na předokolkách desetiletá cesta údolím stínů. Na 105/120 bylo špatně všechno a bylo to zrcadlo pomalu kolabujícího socialismu. Naštěstí tehdy v MB nehodili flintu do žita, nešli cestou do pekel tj. koupit licenci na nějakou dávno odkecanou plečku od Fiatu nebo Renaultu (která byla pořád 5x lepší než 150/120) a vydupali Favorita, který byl sice taky nic moc auto ale měl jednu důležitou funkci – ukázal potenciál. Co bylo potom už známe. Akvizice VW a cesta do klubu 10 neprodávanějších značek v Evropě. Kdo by si to byl před 40 lety pomyslel…
Já bych Favorita rozhodně neodsuzoval, naopak bych zde vyzdvihl konstruktéry, že se jim podařilo v tehdejších podmínkách to auto dotáhnout do výroby a dokonce i ten letitý tříložiskáč OHV zmodernizovat tak, že na rozdíl od verzí s litinovou hlavou vydržel klidně i třísettisícové náběhy, ne-li víc a zůstal pod kapotami až do první generace Fábie.A i jinak Fávo bylo slušné auto, což se nejlépe ukázalo po vstupu VW, kdy ho podrobili důkladné rozborce a ukázalo se, že není rozhodně špatný, takže se rozhodlo pokračovat v jeho výrobě a i díky jemu si Škodovka udržela schopnost výroby dalších svých modelů, zatímco Renault chtěl po eventuálním převzetí fabriky vyrábět v Boleslavi Twingo a dneska by se v MB vyráběly tak možná Logany. (ale nic proti nim)
Fiat fiatovič byla jen rádoby luxusní kastle s mizernými jízdními vlastnostmi, rychle reznoucí a s nehoráznou spotřebou. A kdo chtěl jet v zimě na hory, tak minimálně dva pytle cementu do kufru, jinak smůla. Š 105/120 měla výhodu v tom, že kdo byl aspoň trochu šikovný, dokázal si 90% závad opravit během pár minut sám, což se, pochopitelně, majitelům servisů nelíbilo, takže dnes už můžete být šikovní jak chcete, ale bez počítadla se specielním HW a SW nemáte šanci.
120 (M-ko) bylo klasicky designově ošklivé auto, které bylo vhodné pro tuning. Kdo chtěl, udělal z toho krasavce.Co se týče spolehlivosit, ještě teď si pamatuju na dálnici před rokem 89, jak na těch větších kopcích po stranách postávali škodovkáři a upouštěli páru :-).
Uhnívaly termospínače pro ventilátor, (nahrazeno elektronickým modulem ) a blbly voskové termostaty. Pokud se tyhle dvě věci vychytaly, nebyl s chlazením problém. Měl jsem Š. 105L dvanáct let a najezdil s ní přes 200.000 km. Ve 40.000 začla žrát olej, takže dostala nové pístní kroužky z Tuzexu a v jednom ,,garážovém" servisu jemně snížili hlavu. Kastle vážila kolem 700 kg, takže litrový motor ji bez problémů zvládal a s pneumatikami OR 34 jezdila celý rok v pohodě i tam, kde všechno ostatní zoufale hrabalo na místě. Maximálka byla 90 mimo obec a 110 na dálnici, takže po úpravě motoru to po dálnici z Prahy do Brna těch 110 jelo všude a za max. 7 litrů /100 km. Ale kdych si dnes mohl vybrat, šel bych do Tatrovky Hanzelka/Zikmund. Jednoznačně nádherné auto, navíc jednoduchý vzduchem chlazený motor a kdyby se začala vyrábět znovu, určitě by na skladě dlouho nezůstala.
Pneumatiky Barum OR34 považuju za jednu z největších katastrof v dějinách automobilismu. Nic horšího jsem nikdy předtím ani potom na autě už neměl.
Tehdy byly inzerované jako univerzální, čili celoroční. Pro české silnice a nepříznivé povětrnostní podmínky ideální.
OR 34 byl leda tak univerzální humus.:-D Jediná výhoda,že se na nich dalo ujet i 100000km :-D Ale to se dá i dnes. Koupíš levnou Čínu co má v eurohnustestech A za valivý odpor a ta tvrdá guma ti vydrží celý život B-]
Jízda na OR 34 byla katastrofální. Tedy směrová stabilita jakžtakž, ale na mokru to vůbec nebrzdilo. Oproti dříve obvyklým OR6 jednoznačně velké mínus
Nemáš jezdit na mokru. Když prší jedu vlakem ne?:-D
Existují dodnes M+S :-D
...na Donovaloch som v lete prehrial aj moju triapolku, stacila Liazka, ktora sa ako na potvoru nedala predbehnut. Ale pamatam si aj to, ked bolo namrznute, moderne predohraby stali a skodovka sla dalej. Motor vzadu, zadny nahon, vynikajuce trakcne vlastnosti. Len o nevyhodach to urcite nebolo. Okrem toho, jazdili uspesne aj v zavodoch kros, a to prave preto ze vyliezla naozaj vsade.Este aby sme sa toho motora vzadu a zadneho nahonu raz nedockali. Trebars pri elektroautach (aj ked tam to asi bude na obe napravy a postupom casu bude urcite mat kazde koleso vlastny elektromotor, co umozni dokonalu kontrolu).PS: kto toto auto nikdy v tej dobe nejazdil, nech sa prosim radsej zdrzi komentara, predide sa zbytocnym hadkam (kojenci napojeni na xbox ovladace nech si daju teraz pauzu)
To auto byla sračka. Já s ní jezdil. Moje první auto. Nikdy více :-)))
Tvůj komentář vypovídá ne o kvalitě auta, ale o kvalitě řidiče. (nic moc).
O čem to meleš?? :-D To auto bylo totálně na piču. Ale nepsal jsem,že jsem s ním neuměl jezdit.Jen to ,že to byl střep. Š 1000MB byla v době svého vzniku ještě na Evropské úrovni,ale 105-120 atd. už rozhodně neB-]
Zaviselo vela od toho, ako sa kto o auto staral, no a aj od toho, ake si dostal. Rozdiel v kvalite boli auto od auta velke (inak ani dnes nenajdes dve, ktore by boli rovnake) a ako bolo auto zabehnute (zabeh ostatne dolezity pri kazdom aute a tak to aj ostane). Ale tvrdit, ze to auto bolo uplne zle, je skor znakom nevedomosti, take typicke (preco sa to stale nosi?) sr.nie do vlastneho hniezda. Niekto vyssie v diskusii dokonca hladal batozinovy priestor...zrejme nikdy neotvoril predny dekel alebo to auto videl akurat tak na fotke.
Meleš howna, byl a je to krám, z nouze cnost. Jen z hromady howen vybíráš to který smrdí nejmíň. Jestli tě barví furt štárat v autě jen proto, aby to vůbec jezdilo tak si normální úchyl. Normální lidi chtěj taky někam normálně dojet. Všechny volítaný vraky co jsem kdy potom měl, měli 1000x větší užitnou hodnotu než tedle pekáč. Určitě to bylo lepší než Polonez nebo Olcit, ale furt naprostý peklo. Nech se v tom pohřbít, když to tak zbožňuješ.
A legenda to může být leda pro někoho,kdo si v ní poprvé zašukal:-D
Mě se víc líbily užovky, než M-ka. Proto jsem tenkrát koupil tu oužu 120LS. Čtyřočko s leštěnou nerezovou lištou na masce, chromovanými nárazníky a poklicemi kol a leštěnou mřížkou na zadním čele. Taky měla ještě i chromované kulaté rámečky budíků a lišty kolem okýnek. No prostě krásné auto 70. let.Emka už mi přišly jen jako oplastovaná modernizace, i když je teda pravda, že zase oproti užovkám už měly hřebenové řízení, větší rozchod, vlečenou zadní nápravu a lepší verze i pětikvalt.:-P:-P
A plnoprůtokový filtr oleje!
Jo jo, model 78, ješt na 14" kolech, to bylo pošušnáníčko v zatáčkách, :-D, nebo při bočním větru.. ještě že tehy v protisměru nejezdilo tolik aut... a to nehovořím, jakto na mokru díky lehkému předku ani nechtělo zatáčet, pokud nebyl plný kufr... kdo tady tu káru vychvaluje, tak v ní neseděl. Nevzpománám si na nic, co by mne na tom autě nadchlo( měl jsem ji starčí), velmi rád jsem ji vymělil za žigula1500S..sice doplatek jako blázen, ale pak to, na tu dobu, byla jízda v jiném světě.....
No, já se v ní naseděl setsakra hodně a chválit ji budu. Jezdil jsem předtím s 1100MB, takže jsem věděl, co si můžu dovolit a co ne.
Jo žigul, to bylo opravdu pošušňáníčko; stačilo, aby se kastle v zatáčce zhoupla, zapracovala panhardská tyč a Fiatovič letěl do kopřiv! Je zajímavé, že čeští závodníci jezdili rallye výhradně ve Škodovkách a většinou vyhrávali, to také o čemsi svědčí.
Zde musím souhlasit, byť ne tak expresivně, s názorem, že Š105/120 žádná legenda není.Já tuhle pixlu jezdil taky a jediné pozitivum bylo to, že to byl samohyb, do kterého za deště neteklo (pokud si nezodpovědný milovník novot nepořídil zápaďácký luxus v podobně nekvalitně vyrobeného střešního okýnka od nějakého vesnického VD.A proto, že jsme tehdy byli mladí, auta nebyla tak samozřejmá a už vůbec dostupná, tak proto někdy tahle škatule budí dojem nějaké výlučnosti nebo legendárnosti.
V r. 1993 koupil ojetou 120L z r.v. 1986 už se střešním okénkem a tím neteklo. Docela se to občas hodilo. Když jsem v ní vezl další 4 lidi v létě nad ránem ze zábavy a v prudkém kopci začala vařit, tak jsem pustil naplno topení a otevřel střešní okno, aby teplo unikalo horem, což vzbudilo všeobecné veselí. Ale bylo to účinné opatření, za chvíli na volnoběh vychladla a mohli jsme pokračovat v cestě.
Žádná legenda, nebezpečnej křáp je to. Z nouze cnost. Měl jsem, už nikdy víc! Hoďte to ze sklály.
Kdybych chtěl Legendu,tak starou Felicii,nebo 1000MB:-D
A ja myslel,ze pro Dolfiho je legenda takovy Panzerkampfwagen IV
Pro Luďka 2 kategorie určitě. Auto sráč. Totální sračka. Jaká leganda magoři????????????
Sám jsi magor! Neurážej lidi, kteří si dovolí mít jiný názor než ty.3-[
Co se čílíš ? Nejsi vadnej ?
Jestli má nějaká škodovka šanci stát se jednou legendou, tak je to Favorit. Ten je proti Š120 o světelné roky lepší. Tohle nebylo auto, ale hnus fialovej. Motor, podvozek a jízdní vlastnosti vůbec, karosérie, celková koncepce, hlučnost, neexistující zavazadlový prostor, nespolehlivost, zkrátka na co se podíváte, to je na Š120 špatně. Legendou se to stalo jen proto, že nic jiného prakticky nebylo ke koupi. Žigulíků a Dacií se dováželo pár tisíc ročně. V druhé půlce 80. let stály tisíce nových zakonzervovaných Š120 na odstavných parkovištích celé měsíce a někdy možná i roky a nikdo je nechtěl koupit ani se slevou na půjčku, všichni čekali na Favorita jako na smilování. Někdy kolem roku 1988 to už došlo do stavu, kdy z nových aut už byly ke koupi jen škodule a Oltcity, což byl stejný neprodejný šunt - auto velikosti Trabanta, reznoucí rychlostí Moskviče a se spotřebou patnáctky žigulíku. Když na zmíněné odstavné parkoviště (osobně pamatuju místo v Hradci Králové u dnešní 1/11 na výjezdu na Ostravu) přivezli náhradní vystrojené kastle na Trabanty za 20 000,- Kčs, do týdne zmizely. Zato některé Š120 tam stály skutečně celé roky a postupně vypadaly, jako kdyby je někdo vytáhl z rybníku :-)
@JirkaK > s tym oltcitom opatrne, mali sme ho 12 rokov. Paradoxne kvalitnejsie (na rozdiel ododneska), boli auta z prvych rokov, nakolko obsahovali komponenty este od citroena. Pripad aj toho nasho. Par postrehov:a/ menil sa len olej (kedze to bol vzduchac) a raz prave predne lozisko na kolese (hluk). Dvakrat hlava rozdelovaca, praca na 15minut (povolit dve svorky, odstrojit kable, montaz opacnym postupom). Cas od casu prefuknut karbec, no a vycistit spomenuty rozdelovac. Raz odhnil vyfuk. Inak v pohode, prva cesta sla na nastrek dutin a nater rezistinom.b/ cestovna rychlost bola vtedy klasickych 90kmh. Oproti skodovke v oltcite bolo ticho (motor tocil pri tej rychlosti nieco 3800ot, od 4100 zacinal byt hlucny).c/ jazdil naozaj pohodlne, na terennych vlnach sa pohupoval ako cln. Pohodlie jazdy bolo sice vykupene naklonmi v zakrutach, ale komfort bol oproti skodovke o svetelny rok inde a prekonavanie dier po kanaloch by mu mohol dnesny rapid len zavidiet.d/ na satelity (ovladacie prvky) sa dalo v pohode zvyknut. Nevyhoda bola ze cez den ste nemali sancu poznat, ktora kontrolka na nich svieti a ktora niee/ vymena sviecok bola sice pracnejsia (dodavala sa na to v naradi gumena trubka a dlhy tubus - sviecku povolit, nasadit hadicu a vytiahnut, priemerne zrucny jedinec to zvladol v pohode - aj ked chapem ze pre dnesneho odchovanca x-boxu a ipadu je svieckovy kluc uplne sci-fi a navyse take nieco ma obe ruky lave)f/ aj ked to bol vzduchac, prehriaty motor som nepoznal. Na zimu sa davala pred motor prepazka, nic zlozite - v lete ste kandidata na spomenuty x-box poznali podla toho, ze ju mal stale nasadenu, drziak bolo vidno aj pri zatvorenej kapote). Pozor, mal kontrolku max.teploty oleja (ktore auto to dnes ma?)g/ notoricky sa kradli krytky na bocne smerovky. Pasoval na to vrchnak z flase od octu, zlte uz sice neboli, ale fetak mal po fete.h/ koleso uchytene na troch skrutkach vyzadovalo pozornu montaz. i/ vyborne brzdy, vsade kotuce (!), vpredu ale nestastne presunute k motoru (vpredu vnutorne chladene)j/ vyborna svetla vyska, na chatu, kde dnesne SUV maju problem, vyliezol v pohode a s nadhladom. Kratka jednotka, spiatocka odseba hore.k/ jednoramenny volant, bananovy grip bol doslova pozitok, nezakryval palubne pristroje - osvetlenie uz malo manualny reostat (!). Kuril takmer okamzite, sytic manualny, po kilometri mohol ist dnu.l/ kasna bohuzial zhnila a to bol jeho jediny problem - inak by asi jazdil okolo chaty ako kara dodnes
Je to tak. Největší přínos této řady byl v tom, že nabídka převýšila poptávku.
Auta v provedení s kyvnou zadní polonápravou měla úžasné jízdní vlastnosti :-):-D
poprskal jsem si monitor...:-D
Neznáš recesi? :-D
První Favorit rychleji hnil (zejména prahy a vršky předních blatníků).Dále měl (bez výztuhy mezi domky předních tlumičů) o něco měkčí kastli, takže se stalo, že se projelo dírou a prasklo čelní sklo :-)Zadní náprava Favorita nemá samostatná ramena, odpovídá současným nápravám z vozíků...
Zadní náprava Favoritu je naprosto standardní. Co to meleš za pičoviny?? B-]
Přesně tak, vlečená zadní náprava Favoritu byla úplně stejná jako u ostatní světové produkce a ani dnešní Fabie na ničem jiném nejezdí.
To sice ano, ale při porovnání s poslední verzí nápravy Š130 je Favorit (a následující) docela ošizený.... http://docplayer.cz/docs-images/25/5627515/im... ... Jediný co chybí k dokonalosti je stabilizátor.
Porovnávat to nejde. Předokolka ,zadokolkaB-]
Když se podívám na tohle auto je mi blbě (stejnej pocit jako když vidím Zemana). Polovina věci je na něm špatně a druhá nedodelana.
Přesně ten samý pocit mám, když čtu tvoje příspěvky.
Š 105-120-125-135,136 Nikdy žádnou legendou nebude. B-]
přesně, starý hnusný sráče...
Prostě škodovka, včetně dnešních.
Ty budeš nejspíš hnusný mladý sráč.:-)
Legenda to už je. Měl jsem 120LS užovku z r. 1978, ještě s hladkou kapotou a dodnes mě mrzí, že jsem ji prodal. Za těch devět let, co jsem ji měl, jsem s ní projel skoro celou Evropu a nikdy mě nikde nenechala. Ono stačilo se pravidelně věnovat údržbě a bylo to spolehlivé auto.
Že si ji měl ty a projezdil s ní za totace (?!) Evropu nic nemění na tom že to je životu nebezpečná pixla a ne žádná legenda
Stara 911 je taky zivotu nebezpecna a podivej jaka je z ni legenda :-D Ze stodvacy je "legenda" u nas hlavne kvuli nostalgii a v zahranici (ne tak moc) kvuli tomu ze je to exot. A v obou kvuli tomu ze jich vetsina zrezla, tak jich moc nezbylo. Na "legendu" potrebujes zajimavou hisorii (chvalne i nechvalne) a maly pocet kusu. Tohle 120 splnuje, hlavne verze rapid a garde. Jo a chces mi rict ze treba 110R nebo 1000MB taky neni "legenda"? Tak se podivej na cenu :-) Taky to byvaly stare pixle :-)
A legenda to prostě je. Můžeš s tím klidně nesouhlasit, ale to je tak jediné, co zmůžeš. :-D:-D:-D
Kde jsem psal, že jsem s ní jezdil po Evropě za totáče? Koupil jsem ji ojetou od prvního majitele v roce 1992, byla nádherně zachovalá a udržovaná, na tachometru necelých 57000. Snažil jsem se o ni starat stejně pečlivě jako předchozí majitel a jak jsem psal, nikdy mě nenechala a to jsem s ní najel dalších 40000. Pak jsem se nechal ukecat od jednoho maníka, který sbírá škodovky a pustil jsem mu ji. Ale aspoň skončila v dobrých rukou.
A ještě měla velkou výhodu že se v ní nedalo za jízdy usnout
Jak kdy. Když jsem s ní kdysi jezdil mezi 4-5 hodinou ranní ze zábavy, tak dokud jsme jeli po dálnici na 4 tachometrových 140 (víc to nejelo), tak oba cestující na zadních sedadlech měli pocit, ze motor mezi ně zezadu vyskočí. Ale když jsme sjeli z dálnice a jeli po silnici tachometrových 90-100, tak jsem radši občas zastavil a protáhl se, protože jsem cítil blížící se mikrospánek.
Bude a ty na tom nic nezměníš B-]
Když už byl prototyp s motorem vepředu, kdoví jak by asi taková Škoda 120 vypadala ve verzi kombi, případě pickup? ;-)
No problém, Zadej si do Google : prototyp škoda 720 kombi, jsou tam fotky.:-)
Ten prototyp 720 v kombíku vypadá přece jen jinak než 742, který v kombíku nikdy nebyl. Ale existovaly prototypy BAZ Furgonet, tedy skříňové 120 s motorem vzadu - viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Furgonet a užitkové Škoda 105 SP s přepážkou a bez zadních sedadel.
Tak ten chladič vpředu ZA motorem je fakt pecka. Na tohle řešení museli být konstruktéři opravdu hodně pyšní... :-D
Jako dlouhodobý provozovatel Š120L upřesňuju pozici chladiče: chladič byl skutečně vpředu, hned za přední plastovou maskou, ještě před zavazadlovým prostorem. S motorem byl spojený dlouhou dvojicí trubek, střídavě gumových a ocelových. Za chladičem byla normálně elektrická sahara, jako u dnešních aut, plechový výlisek pro ni zasahoval do kufru a znesnadňoval nakládání věcí .Takže chlazení náporem vzduchu normálně fungovalo.Horší to bylo s topením, to bylo slabé. A v zimě, pokud zamrzla chladící kapalina, dalo se s autem ujet třeba 20 kilometrů, motor vařil, ovšem v chladiči byl led :-)Výhoda těchto aut byla na ledě a sněhu: pohon zadních kol a motor vzadu zaručoval dobrou trakci, takže stačil celoroční vzorek OR6 (OR36) .
Bez Fridexu ti v zimě zamrzne všechno. Jenom Tatra 87, nebo Trabant či Oltcit ne.:-D
To je hezké, ale my se zde bavíme o prototypu s motorem vpředu. Tady kapitola 2 a přiložené fotografie.
To je sice hezké,ale ten prototyp je zmíněn ne okraj, článek je o řadě 742. A pro vysvětlení panu redaktorovi, chladič se nepřesunul do zavazadlového prostoru, tam by byl prd platný,ale před něj za masku, tak jak to je běžné. Jinak si nemyslím, že by byl vůz nebezpečnější než Favorit, naopak byl i pohodlnější. Moje 120 M dala 165 s olejem Castrol a svíčkami Champion a jezdila za 6,2/100.
Aha, na vině je, že nevidím strom příspěvků. Myslel jsem, že šlo o reakci na 1. příspěvek uživatele vana666 a ne o základ nového vlákna. Shodou okolností se obojí týká chladiče.
120M s pětikvaltem dala u Rosic z kopce dolů (směr Brno) 170 podle tachometru, což reálně bylo 155. Na rovině ani omylem.
Měl jsem 120L M se 4kvaltem od nova,ale měl jsem štěstí,že se mi o motor starali kamarádi z úspěšného rally týmu tehdejšího Svazarmu.
Pouhá starost svazarmovců na tebou popisované výkony myslím nestačí, a to ani s olejem od kastrolu a svíčkami šampión. Na reálných 165 kmh by ten motor musel mít výkon zvýšený oproti sérii o cca 30-40%
Debaty o maximální rychlosti Š 120 byly kdysi běžné, těch kilo pade ale bylo spíš zbožným přáním. Podle testů ve Světě Motorů, kde se maximální rychlost měřila na tehdejším zkušebním úseku mezi Davlí a Štěchovicemi, se maximální rychlost jednotlivých verzí Š120 měřená nezávislou měřicí aparaturou pohybovala mezi 125 - 135 km/h. Víc ani vorla. To se velmi dobře shoduje s mými reálnými zkušenostmi, kdy Wartburg 353 měl maximální rychlost oficiálně 125km/h, ale nějak si nevzpomínám, že by mi nějaké stodvacítky ujížděly. Spíš naopak. Dálniční limit 110km/h měl tehdy ještě jeden význam - rychlosti kolem reálných 130km/h byly pro škodovky řady 120 krátkodobým maximem. Pokud se nějaký zoufalec pokusil se stodvacítkou jet po dálnici maximální rychlostí na plný plyn delší dobu, zpravidla to skončilo "sežráním" oleje z motoru po pár desítkách ujetých km, pokud se dříve neuvařil....... Pohádky o tom jak 40kW škodovka lítá po dálnici 160 reálných se poté přenesly na jedničkové fabie s HTP :-D Jenže k tomu té Š120 s aerodynamikou rozšlápnuté krabice od bot chybělo alespoň dalších 15kW výkonu a jedničkové Fabii zase překážel metrák váhy navíc. Minimem pro dosažení rychlosti kolem skutečných 150 km/h nebo dejme tomu 160 km/h u fabie s lepší aerodynamikou by bylo 55kW například jako u patnáctky žigulíku.
Víc než metrák a ještě motor HTP měl v reálu víc než 40kw
Jinak souhlas. 55kw je tak na 165-170km v hodině. Tachometr mi proměřuje 5km+ a jel jsem 175 s nohou na podlaze :-) Favoritem mírně upraveným (původně 40kw BMM) jsem jel 190 tacho. Myslím,že reálně tak 165 a zážitek podobný jízdě ve Formuli 1 při 300:-D:-D
Na dálnici mi uletěl plastový nasavač. Ten kdo jel za mnou se asi lekl,že se budu rozpadat:-D
Kdybych si měl představit,jak budu z té rychlosti brzdit na 165 70 R 13,tak bych raději jel vlakem.
Patent na to neměli. Toto uspořádání používal třeba Saab nebo Wartburg. Mělo i své výhody. Chladič byl výše a při poruše čerpadla šla horká voda lépe samovolně do chladiče.
No jo, ale nefunguje tu chlazení náporem takže nezbytný větrák furt hučí, žere výkon a chladí jen předehřátým vzduchem z motorového prostoru. Celé je to vlastně jen násilně vynucené dlouhou stavbou kompletu motoru s převodovkou. Obávám se že výhoda při poruše čerpadla tohle asi nevynahradí.
Chlazení náporem funguje, pokud je v předu mřížka. A ono je v podstatě jedno, jestli se odpadní teplo z motoru odebere napřed částečně z povrchu motoru a potom z chladiče, nebo naopak. Každopádně bylo chlazení účinnější, než u Š 1000 MB.
To je ovšem veliký omyl. Chlazení náporem funguje pouze pokud je tlak vzduchu před chladičem větší než za ním, jedině tehdy vzduch přes chladič proudí náporově sám. U prototypu je ale chladič umístěn až v motorovém prostoru kde je tlak z obou stran chladiče prakticky stejný a vzduch proto samovolně chladičem neproudí, aspoň ne v dostatečné míře a je proto nezbytný ventilátor.
Aha, a nesouhlasiči nám teď určitě vysvětlí že se jednalo naopak o vynikající řešení které se záhy ujalo i u ostatních světových výrobců ?? . :-D
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.