Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Škoda 120 je bezesporu jednou z největších českých automobilových legend. Její zrod nebyl lehký a měla chyby, přesto šla na dračku. Právě dnes slaví 40 let od představení.
Seznam kapitol
  1. Úvod, výroba jednotlivých verzí
  2. Prototyp s motorem vpředu existuje
  3. Škoda 120 - kompletní fotogalerie

Na den přesně před čtyřiceti lety mladoboleslavská automobilka Škoda poprvé představila modelovou řadu vozů 105/120. I když měl automobil poháněnou zadní nápravu a motor vzadu, což už v té době bylo považováno za zastaralou koncepci, v průběhu let se stal legendou, nedílná součást portfolia automobilky a samozřejmě i váženým členem českých rodin.

Budeme-li počítat i příbuzné typy a elegantní kupé Garde či Rapid, vyrobilo se slavných „stodvacítek“ přes dva miliony kusů, přičemž ve výrobě auto vydrželo téměř 14 let. Slušná čísla na vůz s koncepcí všeho vzadu. Proč se ale vlastně Škoda k takovému kroku uchýlila?

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Nástupce modelů 1000 MB a řady 100/110 se rodil v bolestech a do výroby se nedostalo hned několik navrhovaných vozů. Mezi nimi například Škoda 720, která ve své době mohla konkurovat i německému BMW. Úspěšný nebyl ani projekt Škody 760, jež měla motor vpředu a disponovala také pohonem předních kol.

Vzhled obou vozů navrhl italský designér Giorgetto Giugiaro, který později navrhoval také pro značky Renault, Seat, Fiat či Alfa Romeo. Zajímavostí je, že v roce 1999 byl v Las Vegas vyhlášen designérem století. Na svém kontě však oficiálně nemá ani jeden vůz značky Škoda.

Škoda 120 a výroba jednotlivých verzí

  • Škoda 120 Standard (duben 1978 – červenec 1983)
  • Škoda 120 L (srpen 1976 – prosinec 1989)
  • Škoda 120 LE (říjen 1982 - 1983)
  • Škoda 120 LS (1977 – duben 1987)
  • Škoda 120 GLS (jaro 1978 – duben 1987)
  • Škoda 120 GL (srpen 1984 - 1989)
  • Škoda 120 LX (srpen 1984 – duben 1987)
  • Škoda Garde (září 1981 – červenec 1984)
  • Škoda Rapid (srpen 1984 – červenec 1986)

Rukopis jeho práce se ale na vzhledu nového modelu podepsal. Kromě této modernizace se vůz Škoda 120 (pracovně označovaný jako Škoda 742) dočkal úprav i pod kapotou. Zvětšen byl objem motoru a chladič se přesunul do předního zavazadlového prostoru. Tato novinka sice pomohla snížit hluk uvnitř vozu, stala se však zdrojem nejčastějších technických problémů. Motor a samotný chladič od sebe totiž dělily téměř tři metry, což vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny a při zanedbané údržbě mohlo vést i k přehřátí motoru. 

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, výroba jednotlivých verzí
  2. Prototyp s motorem vpředu existuje
  3. Škoda 120 - kompletní fotogalerie
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků