Zprvu to vypadalo, že k spojení koncernu FCA a Renaultu skutečně dojde. Pak ale do všeho začala promlouvat francouzská vláda a naděje na novou alianci se rozplynuly.
Spojení koncernu FCA s Groupe Renault je jedno z hlavních témat posledních týdnů. Kdyby k němu skutečně došlo, vznikla by třetí největší automobilka světa a FCA by se dokázalo vymanit z problémů, které mu v budoucnu mohou způsobit čím dál přísnější emisní limity. Dělá sice silná auta s charakterem, ale chybí mu ta úsporná, která by pomáhala vyvažovat flotilové emise. A těch mají zase dost Francouzi.
Jenže sláva se nekoná. Jak to vypadá, byla odsouzena k záhubě už na samotném začátku. Koncerny FCA a Groupe Renault by si podíl rozdělily rovnoměrně, což se ale nemuselo hodit akcionářům. 15procentní podíl v Renaultu má francouzská vláda, která je zároveň největším akcionářem. Její podíl by klesnul na 7,5 procenta, navíc by byla ohrožena pracovní místa občanů Francie. Psali jsme o tom v samostatném článku.
Vezmeme-li v potaz, že cílem nebylo vyrábět „Renault Hellcat“, ale hlavně vozy velikosti Fiatu Punto s co nejčistějším pohonem, je překvapivé, že od jednání odstoupil právě italsko-americký koncern FCA. Právě tomu totiž fúze měla vytrhnout trn z paty. Podle The Financial Times se dokonoce dohodl s automobilkou Tesla na zařazení elektroaut do své flotily, aby se vyhnul pokutám po zavedení přísných emisních limitů v roce 2021.
Podle agentury AP byly důvodem k rozhodnutí FCA současné politické podmínky ve Francii. Vláda chtěla do všeho více mluvit, což je přirozené, pokud by bránila zájmy země ve vztahu k udržení pracovních míst. Požadovala také záruky, že nebudou uzavírány žádné továrny Renaultu ve Francii. Zajímavé je, že podle zdrojů agentury Reuters bylo ještě včera všechno na dobré cestě k uzavření dohody…