Zbavte se Opelu, radí GM banka Morgan Stanley

Americký automobilový koncern General Motors by měl začít hledat kupce pro svou evropskou automobilku Opel. Jinak hrozí ztráty dosahující miliard dolarů, tvrdí banka Morgan Stanley. GM ale prodávat nechce.
Zbavte se Opelu, radí GM banka Morgan Stanley

Detroitský obr už ve svém evropském podnikání, které zahrnuje značky Opel a britský Vauxhall, za posledních 12 let přišel o 16 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že Evropané kvůli ekonomické krizi snižují výdaje, je výhodné značky prodat, uvedl Adam Jonas, analytik Morgan Stanley.

GM by tak v evropském podnikání mohl utopit další peníze. Když nyní Opel prodá, vznikne mu sice okamžitá ztráta až 13 miliard dolarů, ale pak už se nebude navyšovat. „Jednou z nejhorších věcí v automobilovém průmyslu je vlastnit podnik spalující peníze a požírající zdroje,“ uvedl Jonas ve zprávě klientům banky. „Myslíme si, že je načase, aby GM našel Opelu nový domov.“

Americký automobilový koncern se ale radou banky řídit nehodlá. „Navzdory těžkým podmínkám v Evropě věříme, že se máme příležitost změnit podnikání Opelu a Vauxhallu a vrátit je k dlouhodobému zisku,“ reagoval na zprávu Morgans Stanley mluvčí GM Jim Cain.

Restrukturalizace Opelu se již rozběhla. Firma omezila počet dočasných zaměstnanců a jedná s odborovým svazem IG Metall o dalším snížení nákladů. Opel omezil výrobu a nyní chce s odbory dojednat možnost uzavření jedné ze svých továren v roce 2017.

Opel potřebuje jasnou a rychlou akci

Opel potřebuje jasnou a rychlou akci

General Motors už Opel téměř prodal v roce 2009. Firma se ale nakonec rozhodla, že Opel je příliš strategickou součástí jejího podnikání, a z obchodu s kanadskou společností Magna na poslední chvíli vycouvala. Šéf GM Dan Akerson tehdy prodej prosazoval, podle svých vyjádření z poslední doby se ale nyní soustředí na restrukturalizaci evropského podniku.

Podle Morgan Stanley je Opel „největší hrozbou pro dlouhodobé finanční zdraví GM“. Banka tvrdí, že prodej je v nejlepším zájmu Opelu i jeho vlastníka. Jonas situaci přirovnal k prodeji Chrysleru německým koncernem Daimler v roce 2007. Evropská automobilka se zbavila finanční zátěže a Chrysler se později stal prosperující součástí Fiatu.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků