Zbaví se Volkswagen Seatu?

Německý list Der Spiegel tento týden informoval, že koncern Volkswagen uvažuje o prodeji španělského Seatu. Důvodem mají být neuspokojivé prodejní výsledky značky - Seat prodejně dlouhodobě stagnuje a zatím mu k lepším výsledkům nepomohly ani nové modely Altea a Toledo. Je "španělský sen" opravdu u konce?
Zbaví se Volkswagen Seatu?

Volkswagen měl dát Španělům ultimatum, že během jednoho roku musí zlepšit prodejní i finanční výsledky, aby byl schopen ufinancovat vývoj nových modelů. Jinak bude jeho prodejna v Martorellu využita k výrobě Volkswagenů nebo spolu se značkou úplně prodána. Aby byl list ještě zajímavější, dodal, že novým majitelem by mohla být některá z čínských automobilek, které se právě vrhají na evropský trh, a "zajetá" španělská značka by jí mohla usnadnit práci.

Zpráva Spiegelu rychle obletěla svět, ale osobně ji považuji za absurdní spekulaci. Seat je dnes pevně spojen s Volkswagenem a pokud by měl být prodán, tak jedině jako obchodní značka, která má ovšem bez podpory VW poměrně malou hodnotu. Seat je navíc velmi dobře usazen na jihoevropských trzích, kde žádná jiná ze značek koncernu nemá vybudovanou větší tradici a ztrátu prodejů Seatu by Volkswagen těžko kompenzoval zvýšenými prodeji jiných značek. Dalším faktem je, že Seat podobně jako česká Škoda využívá téměř výlučně koncernovou techniku a náklady na vlastní vývoj představují prakticky pouze investice do specifického designu. Automobilka navíc prosperuje, loni vytvořila čistý zisk 145 milionů Euro, tedy o osm procent více než v roce 2003, i když prodej vozů pokračoval v postupném poklesu a snížil se o 3,8 procenta.

Podle stejných kritérií by "na odpis" byla i česká Škoda. Pro srovnání, Seat loni prodal 455 tisíc aut (Škodovka 451 tisíc) a vytvořil zisk 4,3 mld. Kč (Škoda 4,8). Volkswagen navíc v posledních letech začal jednotlivé značky koncernu více profilovat (Škoda - levnější konzervativní vozy, Seat - levnější sportovně laděné vozy, Audi - dražší sportovně-luxusní vozy, VW - zřejmě od všeho něco za kompromisní ceny...) a bylo by nesmsylné, kdyby uprostřed běhu odstřihl dynamicky se rozvíjející Seat.

Spekulace Spiegelu důrazně odmítli i zástupci Seatu a Volkswagenu. Mluvčí VW rezolutně prohlásil, že prodej Seatu nepovažuje za žádné téma. Že by němečtí novináři neměli kolem autosalonu ve Frankfurtu o čem psát?

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků