Zbaví se Volkswagen Seatu?

Německý list Der Spiegel tento týden informoval, že koncern Volkswagen uvažuje o prodeji španělského Seatu. Důvodem mají být neuspokojivé prodejní výsledky značky - Seat prodejně dlouhodobě stagnuje a zatím mu k lepším výsledkům nepomohly ani nové modely Altea a Toledo. Je "španělský sen" opravdu u konce?
Zbaví se Volkswagen Seatu?

Volkswagen měl dát Španělům ultimatum, že během jednoho roku musí zlepšit prodejní i finanční výsledky, aby byl schopen ufinancovat vývoj nových modelů. Jinak bude jeho prodejna v Martorellu využita k výrobě Volkswagenů nebo spolu se značkou úplně prodána. Aby byl list ještě zajímavější, dodal, že novým majitelem by mohla být některá z čínských automobilek, které se právě vrhají na evropský trh, a "zajetá" španělská značka by jí mohla usnadnit práci.

Zpráva Spiegelu rychle obletěla svět, ale osobně ji považuji za absurdní spekulaci. Seat je dnes pevně spojen s Volkswagenem a pokud by měl být prodán, tak jedině jako obchodní značka, která má ovšem bez podpory VW poměrně malou hodnotu. Seat je navíc velmi dobře usazen na jihoevropských trzích, kde žádná jiná ze značek koncernu nemá vybudovanou větší tradici a ztrátu prodejů Seatu by Volkswagen těžko kompenzoval zvýšenými prodeji jiných značek. Dalším faktem je, že Seat podobně jako česká Škoda využívá téměř výlučně koncernovou techniku a náklady na vlastní vývoj představují prakticky pouze investice do specifického designu. Automobilka navíc prosperuje, loni vytvořila čistý zisk 145 milionů Euro, tedy o osm procent více než v roce 2003, i když prodej vozů pokračoval v postupném poklesu a snížil se o 3,8 procenta.

Podle stejných kritérií by "na odpis" byla i česká Škoda. Pro srovnání, Seat loni prodal 455 tisíc aut (Škodovka 451 tisíc) a vytvořil zisk 4,3 mld. Kč (Škoda 4,8). Volkswagen navíc v posledních letech začal jednotlivé značky koncernu více profilovat (Škoda - levnější konzervativní vozy, Seat - levnější sportovně laděné vozy, Audi - dražší sportovně-luxusní vozy, VW - zřejmě od všeho něco za kompromisní ceny...) a bylo by nesmsylné, kdyby uprostřed běhu odstřihl dynamicky se rozvíjející Seat.

Spekulace Spiegelu důrazně odmítli i zástupci Seatu a Volkswagenu. Mluvčí VW rezolutně prohlásil, že prodej Seatu nepovažuje za žádné téma. Že by němečtí novináři neměli kolem autosalonu ve Frankfurtu o čem psát?

bazar

Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 19 943 km
Cena: 193 000 Kč
Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2002
Stav: 108 011 km
Cena: 61 000 Kč
Seat Altea XL 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 79 457 km
Cena: 157 000 Kč
Seat Cordoba 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 162 370 km
Cena: 40 000 Kč
Seat Ibiza 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 117 477 km
Cena: 65 000 Kč
Seat Leon 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 179 079 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků