Zbaví se Volkswagen Seatu?

Německý list Der Spiegel tento týden informoval, že koncern Volkswagen uvažuje o prodeji španělského Seatu. Důvodem mají být neuspokojivé prodejní výsledky značky - Seat prodejně dlouhodobě stagnuje a zatím mu k lepším výsledkům nepomohly ani nové modely Altea a Toledo. Je "španělský sen" opravdu u konce?
Zbaví se Volkswagen Seatu?

Volkswagen měl dát Španělům ultimatum, že během jednoho roku musí zlepšit prodejní i finanční výsledky, aby byl schopen ufinancovat vývoj nových modelů. Jinak bude jeho prodejna v Martorellu využita k výrobě Volkswagenů nebo spolu se značkou úplně prodána. Aby byl list ještě zajímavější, dodal, že novým majitelem by mohla být některá z čínských automobilek, které se právě vrhají na evropský trh, a "zajetá" španělská značka by jí mohla usnadnit práci.

Zpráva Spiegelu rychle obletěla svět, ale osobně ji považuji za absurdní spekulaci. Seat je dnes pevně spojen s Volkswagenem a pokud by měl být prodán, tak jedině jako obchodní značka, která má ovšem bez podpory VW poměrně malou hodnotu. Seat je navíc velmi dobře usazen na jihoevropských trzích, kde žádná jiná ze značek koncernu nemá vybudovanou větší tradici a ztrátu prodejů Seatu by Volkswagen těžko kompenzoval zvýšenými prodeji jiných značek. Dalším faktem je, že Seat podobně jako česká Škoda využívá téměř výlučně koncernovou techniku a náklady na vlastní vývoj představují prakticky pouze investice do specifického designu. Automobilka navíc prosperuje, loni vytvořila čistý zisk 145 milionů Euro, tedy o osm procent více než v roce 2003, i když prodej vozů pokračoval v postupném poklesu a snížil se o 3,8 procenta.

Podle stejných kritérií by "na odpis" byla i česká Škoda. Pro srovnání, Seat loni prodal 455 tisíc aut (Škodovka 451 tisíc) a vytvořil zisk 4,3 mld. Kč (Škoda 4,8). Volkswagen navíc v posledních letech začal jednotlivé značky koncernu více profilovat (Škoda - levnější konzervativní vozy, Seat - levnější sportovně laděné vozy, Audi - dražší sportovně-luxusní vozy, VW - zřejmě od všeho něco za kompromisní ceny...) a bylo by nesmsylné, kdyby uprostřed běhu odstřihl dynamicky se rozvíjející Seat.

Spekulace Spiegelu důrazně odmítli i zástupci Seatu a Volkswagenu. Mluvčí VW rezolutně prohlásil, že prodej Seatu nepovažuje za žádné téma. Že by němečtí novináři neměli kolem autosalonu ve Frankfurtu o čem psát?

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků