Jediná série závodů čistě elektrických vozů ABB FIA Formule E, začne letos na podzim psát novou kapitolu své existence. Poprvé se totiž pojede ve formátu mistrovství světa pod patronátem Světové automobilové federace (FIA).
Mistrovství ABB FIA Formule E přinese řadu změn, včetně těch ve využívaných technologiích. Díky novým přenosným rychlonabíjecím stanicím, které poskytne titulární partner šampionátu technologická společnost ABB, bude mimo jiné už v roce 2022 umožněn přechod na nové vozy třetí generace (Gen3).
Závody formulí s přidanou hodnotou
Spolupráce organizátorů Formule E s jejich hlavním partnerem ABB je už léty prověřená. Název společnosti, která za jeden ze svých hlavních pilířů považuje právě podporu a rozvoj e-mobility, figuruje na všech oficiálních materiálech světové série už od jejího čtvrtého ročníku. Jde o logickou synergii – Formule E jsou doposud jedinými závody s globálním zásahem, které ve všech svých aspektech spoléhají výlučně na elektrickou energii. Přechod na vozy Gen3 si vyžádá ještě další zlepšení – taková, které právě ABB jako lídr v oboru může poskytnout.
Vize ekologicky šetrných závodů, kterých se účastní lehká a zároveň extrémně rychlá vozidla, rozvíjí původní záměr otců zakladatelů z roku 2011. Tehdy se podoba klima nezatěžujících, zato divácky fascinujících přehlídek nadčasově rychlých formulí začala rodit v hlavách prezidenta FIA Jeana Todta, španělského businessmana a dnešního šéfa Formule E Alejandra Agaga, a Antonia Tajaniho, tehdejšího italského politika, budoucího předsedy Evropského parlamentu. Tajaniho politický vliv v počátcích pomohl, protože politik platil v té době za jednoho z nejhlasitějších propagátorů e-mobility. Snížení emisí oxidu uhličitého a zviditelnění výhod hybridních i plně elektrických vozidel – to vše nový formát sportovního eventu s celosvětovým dopadem sliboval.
Po devíti letech a šesti fascinujících sériích můžeme konstatovat, že zakladatelé mohou být spokojeni. To, že FIA od letošní sezóny povýšila závody Formule E do kategorie mistrovství světa, dokazuje, o jak výjimečný projekt se jedná. Doteď byla tato kategorie totiž vyhrazena pouze a výlučně pro šampionát Formule 1. Intenzivnější zapojení ABB navíc dokáže současnou podobu série ještě více posunout směrem k digitální budoucnosti.
Připravte se na Gen3
„Mistrovství ABB FIA Formule E není jen obyčejný závod,“ nechal se slyšet Tarak Mehta, prezident ABB Elektrotechnika: „Je to příležitost, jak vyzkoušet inovace na poli elektromobility, dohnat průmysl k větší společenské odpovědnosti, a tím přispět ke zdravějšímu a čistšímu životnímu prostředí,“ slibuje si. Firma pro devátou sezónu, která se pojede během let 2022 a 2023, dodá pro potřeby jednotlivých stájí své přenosné rychlonabíjecí stanice. Ty nejen že umožní simultánní dobíjení dvou vozidel, ale také urychlí přechod na formule třetí generace.
Formule E začínala zkraje předchozího desetiletí s vozy Spark-Renault SRT 01E. Během pilotního ročníku byly všechny poháněny motory dodávanými automobilovým gigantem McLaren. Poté se ale restrikce uvolnily – každá stáj mohla využívat součástek podle vlastního výběru. Závody se tak staly exhibicí pokroků e-mobility. V roce 2018 se přešlo na druhou generaci. Tyto stroje dokážou díky schopnosti akcelerace maximalizovat rychlost až na 280 km/h, což odpovídá výkonu mezi 200 až 250 kW/h. Gen3 průběh závodů urychlí ještě víc – slibuje se výkon v rozmezí 300 až 350 kW/h!
Duchovní otec Formule E Alejandro Agag si nemůže harmonii mezi sportovním a technologickým sektorem vynachválit: „Od té doby, co se k nám ve čtvrté sezóně ABB připojilo, pracujeme na vývoji nových vylepšení, která budou způsobilá i k využití na reálných silnicích. Máme přitom stále na paměti náš původní závazek – představit široké veřejnosti elektrovozy jako skutečnou alternativu, jejímž využíváním pomůžeme naší planetě.“ Nutno dodat, že kromě toho organizátoři poskytují i řadu neopakovatelných zážitků fanouškům tohoto unikátního sportu.
Ryze městská exhibice pokroků v automobilovém průmyslu
Diváci v České republice a na Slovensku mohou všechny jízdy ABB FIA Formule E sledovat v exkluzivních živých přenosech s komentáři odborníků na sportovním kanále Eurosport. Jako mediální partner rok co rok zprostředkovává fanouškům po celém světě zážitky z těch nejambicióznějších závodních okruhů v nejkouzelnějších metropolích.
ABB FIA Formule E totiž primárně skutečně je o závodech rychlých aut v městských kulisách. Všechny závody mají osobitý punc – šponování rychlosti na speciálních tratích vytvořených pouze pro tyto účely ve městech jako je Řím, Monako, New York, Berlín, Londýn, Santiago de Chile, Marrákeš nebo Ciudad de Mexico. A další a další velkoměsta usilují o to, aby se po jejich bok mohla zařadit. Letošní, kvůli pandemii COVID-19 okleštěný ročník, se měl nově jet například i v jihokorejském Soulu. Bez nadsázky by se tyto závody tak daly nazvat i jistou výzvou pro urbánní plánování – to, co jsou stavitelé drah někdy schopni vybudovat za tratě, hraničí až s genialitou. Důkazem toho je například berlínský okruh v areálu mezinárodního letiště Tempelhof. Fascinující městské scenérie – další trademark přeborů ABB FIA Formule E.
Jediné plně elektrické závody monopostů jsou ale neméně o technologické dokonalosti strojů a schopnostech závodníků pružně reagovat na nenadálou změnu podmínek. Mezi jednotlivými jízdami tratě většinou procházejí takovými úpravami, které před ně kladou čím dál náročnější výzvy, čímž se zvyšuje i divácká atraktivita. Některá kola se tedy například jedou pozpátku, bývají přidávány další zatáčky, či jsou na trať umisťovány nové překážky. Jednotlivé závodní stáje pak soupeří o to, která z nich má nejlepší předpoklady na ně pružně reagovat. Není překvapením, že své zastoupení zde už tradičně mívají téměř všichni automobiloví výrobci globálního charakteru, včetně Audi, Nissan, Porsche, Mercedes-Benz, BMW nebo Jaguar.
Kvadrumvirátu Formule E, FIA, ABB a Eurosportu vděčíme za to, že je něco takového vůbec možné, a že každý může být aspoň virtuálně u toho. Není bez zajímavosti, že tyto přebory už začínají inspirovat i další organizátory auto-moto soutěží. Zrovna nedávno Eurosport oznámil, že vstupuje jako mediální partner i do nového projektu Extreme E. V tomto případě půjde o závody offroad trucků, po vzoru tradiční Rallye Dakar, ovšem taktéž plně poháněné elektrickou energií.