Závodní Škoda Favorit byla zrozena k úspěchu. Všechno změnila ze dne na den

Kromě rallyové historie Favoritu vytahuje Škoda i méně známé úspěchy z okruhů.

V rámci pokračujících oslav 120. výročí působení české automobilky v motorsportu se nyní Škoda ohlíží taky na občas přehlížený rallyový speciál vycházející z populárního Favoritu. Závodní „fáčko“ možná mezi ikonickou 130 RS nebo modernější Fabii WRC nepůsobí tak úžasně, přesto ale závodní hatchback z 80. let nabízí svou porci zajímavostí a úspěchů.

Škoda Fabia Combi vznikla i v podivných verzích. Znáte předchůdce malé hvězdy?

Škoda Fabia Combi vznikla i v podivných verzích. Znáte předchůdce malé hvězdy?

Rallyový Favorit byl pro Škodu v motorsportu velkou změnou. V sezóně 1988 se tovární jezdci z Mladé Boleslavi naposledy svezli s legendárními stotřicítkami a dlouhá éra škodovek s motorem vzadu a pohonem zadních kol definitivně skončila. Takřka ze dne na den tak začaly posádky trénovat s novými soutěžními Favority s pohonem předních kol.

Příběh závodního Favoritu ale začal ještě dříve. Zatímco se po tratích domácích soutěží ještě proháněla Škoda 130 LR, už během premiéry civilního Favoritu na strojírenském veletrhu v Brně v září 1987 se začalo s vývojem soutěžní verze, jejíž úspěchy by novinku propagovaly po celém světě.

Škoda Superb se představila před 20 lety. Tehdy to vypadalo, že dostane osmiválec

Škoda Superb se představila před 20 lety. Tehdy to vypadalo, že dostane osmiválec

O vývoj závoďáku se velkou měrou zasloužil tovární jezdec Vladimír Berger, který tehdy ještě oficiálně nehomologovaný model „učil jezdit“ coby předjezdec na vybraných soutěžích domácího šampionátu v roce 1988. Favorit byl nakonec homologován 1. ledna 1989 pod číslem A-5373 a krátce poté úspěšně debutoval v tradiční Rallye Valašská zima s posádkami Křeček – Motl, Sibera – Gross a Berger – Petera.

Prvním zahraničním startem byla pro Favorit finská Hanki Rally, kde Kalevi Aho zvítězil ve své třídě. Prakticky od prvního nasazení vyhrával vůz třídu i na těžkých soutěžích mistrovství světa, jakými jsou Rallye Monte Carlo, RAC Rallye, finská Rallye 1000 jezer nebo Acropolis rallye. Za zmínku stojí především šňůra vítězství posádky Sibera – Gross na Rallye Monte Carlo mezi lety 1991 až 1994.

Na první pohled jen další Škoda Favorit na prodej. Druhý zvedá nadšence ze židlí

Na první pohled jen další Škoda Favorit na prodej. Druhý zvedá nadšence ze židlí

Od roku 1993 došlo ke změně pravidel, když byl vypsán Světový pohár pro vozy s atmosférickým motorem o maximálním objemu dva litry a pohonem jedné nápravy, tzv. Formule 2. V první sezóně skončil tovární tým Škody druhý, ovšem v následujícím roce Favority často vítězily a týmu se podařilo vybojovat titul mistrů světa ve třídě Formule 2 před zástupem renomovaných konkurentů.

Soutěžní Favorit skupiny A měl karoserii ze slabšího plechu, kdy tuhost konstrukce samozřejmě zvyšoval bezpečnostní rám. Oproti sériovému provedení se na střeše objevila mechanicky ovládaná klapka pro přívod čerstvého vzduchu do interiéru. Zasklení a polstrování dveří nicméně pocházelo normálně z produkčního vozu, nadbytečné čalounění a zadní sedadla však samozřejmě zmizely. V kombinaci s dalšími úpravami to stačilo na snížení pohotovostní hmotnosti na 750 kg.

Škoda si vyřizuje účty s Armádou ČR. K příměří pomohla Fabia Rally2 evo, dočasně

Škoda si vyřizuje účty s Armádou ČR. K příměří pomohla Fabia Rally2 evo, dočasně

Beze změn byla palubní deska, to ale neplatilo pro palubní přístroje a přepínače. Ty byly navíc přemístěny tak, aby byly v případě potřeby dosažitelné i pro spolujezdce. K zadním kolům byl brzdný tlak veden přes rozdělovač účinku brzd, který umožňoval přizpůsobit seřízení podle aktuálních podmínek na trati. Nechyběl přirozeně ani sportovní volant, který šel většinou z vozu do dalšího vozu spolu s továrním jezdcem.

Motor s rozvodem OHV měl zvětšený objem oproti sériovému agregátu z původních 1289,4 na 1299,6 cm³. Nové byly ojnice, vačky a další části. Zpočátku agregát produkoval výkon 76 kW (103 koní), s dvojitým karburátorem Pierburg se později výkon vyšplhal na 88 kW (120 koní). Také převodovka byla zpočátku pětistupňová a později ji nahradila šestistupňová skříň s přímými zuby. Maximální rychlost se v závislosti na zpřevodování pohybovala v rozmezí od 150 do 210 km/h.

Nová Škoda Fabia vzniká i jako ryzí závoďák. Máme první záběry z testování

Nová Škoda Fabia vzniká i jako ryzí závoďák. Máme první záběry z testování

Tovární zbarvení původně kombinovalo bílou karoserii s červenými a modrými pruhy, později šlo o šachovnici ve stejných barvách. V roce 1993 šachovnici vystřídalo vítězné zelené V s červeným proužkem, které je dodnes symbolem „eresových“ škodovek.

Favorit i pro vytrvalostní závody

Závodní specifikace Favorit 136 L/A se poté v nemalé míře uplatnila také na okruzích a v závodech do vrchu. Nejzajímavější verzí byl nejspíš Favorit 136 L/H, který vznikl v roce 1989 pro vytrvalostní závody na okruzích. Používal prototypový řadový čtyřválec OHV o zvětšeném objemu 1471 cm³ a řadou úprav na podvozku a karoserii. 

Na nejvzácnější Škodu Felicia se málem zapomnělo. Kráska měla jedinou chybu

Na nejvzácnější Škodu Felicia se málem zapomnělo. Kráska měla jedinou chybu

Takto upravený Favorit startoval mimo jiné i v závodě 24h Nürburgring, kde s ním posádka Kvaizar-Samohýl-Obermann vyhrála svoji třídu. Od sezóny 1992 byl do vytrvalostních závodů nasazován nový vůz s motorem 790.16 OHC s objemem zvětšeným na 1596 cm³. Vůz měl dva dvojité karburátory Weber, výkon 123 kW (167 koní), dosahoval maximální rychlosti 240 km/h a zrychlení na stovku za 6 sekund. Později dostal motor vstřikování paliva a výkon byl zvýšen na 129 kW (175 koní).

Soutěžní Škodu Favorit nahradila v roce 1995 modernější Felicia. Staré „fáčko“ se ale jako schopné a cenově dostupné sportovní náčiní objevovalo ve startovních listinách rozličných podniků ještě dlouhá léta.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků