Závěrečné zkoušky v autoškole bude možné skládat i v neděli večer

Po státních maturitách se žáci zřejmě dočkají i státní závěrečné zkoušky v autoškolách. To se dá bez nadsázky tvrdit o připravovaném návrhu Zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti řízení motorových vozidel, která však nespatří „světlo světa“ dřív než v roce 2013.

Ministerstvo dopravy uvažuje o změně již delší dobu. Nový systém hledá inspiraci v moderních evropských systémech. Na změně se pracuje již od roku 2004, kdy se začalo právě s mapováním zahraničních zkušeností.

Klepněte pro větší obrázek

Zkoušky by se měly konat pod státním dohledem a k tomu má být zřízena nová organizace, pod níž by spadali všichni zkušební komisaři. „Tato organizace má kromě lepšího dohledu nad zkouškami sloužit především jako služba žadatelům o řidičské oprávnění. Jednak bude automatické, že zkoušky budou probíhat i v jinou dobu než je obvyklé. Nově by mohli být žadatelé zkoušeni i v pozdějších odpoledních či večerních hodinách nebo o víkendu. Vyšlo by se tak vstříc lidem, kteří si nechtějí nebo si nemůžou vzít volno v práci,“ řekl AutoRevue.cz Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Jezdit by se mělo hlavně ve větších městech

Zároveň by měla ještě bezejmenná organizace sloužit jako komplexní informační služba. Bude-li si někdo chtít pořídit řidičský průkaz, nebo si ho rozšířit, dostane prý od organizace veškeré informace, které jsou zapotřebí, a to včetně prodeje učebních pomůcek.

Plánuje se, že závěrečné zkoušky budou probíhat dvoukolově. „Žák bude muset v autoškole nejprve uspět v teorii a v praktických dovednostech s řízením vozidla na vyhrazeném místě pro výuku. Pokud tuto látku zvládne, bude skládat první část závěrečné zkoušky z pravidel silničního provozu,“ pokračoval Novák.

„Teprve potom se žák s instruktorem dostane do běžného provozu, kde bude pokračovat praktický výcvik. Jestli v něm uspěje, bude připuštěný k závěrečným zkouškám, které se budou skládat z jízdy zručnosti a testu v silničním provozu,“ vysvětlil.

Plánuje se, že se zkušební místa ve větší míře přesunou do měst. Cílem je podle Nováka zabránit situacím, kdy někteří žáci při zkouškách jezdili v malém provozu, čímž nebylo možné prověřit, jestli jsou schopni řídit vozidlo na rušnějších ulicích.

Zavedení „řidičáku na zkoušku“ je nejisté

„Ve fázi debat je takzvaný „řidičák na zkoušku“, což by v praxi znamenalo, že nový řidič by se po dvou letech vrátil do kurzu a teprve po zvládnutí dalších testů by se stal natrvalo majitelem řidičského oprávnění. Zatím není vůbec jisté, jestli se tato možnost objeví v návrhu zákona. Osobně si myslím, že spíš ne,“ přiznal Novák.

Novela o autoškolách přinese i povinnost pro zkušební komisaře. „Chceme, aby se tito lidé neustále vzdělávali. Cílem je mít vysoce profesionální pedagogy, kteří budou mít v oblasti výcviku autoškol silný respekt,“ dodal.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků