Závěrečné zkoušky v autoškole bude možné skládat i v neděli večer

Závěrečné zkoušky v autoškole bude možné skládat i v neděli večer

Po státních maturitách se žáci zřejmě dočkají i státní závěrečné zkoušky v autoškolách. To se dá bez nadsázky tvrdit o připravovaném návrhu Zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti řízení motorových vozidel, která však nespatří „světlo světa“ dřív než v roce 2013.

Ministerstvo dopravy uvažuje o změně již delší dobu. Nový systém hledá inspiraci v moderních evropských systémech. Na změně se pracuje již od roku 2004, kdy se začalo právě s mapováním zahraničních zkušeností.

Klepněte pro větší obrázek

Zkoušky by se měly konat pod státním dohledem a k tomu má být zřízena nová organizace, pod níž by spadali všichni zkušební komisaři. „Tato organizace má kromě lepšího dohledu nad zkouškami sloužit především jako služba žadatelům o řidičské oprávnění. Jednak bude automatické, že zkoušky budou probíhat i v jinou dobu než je obvyklé. Nově by mohli být žadatelé zkoušeni i v pozdějších odpoledních či večerních hodinách nebo o víkendu. Vyšlo by se tak vstříc lidem, kteří si nechtějí nebo si nemůžou vzít volno v práci,“ řekl AutoRevue.cz Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Jezdit by se mělo hlavně ve větších městech

Zároveň by měla ještě bezejmenná organizace sloužit jako komplexní informační služba. Bude-li si někdo chtít pořídit řidičský průkaz, nebo si ho rozšířit, dostane prý od organizace veškeré informace, které jsou zapotřebí, a to včetně prodeje učebních pomůcek.

Plánuje se, že závěrečné zkoušky budou probíhat dvoukolově. „Žák bude muset v autoškole nejprve uspět v teorii a v praktických dovednostech s řízením vozidla na vyhrazeném místě pro výuku. Pokud tuto látku zvládne, bude skládat první část závěrečné zkoušky z pravidel silničního provozu,“ pokračoval Novák.

„Teprve potom se žák s instruktorem dostane do běžného provozu, kde bude pokračovat praktický výcvik. Jestli v něm uspěje, bude připuštěný k závěrečným zkouškám, které se budou skládat z jízdy zručnosti a testu v silničním provozu,“ vysvětlil.

Plánuje se, že se zkušební místa ve větší míře přesunou do měst. Cílem je podle Nováka zabránit situacím, kdy někteří žáci při zkouškách jezdili v malém provozu, čímž nebylo možné prověřit, jestli jsou schopni řídit vozidlo na rušnějších ulicích.

Zavedení „řidičáku na zkoušku“ je nejisté

„Ve fázi debat je takzvaný „řidičák na zkoušku“, což by v praxi znamenalo, že nový řidič by se po dvou letech vrátil do kurzu a teprve po zvládnutí dalších testů by se stal natrvalo majitelem řidičského oprávnění. Zatím není vůbec jisté, jestli se tato možnost objeví v návrhu zákona. Osobně si myslím, že spíš ne,“ přiznal Novák.

Novela o autoškolách přinese i povinnost pro zkušební komisaře. „Chceme, aby se tito lidé neustále vzdělávali. Cílem je mít vysoce profesionální pedagogy, kteří budou mít v oblasti výcviku autoškol silný respekt,“ dodal.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků