Zavedení bodového systému se zřejmě opozdí

Od 1. července tohoto roku má na českých silnicích platit nový systém sankcí za dopravní přestupky, tzv. bodový systém. O tomto tématu jsme na AutoRevue psali nespočetněkrát a názor na něj jste si jistě udělali sami. Ze starších článků vás tak odkáži pouze na kompletní přehled bodových i finančních sankcí za jednotlivé prohřešky.

Bodový systém by tedy měl vejít v platnost již za dva měsíce, jak se ale ukazuje, mnohé obecní úřady nejsou na jeho zavedení zdaleka připraveny. Právě obecní úřady totiž budou mít na starosti evidenci veškerých přestupků, k čemuž potřebují nutné personální i technické vybavení. Podle chytrých tabulek je třeba přijmout 1,75 úředníka na každých 15 tisíc míst správního obvodu, což např. v jihočeském kraji představuje 73 nových míst. A ty prý obce nestihnou do července obsadit. Vzhledem k tomu, jak zásadní je technické personální zázemí pro schopnost systému fungovat, je pravděpodobné, že start systému bude opožděn. Ministerstvo dopravy ale stále ujišťuje, že vše proběhne podle plánu.

V souvislosti se touto "kauzou" je zajímavé také poslední prohlášení ředitele služby dopravní policie České republiky, pana Zdeňka Bambase, který je přesvědčený, že celá konstrukce bodového systému omezí možnost korupce. "Všechna hlášení o přestupcích půjdou na úřady elektronickou cestou. To je významné protikorupční opatření. Co se jednou dostane do počítače, už těžko nějaký zkorumpovaný úředník vymaže," říká Bambas. To je vcelku zajímavý pohled na věc. I kdybychom připustili, že technické řešení předávání informací o přestupcích neumožní jejich odstranění, zůstává zde fakt, že o krok dříve řeší samotný přestupek pouze lidé s lidmi. Že poté proběhne nějaké "hlášení do systému", je jen čirým doufáním pana Bambase. Samotný bodový systém, vzhledem k mnohdy neadekvátně přísným postihům, totiž oheň korupce pouze rozdmýchává - čím větší je možný postih, tím větší je moc policie, tím větší je ochota přestupce vyřešit věc "nějak jinak". A nebuďme naivní, mnozí policisté "větší poptávky" po takovém řešení jistě rádi využijí...

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků