Zatím potřebuje dva volanty. Slouží ale k vývoji auta, které pojede samo

Otázek, které je třeba zodpovědět před tím, než se do projede uvedou automobily schopné zcela autonomní jízdy, je více, než si běžný smrtelník dokáže uvědomit.

Společnost Continental, která mimo jiné dodává automobilkám množství elektronických součástek a systémů, vyvíjí v současnosti rovněž nové koncepty ovládání vozů schopných autonomní jízdy.

Podle specialistů společnosti je třeba důležitou pozornost věnovat tomu, aby technické složky ovládacích systémů byly intuitivní a dokázaly v každém okamžiku zohlednit aktuální míru pozornosti lidského řidiče.

V autě, které má dva volanty, se testuje také citlivá fáze přechodu mezi autonomní fází jízdy a částí, kdy řízení převezme člověk.

Kvůli tomu technici sestrojili vůz se dvěma volanty. Za tím skutečným, který je obvykle vpravo, sedí specialista Continentalu. Za maketu volantu umístěného vlevo pak usedají testovací piloti.

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Jakmile testovací pilot převezme řízení, zobrazí se  tato informace na head-up displeji skutečného řidiče. Ten se tak dozví vše o zamýšlených povelech testovací osoby a převádí je na skutečné pohyby auta. I v "autonomní fázi jízdy" řídí vůz sám a vytváří iluzi vysoce automatizovaného vozu.

Pomocí této metody lze uživatelská rozhraní samořiditelných aut testovat v běžném provozu již dnes. V existujících autonomních prototypech by totiž byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Výsledky těchto testů pomůžou koncernu Continental při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Navíc lze pomocí různých senzórů zkoumat stav testovaných osob. Například měřit jejich tepovou frekvecnci či přesně zaznamenávat pohyby očí. Tyto údaje pomáhají výzkumníkům stanovit, zda se účastník testu cítí pohodlně, či u něho konkrétní situace vyvolává stres. Laboratorní prostředí též znamená, že je možné účastníky testu vystavit mnohem většímu tlaku, například testovat jejich reakce na nebezpečné situace a kritické manévry, které by ve skutečném prostředí na silnici nebyly možné.

Při vývoji prvků pro autonomní auta se samozřejmě myslí i na řešení způsobů předávání informací. Proto Continental využívá různá řešení. Vizuálně na řadě displejů v kabině, zobrazováním na čelním skle anebo barevnými změnami svítících LED proužků. To vše je zároveň podporováno zvukovými signály, které například informují řidiče o skončení fáze automatické jízdy.

Jakmile interiérové kamery určí, že se řidič přesto stále nevěnuje řízení, aktivují se též další prvky – například začne vibrovat sedadlo nebo se zatáhne předpínač bezpečnostního pásu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků