Zatím potřebuje dva volanty. Slouží ale k vývoji auta, které pojede samo

Otázek, které je třeba zodpovědět před tím, než se do projede uvedou automobily schopné zcela autonomní jízdy, je více, než si běžný smrtelník dokáže uvědomit.

Společnost Continental, která mimo jiné dodává automobilkám množství elektronických součástek a systémů, vyvíjí v současnosti rovněž nové koncepty ovládání vozů schopných autonomní jízdy.

Podle specialistů společnosti je třeba důležitou pozornost věnovat tomu, aby technické složky ovládacích systémů byly intuitivní a dokázaly v každém okamžiku zohlednit aktuální míru pozornosti lidského řidiče.

V autě, které má dva volanty, se testuje také citlivá fáze přechodu mezi autonomní fází jízdy a částí, kdy řízení převezme člověk.

Kvůli tomu technici sestrojili vůz se dvěma volanty. Za tím skutečným, který je obvykle vpravo, sedí specialista Continentalu. Za maketu volantu umístěného vlevo pak usedají testovací piloti.

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Jakmile testovací pilot převezme řízení, zobrazí se  tato informace na head-up displeji skutečného řidiče. Ten se tak dozví vše o zamýšlených povelech testovací osoby a převádí je na skutečné pohyby auta. I v "autonomní fázi jízdy" řídí vůz sám a vytváří iluzi vysoce automatizovaného vozu.

Pomocí této metody lze uživatelská rozhraní samořiditelných aut testovat v běžném provozu již dnes. V existujících autonomních prototypech by totiž byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Výsledky těchto testů pomůžou koncernu Continental při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Navíc lze pomocí různých senzórů zkoumat stav testovaných osob. Například měřit jejich tepovou frekvecnci či přesně zaznamenávat pohyby očí. Tyto údaje pomáhají výzkumníkům stanovit, zda se účastník testu cítí pohodlně, či u něho konkrétní situace vyvolává stres. Laboratorní prostředí též znamená, že je možné účastníky testu vystavit mnohem většímu tlaku, například testovat jejich reakce na nebezpečné situace a kritické manévry, které by ve skutečném prostředí na silnici nebyly možné.

Při vývoji prvků pro autonomní auta se samozřejmě myslí i na řešení způsobů předávání informací. Proto Continental využívá různá řešení. Vizuálně na řadě displejů v kabině, zobrazováním na čelním skle anebo barevnými změnami svítících LED proužků. To vše je zároveň podporováno zvukovými signály, které například informují řidiče o skončení fáze automatické jízdy.

Jakmile interiérové kamery určí, že se řidič přesto stále nevěnuje řízení, aktivují se též další prvky – například začne vibrovat sedadlo nebo se zatáhne předpínač bezpečnostního pásu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

včera | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 85 příspěvků