Zatím potřebuje dva volanty. Slouží ale k vývoji auta, které pojede samo

Otázek, které je třeba zodpovědět před tím, než se do projede uvedou automobily schopné zcela autonomní jízdy, je více, než si běžný smrtelník dokáže uvědomit.

Společnost Continental, která mimo jiné dodává automobilkám množství elektronických součástek a systémů, vyvíjí v současnosti rovněž nové koncepty ovládání vozů schopných autonomní jízdy.

Podle specialistů společnosti je třeba důležitou pozornost věnovat tomu, aby technické složky ovládacích systémů byly intuitivní a dokázaly v každém okamžiku zohlednit aktuální míru pozornosti lidského řidiče.

V autě, které má dva volanty, se testuje také citlivá fáze přechodu mezi autonomní fází jízdy a částí, kdy řízení převezme člověk.

Kvůli tomu technici sestrojili vůz se dvěma volanty. Za tím skutečným, který je obvykle vpravo, sedí specialista Continentalu. Za maketu volantu umístěného vlevo pak usedají testovací piloti.

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Jakmile testovací pilot převezme řízení, zobrazí se  tato informace na head-up displeji skutečného řidiče. Ten se tak dozví vše o zamýšlených povelech testovací osoby a převádí je na skutečné pohyby auta. I v "autonomní fázi jízdy" řídí vůz sám a vytváří iluzi vysoce automatizovaného vozu.

Pomocí této metody lze uživatelská rozhraní samořiditelných aut testovat v běžném provozu již dnes. V existujících autonomních prototypech by totiž byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Výsledky těchto testů pomůžou koncernu Continental při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Navíc lze pomocí různých senzórů zkoumat stav testovaných osob. Například měřit jejich tepovou frekvecnci či přesně zaznamenávat pohyby očí. Tyto údaje pomáhají výzkumníkům stanovit, zda se účastník testu cítí pohodlně, či u něho konkrétní situace vyvolává stres. Laboratorní prostředí též znamená, že je možné účastníky testu vystavit mnohem většímu tlaku, například testovat jejich reakce na nebezpečné situace a kritické manévry, které by ve skutečném prostředí na silnici nebyly možné.

Při vývoji prvků pro autonomní auta se samozřejmě myslí i na řešení způsobů předávání informací. Proto Continental využívá různá řešení. Vizuálně na řadě displejů v kabině, zobrazováním na čelním skle anebo barevnými změnami svítících LED proužků. To vše je zároveň podporováno zvukovými signály, které například informují řidiče o skončení fáze automatické jízdy.

Jakmile interiérové kamery určí, že se řidič přesto stále nevěnuje řízení, aktivují se též další prvky – například začne vibrovat sedadlo nebo se zatáhne předpínač bezpečnostního pásu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 697 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 90 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 871 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků
Test: Pět důvodů, proč je teď Opel Insignia favoritem střední třídy

Opel Insignia Grand Sport

Naší recenzí tentokrát prošel Opel Insignia Grand Sport.

5.  9.  2017 | Milan Lažanský | 23 příspěvků