Zatěžují hybridy neúměrně životní prostředí?

Zatěžují hybridy neúměrně životní prostředí?

Skutečnost, že hybridní a další „ekologické“ pohonné soustavy ve skutečnosti zas až tak ekologické nejsou, to je známá věc. Proto nyní Lexus přispěchal se svojí troškou do mlýna, když se pokusil přiblížit veřejnosti skutečnost. Svůj příspěvek postavil na srovnání dvou variant modelu Lexus RX, konvenčního typu RX 350 a hybridu RX 450h. Asi je nám již předem jasné, jaký toto srovnání bude mít výsledek...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lexus RX350 / Lexus 450h

Lexus se zaměřil na srovnání produkce CO2 během životního cyklu uvedených modelů, a to s ohledem na jejich výrobu, desetiletý provoz a recyklaci. Ze studie vyplývá, že hybrid je „ekologičtější“ po ujetí 6 600 kilometrů. Právě po tomto počtu ujetých kilometrů se vyrovnává množství oxidu uhličitého (C02) hybridního vozu Lexus RX 450h a konvenčně poháněného modelu Lexus RX 350, které vznikne během výroby a provozu těchto vozů. Od tohoto okamžiku je hybridní model údajně výrazně ohleduplnější vůči životnímu prostředí. Ekologické přínosy vozů s hybridním mají být patrné na první pohled. S nižší spotřebou paliva totiž úzce souvisí menší zatížení životního prostředí škodlivými emisemi, a to zejména ve městech, kde je tento efekt nejvítanější. Mnozí kritici hybridních automobilů ovšem namítají, že proti jejich ekologickému provozu stojí mnohem náročnější výroba a následná recyklace na konci životnosti. Ve výsledném součtu má být celková ekologická bilance hybridních automobilů údajně horší než u automobilů s klasickým pohonem. Je tomu ale skutečně tak?

Je jasné, že výroba hybridních modelů je energeticky náročnější než u konvenčních modelů. Je však toto navýšení tak významné, aby ovlivnilo výsledek vycházející z celého životního cyklu automobilu? Výpočet množství emisí CO2 souvisejících s výrobou není snadný, neboť výsledek výrazně ovlivňuje nejen množství zpracovaného materiálu a použitých dílů, ale například i způsob výroby energie pro daný výrobní závod a energetická náročnost používaných výrobních procesů. Lexus ale tvrdí, že náročnější výrobní proces hybrdiů má na celkových emisích během životnosti konkrétního automobilu malý podíl a většina emisí CO2 od zrodu vozidla až po jeho likvidaci vzniká během těch částí výroby a provozu, které nejsou pro hybridní modely nikterak specifické.

Klepněte pro větší obrázek
Továrna Lexus v Kokuře

Výrazné snížení spotřeby paliva v řádu desítek procent se tedy v celkové ekologické bilanci modelu s hybridním pohonem projeví v mnohem větší míře než případný mírný nárůst emisí CO2 během jeho výroby a likvidace, což ilustruje následující modelový výpočet na základě kombinované spotřeby EU. Během výroby hybridního modelu Lexus RX 450h vznikne cca o 10 % více CO2 než v případě konvenčního provedení RX 350. Hybridní model ovšem tuto ztrátu vymaže svou hospodárností již po zmíněném ujetí přibližně 6 600 kilometrů. Budeme-li uvažovat desetiletý provoz se 150 tisíci ujetými kilometry, pak se po likvidaci hybridního modelu objeví v jeho bilanci snížení emisí CO2 za celou dobu životnosti o plných 32 %, tedy téměř o jednu třetinu. Je však třeba zdůraznit, že toto srovnání bere v potaz pouze emise CO2 a ostatní důležité aspekty, včetně problematiky výroby akumulátorů, ponechává stranou.

A opomíná též, že nejekologičtější auto je to, které si nekoupíte. Cca 30 tun CO2, které vzniknou během výroby jednoho každého vozu, těžko vykoupí provoz relativně úsporného, ale absolutně pořád náročného SUV, které těžko bude mít výrazně (pokud alespoň trochu) nižší spotřebu než třeba vaše deset let staré kombi střední třídy. Představa, že koupí nového hybridního vozu prospějete přírodě, je alespoň v otázce emisí CO2 zcela lichá...

Uvažujeme-li však situaci, kdy si nějaké nové auto koupit tak jako tak musíte, pak se volba hybridního pohonu namísto konvenčního nezdá být v celkové bilanci problematickou, jak se mnohdy říká.

bazar

Lexus IS 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 61 037 km
Cena: 240 000 Kč
Lexus RX 3,5
Rok výroby: 2013
Stav: 96 007 km
Cena: 620 000 Kč
Lexus GS 3
Rok výroby: 2001
Stav: 110 758 km
Cena: 130 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků