Zastava Skala 55: další modernizace ikony

Srbská Zastava na Bělehradském autosalonu překvapila modernizovaným modelem Skala 55, který vyrábí již přes 30 let.

Srbská Zastava v současnosti licenčně vyrábí předešlou generaci Fiatu Punto pod názvem Zastava 10. Na probíhajícím autosalonu v Bělehradě ale překvapila novou verzí modelu Skala 55. Zastava Skala 55 je cenově dostupný model přímo vycházející z Fiatu 127/128. Od roku 1971 se jich prodalo více, než půl druha milionu kusů, přičemž i dnes jsou tato vozidla na Balkáně velmi rozšířena. Automobilka nyní představila na domácím autosalonu modernizovanou verzi tohoto modelu, která sice na první pohled vypadá stejně, jako její předchůdci, ovšem pod karoserii najdeme řadu změn, které zdědila po modelu 10.  

Snad nejmarkantnější změnou jsou zevnější zpětná zrcátka, která byla převzata právě ze Zastavy 10 (nebo Fiatu Punto, chcete-li). Pod kapotou se usídlil motor o kubatuře 1100 cm3, který je chlazen novým hliníkovým chladičem. Při pohledu pod kapotu ale musíme konstatovat, že vzhled agregátu se od toho z původní verze téměř neliší.

Nutné změny v zájmu dobré prodejnosti se nevyhnuly ani interiéru, stará neergonomická sedadla byla nahrazena novými, palubní deska je nyní vyrobena z lepších materiálů a budíky působí svým bílým prosvětlením a lesklým lemováním až nečekaně moderně.

Výrobce chce tento model i nadále prodávat za dostupnou cenu a oslovit nechce jenom starší generaci, ale i mladé lidi zakládající si rodinu. Nová Skala 55 totiž slibuje vysokou funkčnost a variabilitu, upravený podvozek se zas vypořádá s neblahým stavem balkánských cest, a díky prostým technickým řešením lze rátat i s levným servisem. Pro snížení provozních nákladů nabízí výrobce i přestavbu na pohon LPG.

Počet vyrobených kusů se bude odvíjet především od poptávky, ovšem cena by neměla přesáhnout 362 644 srbských dinárů (zhruba 114 000 Kč), takže prodejci se nízkého zájmu určitě obávat nemusí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zastava Skala 55 2008
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků