Zásob ropy je ve světě dostatek

V posledních letech stále častěji slýcháme, že tenčící se zásoby ropy budou rostoucí světové spotřebě odolávat jen několik dalších desetiletí a již za našich životů se dočkáme jejich úplného vyčerpání. Je však situace opravdu tak hrozivá nebo jde pouze o umělý tlak na zvýšení cen ropy?
Zásob ropy je ve světě dostatek

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) uvedla, že světové zásoby černého zlata jsou dostatečné ještě na mnoho desítek let. V této chvíli jsou odhadované zásoby ropy okolo 25 biliónů barelů a v následujících 25 letech se má spotřebovat zhruba 1,5 bilionu barelů. Toto zjištění je na jedné straně pozitivní, ovšem na druhou stranu nynější produkce nestačí pokrývat spotřebu a pro zvětšení těžby bude zapotřebí investovat obrovské sumy. IEA odhladuje, že investice do těžby budou stát v následujících 25 letech okolo 5 biliónů dolarů.

Současnou technologíí lze vytěžit z celkového zbývajícího množství ropy pouze okolo 5 až 10 biliónů barelů, ale zprává také říká, že i přesto budou některé těžby ztrátové. Samotné těžební společnosti se velkým investicím brání, protože počítají, že průměrná cena za barel ropy je 20 az 25 USD a že nynějších téměř 70 USD je pouze dočasný stav. Pokud společnosti začnou kalkulovat alespoň s cenou 30 USD za barel, dočkáme se dalšího rozvoje a investic do těžby ropy ve stávajících i nových lokalitách.

Druhým faktem je, že velká spousta těžebních oblastí se nachází v nehostinných oblastech kanadské provincie Alberta nebo také v Arktidě. V těchto dvou lokalitách se nachází až 25% neobjevených zásob ropy a zemního plynu. Další okamžité rezervy se nachází na nynějších nalezištích. Dnešní technika dokáže vytěžit pouze okolo 35% ropy a zhruba 70% zemního plynu. Zbytek tak zůstává na místě a v případě nasazení jiné, nové technologie by se dalo dlouhodobě těžit i na nynějších polích. Pouhé výšení výtěžitelnosti o 5%, tedy na 40%, by dokázalo nahradit zásoby Saudské Arábie.

Samostatnou kapitolou jsou zásoby, které se těží z mořského dna. Např. v Mexickém zálivu, u pobřeží západní Afriky, nebo u brazilského pobřeží se běžně těží z hloubek okolo 2000 metrů. Dle IEA se ale až 70% mořských zásob ropy nachází v hloubkách 2000 až 4000 metrů.

Dle nejnovější zprávy IEA je jasné, že lidstvo netrpí v následujících sto letech ani nebude trpět nedostatkem ropy. Bude však třeba změnit technologie těžby, které dokáží z nynějších zdrojů vyčerpat více a postupně bude třeba začít přecházet i na nové lokality. Otázkou je, jestli dotčené firmy, s ohledem na rentabilitu invetsic, dnes více těžit opravdu nemohou, nebo jednoduše nechtějí. Současná poddimenzovaná těžba žene ceny ropy k neuvěřitelným výšinám, a to dodavatelům ropy jistě vyhovuje. Počítají-li firmy s příjmem 20 USD za barel jako dostatečným pro pokrytí nákladů a inkasují přitom 70, jsou jejich zisky jistě ohromné.

Sluší se však dodat, že na čerpacích stanicích pociťujeme zvyšování cen ropy jen velmi vzdáleně, na výsledných cenách si nehorázně mastí kapsu především stát prostřednictvím spotřební daně a DPH, které tvoří více jak polovinu zaplacené částky.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků