Zásob ropy je ve světě dostatek

V posledních letech stále častěji slýcháme, že tenčící se zásoby ropy budou rostoucí světové spotřebě odolávat jen několik dalších desetiletí a již za našich životů se dočkáme jejich úplného vyčerpání. Je však situace opravdu tak hrozivá nebo jde pouze o umělý tlak na zvýšení cen ropy?
Zásob ropy je ve světě dostatek

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) uvedla, že světové zásoby černého zlata jsou dostatečné ještě na mnoho desítek let. V této chvíli jsou odhadované zásoby ropy okolo 25 biliónů barelů a v následujících 25 letech se má spotřebovat zhruba 1,5 bilionu barelů. Toto zjištění je na jedné straně pozitivní, ovšem na druhou stranu nynější produkce nestačí pokrývat spotřebu a pro zvětšení těžby bude zapotřebí investovat obrovské sumy. IEA odhladuje, že investice do těžby budou stát v následujících 25 letech okolo 5 biliónů dolarů.

Současnou technologíí lze vytěžit z celkového zbývajícího množství ropy pouze okolo 5 až 10 biliónů barelů, ale zprává také říká, že i přesto budou některé těžby ztrátové. Samotné těžební společnosti se velkým investicím brání, protože počítají, že průměrná cena za barel ropy je 20 az 25 USD a že nynějších téměř 70 USD je pouze dočasný stav. Pokud společnosti začnou kalkulovat alespoň s cenou 30 USD za barel, dočkáme se dalšího rozvoje a investic do těžby ropy ve stávajících i nových lokalitách.

Druhým faktem je, že velká spousta těžebních oblastí se nachází v nehostinných oblastech kanadské provincie Alberta nebo také v Arktidě. V těchto dvou lokalitách se nachází až 25% neobjevených zásob ropy a zemního plynu. Další okamžité rezervy se nachází na nynějších nalezištích. Dnešní technika dokáže vytěžit pouze okolo 35% ropy a zhruba 70% zemního plynu. Zbytek tak zůstává na místě a v případě nasazení jiné, nové technologie by se dalo dlouhodobě těžit i na nynějších polích. Pouhé výšení výtěžitelnosti o 5%, tedy na 40%, by dokázalo nahradit zásoby Saudské Arábie.

Samostatnou kapitolou jsou zásoby, které se těží z mořského dna. Např. v Mexickém zálivu, u pobřeží západní Afriky, nebo u brazilského pobřeží se běžně těží z hloubek okolo 2000 metrů. Dle IEA se ale až 70% mořských zásob ropy nachází v hloubkách 2000 až 4000 metrů.

Dle nejnovější zprávy IEA je jasné, že lidstvo netrpí v následujících sto letech ani nebude trpět nedostatkem ropy. Bude však třeba změnit technologie těžby, které dokáží z nynějších zdrojů vyčerpat více a postupně bude třeba začít přecházet i na nové lokality. Otázkou je, jestli dotčené firmy, s ohledem na rentabilitu invetsic, dnes více těžit opravdu nemohou, nebo jednoduše nechtějí. Současná poddimenzovaná těžba žene ceny ropy k neuvěřitelným výšinám, a to dodavatelům ropy jistě vyhovuje. Počítají-li firmy s příjmem 20 USD za barel jako dostatečným pro pokrytí nákladů a inkasují přitom 70, jsou jejich zisky jistě ohromné.

Sluší se však dodat, že na čerpacích stanicích pociťujeme zvyšování cen ropy jen velmi vzdáleně, na výsledných cenách si nehorázně mastí kapsu především stát prostřednictvím spotřební daně a DPH, které tvoří více jak polovinu zaplacené částky.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků