Mitsubishi Eclipse Cross:  Otázka na evropského zákazníka: Vzpomínáte si na Mitsubishi? Tu značku, která v 90. letech a na přelomu tisíciletí vzkvétala se slušnou nabídkou sportovních modelů jako Lancer Evo, 3000 GT nebo Eclipse? V této podobě už na starém kontinentu neexistuje, nyní zde  prodává přeznačkované renaulty . Zdroj: Mitsubishi

Mitsubishi Eclipse Cross: Otázka na evropského zákazníka: Vzpomínáte si na Mitsubishi? Tu značku, která v 90. letech a na přelomu tisíciletí vzkvétala se slušnou nabídkou sportovních modelů jako Lancer Evo, 3000 GT nebo Eclipse? V této podobě už na starém kontinentu neexistuje, nyní zde prodává přeznačkované renaulty. | Zdroj: Mitsubishi

Ještě před kompletní restrukturalizací v Evropě se Mitsubishi v roce 2017 „povedlo navázat“ na čtyři generace sportovního kupé zcela nesouvisejícím modelem, který oživil jméno Eclipse – s dodatkem Cross přitom nešlo o žádný teréňák oprašující slávu off-roadů Mitsubishi, ale o městský crossover s dvojitým zadním oknem. Cool. Zdroj: Mitsubishi

Ještě před kompletní restrukturalizací v Evropě se Mitsubishi v roce 2017 „povedlo navázat“ na čtyři generace sportovního kupé zcela nesouvisejícím modelem, který oživil jméno Eclipse – s dodatkem Cross přitom nešlo o žádný teréňák oprašující slávu off-roadů Mitsubishi, ale o městský crossover s dvojitým zadním oknem. Cool. | Zdroj: Mitsubishi

Přestože se sázka na oživení známého jména některým značkách vyplácí, v případě Mitsubishi ani novodobý Eclipse budoucnosti značky na evropském trhu zásadněji nepomohl. Mitsubishi v roce 2020 sice oznámilo odchod z Evropy, nakonec zde ale zůstává… prapodivně s pomocnou rukou Renaultu, svého aliančního partnera. Zdroj: Mitsubishi

Přestože se sázka na oživení známého jména některým značkách vyplácí, v případě Mitsubishi ani novodobý Eclipse budoucnosti značky na evropském trhu zásadněji nepomohl. Mitsubishi v roce 2020 sice oznámilo odchod z Evropy, nakonec zde ale zůstává… prapodivně s pomocnou rukou Renaultu, svého aliančního partnera. | Zdroj: Mitsubishi

 Ford Puma:  Narovinu, elektrické SUV Mustang Mach-E dostává omluvenku, jelikož klasické kupé s V8 Ford alespoň nadále nechává žít (ač je dodatek odkazující na výkonný Mach-1 u crossoveru silně rozpačitý). Právě u Pumy v roce 2019 však začal Ford s vytahováním jmen ze šuplíku… Zdroj: Ford

Ford Puma: Narovinu, elektrické SUV Mustang Mach-E dostává omluvenku, jelikož klasické kupé s V8 Ford alespoň nadále nechává žít (ač je dodatek odkazující na výkonný Mach-1 u crossoveru silně rozpačitý). Právě u Pumy v roce 2019 však začal Ford s vytahováním jmen ze šuplíku… | Zdroj: Ford

Jméno původně líbivého kompaktního kupéčka z devadesátek, které mělo i limitovanou ostrou verzi Ford Racing Puma, tak nyní nese malý čtyřdveřový crossover do města, který má v kufru lavor se zátkou pro převoz zablácených holínek nebo květináčů. Bez sarkasmu, praktičnost se novodobé Pumě musí nechat. Zdroj: Ford

Jméno původně líbivého kompaktního kupéčka z devadesátek, které mělo i limitovanou ostrou verzi Ford Racing Puma, tak nyní nese malý čtyřdveřový crossover do města, který má v kufru lavor se zátkou pro převoz zablácených holínek nebo květináčů. Bez sarkasmu, praktičnost se novodobé Pumě musí nechat. | Zdroj: Ford

Zpátky ke sportovním kořenům se nicméně Ford vrátil, když v roce 2021 použil základ crossoveru k vytvoření  vrcholného WRC zavoďáku Puma Rally1 . Drobný odkaz na minulost modelu tak najdete, i původní Puma totiž existovala v závodní podobě, konkrétně jako kit car pro nižší kategorie rally sportu. Zdroj: Ford

Zpátky ke sportovním kořenům se nicméně Ford vrátil, když v roce 2021 použil základ crossoveru k vytvoření vrcholného WRC zavoďáku Puma Rally1. Drobný odkaz na minulost modelu tak najdete, i původní Puma totiž existovala v závodní podobě, konkrétně jako kit car pro nižší kategorie rally sportu. | Zdroj: Ford

 Lamborghini Countach:  Pokud si někdo představoval návrat slavného jména Countach jako karosářskou prácičku postavenou na základě tehdy tři roky starého hybridu  Sián FKP 37  (který vychází z ještě staršího Aventadoru), navíc s masivně přestřelenou cenou a omezenou produkcí pro cirka stovku sběratelů… v tom případě fajn. Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Countach: Pokud si někdo představoval návrat slavného jména Countach jako karosářskou prácičku postavenou na základě tehdy tři roky starého hybridu Sián FKP 37 (který vychází z ještě staršího Aventadoru), navíc s masivně přestřelenou cenou a omezenou produkcí pro cirka stovku sběratelů… v tom případě fajn. | Zdroj: Lamborghini

Nutno podotknout, že z prodejního hlediska šlo u Lamborghini o trhák. Všech 112 kusů moderního Countache LPI 800-4 bylo vyprodáno ještě před oficiálním premiérou v roce 2021, a to za tučné dva miliony eur bez daně (asi 51 milionů korun). Byznys je byznys a Lambo zná svou klientelu, takže se tomuto oživení jména vlastně ani nedivíme. Zdroj: Lamborghini

Nutno podotknout, že z prodejního hlediska šlo u Lamborghini o trhák. Všech 112 kusů moderního Countache LPI 800-4 bylo vyprodáno ještě před oficiálním premiérou v roce 2021, a to za tučné dva miliony eur bez daně (asi 51 milionů korun). Byznys je byznys a Lambo zná svou klientelu, takže se tomuto oživení jména vlastně ani nedivíme. | Zdroj: Lamborghini

Každopádně je ale na pomyšlenou, zda nemohl jeden z nejkultovnějších supersportů planety zažít comeback trochu významněji – třeba jako stálý pilíř nabídky ve formě nástupce Aventadoru, nebo například v obnovené (ač omezené) sérii klasického vozu postaveného dle původních plánů. Výsledek tak nemusel působit jako likvidace skladu součástek odchozí techniky. Zdroj: Lamborghini

Každopádně je ale na pomyšlenou, zda nemohl jeden z nejkultovnějších supersportů planety zažít comeback trochu významněji – třeba jako stálý pilíř nabídky ve formě nástupce Aventadoru, nebo například v obnovené (ač omezené) sérii klasického vozu postaveného dle původních plánů. Výsledek tak nemusel působit jako likvidace skladu součástek odchozí techniky. | Zdroj: Lamborghini

 Dodge Hornet:  Jméno Hornet nebude   evropskému publiku natolik známé, o to víc je však zajímavá jeho dlouhá historie na půdě USA, v tamní automobilové kultuře včetně motorsportu. A o to víc je pak smutnější, že tato jmenovka v roce 2022 doputovala na další crossover, navíc pozbývající americký původ jakožto přeznačkovaná  Alfa Romeo Tonale . Zdroj: Dodge

Dodge Hornet: Jméno Hornet nebude evropskému publiku natolik známé, o to víc je však zajímavá jeho dlouhá historie na půdě USA, v tamní automobilové kultuře včetně motorsportu. A o to víc je pak smutnější, že tato jmenovka v roce 2022 doputovala na další crossover, navíc pozbývající americký původ jakožto přeznačkovaná Alfa Romeo Tonale. | Zdroj: Dodge

Nejdříve tu byl majestátní Hornet od poválečné značky Hudson, stylový sedan či kupé v designu bujících 50. let v USA, dodnes známý i díky úspěšnému závoďáku „Fabulous Hudson Hornet“ ze série NASCAR. Zdroj: Hudson

Nejdříve tu byl majestátní Hornet od poválečné značky Hudson, stylový sedan či kupé v designu bujících 50. let v USA, dodnes známý i díky úspěšnému závoďáku „Fabulous Hudson Hornet“ ze série NASCAR. | Zdroj: Hudson

Následně práva na jméno Hornet putovala k Chrysleru, který pod svou značkou AMC začal Hornet nabízet v roce 1969 jako dostupné kompaktní auto vytvářející na americkém trhu nový segment. I tady byl přitom model v různých variantách využíván v motorsportu, dokonce v raných letech s podporou samotné automobilky. Zdroj: AMC

Následně práva na jméno Hornet putovala k Chrysleru, který pod svou značkou AMC začal Hornet nabízet v roce 1969 jako dostupné kompaktní auto vytvářející na americkém trhu nový segment. I tady byl přitom model v různých variantách využíván v motorsportu, dokonce v raných letech s podporou samotné automobilky. | Zdroj: AMC

 Opel Frontera:  Částečné udržení proporcí karoserie se musí Opelu nechat, alespoň není z Frontery zvýšená nákupní taška do města, a určitou dobrodružnost si model ponechal (ve výbavě má i střešní stan!). Obecně má ale novinka k původnímu off-roadu pořádně daleko. Zdroj: Opel

Opel Frontera: Částečné udržení proporcí karoserie se musí Opelu nechat, alespoň není z Frontery zvýšená nákupní taška do města, a určitou dobrodružnost si model ponechal (ve výbavě má i střešní stan!). Obecně má ale novinka k původnímu off-roadu pořádně daleko. | Zdroj: Opel

Když pomineme originálně japonský původ, jelikož Frontera byla v 90. letech evropským klonem Isuzu MU, na terénní schopnosti svého předchůdce nový model z roku 2024 neodkazuje vůbec. Žádný žebřinový rám, žádný pohon všech kol, žádná redukční převodovka… Zdroj: Opel

Když pomineme originálně japonský původ, jelikož Frontera byla v 90. letech evropským klonem Isuzu MU, na terénní schopnosti svého předchůdce nový model z roku 2024 neodkazuje vůbec. Žádný žebřinový rám, žádný pohon všech kol, žádná redukční převodovka… | Zdroj: Opel

…a taky žádná „funky“ třídveřová karosářská verze s odnímatelnou zadní částí střechy! Při srovnání minulosti se současností je tak opětovné využití jména Frontera docela zklamáním. Bez ohledu na to, že terénní model by u Opelu dneska velice pravděpodobně v prodejích vůbec nefrčel. Zdroj: Opel

…a taky žádná „funky“ třídveřová karosářská verze s odnímatelnou zadní částí střechy! Při srovnání minulosti se současností je tak opětovné využití jména Frontera docela zklamáním. Bez ohledu na to, že terénní model by u Opelu dneska velice pravděpodobně v prodejích vůbec nefrčel. | Zdroj: Opel

 Ford Capri (2024):  Možná Fordu dochází jména, možná oddělení pro vymýšlení označení nových modelů nedostává takové financování, jaké by potřebovalo. Každopádně zde máme přerod jména populárního sportovního kupé (rovněž s pořádným odkazem v motorsportu) na další elektrické SUV s „trendy“ splývající zádí. Zdroj: Ford

Ford Capri (2024): Možná Fordu dochází jména, možná oddělení pro vymýšlení označení nových modelů nedostává takové financování, jaké by potřebovalo. Každopádně zde máme přerod jména populárního sportovního kupé (rovněž s pořádným odkazem v motorsportu) na další elektrické SUV s „trendy“ splývající zádí. | Zdroj: Ford

O nostalgické struně nemůže být ani řeč. Novodobé Capri je o to smutnější, když si vzpomeneme na původní kupé používané Bodiem a Doylem v britském krimi seriálu Profesionálové. Imaginární remake s ústřední dvojicí nahánějící padouchy v zavalitém elektromobilu by určitě takové slávy nedosáhl. Zdroj: Ford

O nostalgické struně nemůže být ani řeč. Novodobé Capri je o to smutnější, když si vzpomeneme na původní kupé používané Bodiem a Doylem v britském krimi seriálu Profesionálové. Imaginární remake s ústřední dvojicí nahánějící padouchy v zavalitém elektromobilu by určitě takové slávy nedosáhl. | Zdroj: Ford

Zbytečně na sílu hraje nakonec i sám Ford, který v propagačních materiálech nového Capri zmiňuje „návrat legendy“ – což v případě dvoutunového elektro crossoveru působí spíše jako návrat vyčpělé akční hvězdy s obezitou, která chce držet krok s hollywoodskou mládeží a za každou cenu vypadat „cool“. Zdroj: Ford

Zbytečně na sílu hraje nakonec i sám Ford, který v propagačních materiálech nového Capri zmiňuje „návrat legendy“ – což v případě dvoutunového elektro crossoveru působí spíše jako návrat vyčpělé akční hvězdy s obezitou, která chce držet krok s hollywoodskou mládeží a za každou cenu vypadat „cool“. | Zdroj: Ford

(Dodatek pod čarou)  DS Automobiles:  Zatímco španělská Cupra dosavadně prosperuje, u francouzského DS o zas takové terno nejde. Mluvíme samozřejmě o přerodu celé jednou existující modelové řady do samostatné značky vyrábějící vlastní vozy. Ambiciózní, to bezpochyby. Zdroj: DS Automobiles

(Dodatek pod čarou) DS Automobiles: Zatímco španělská Cupra dosavadně prosperuje, u francouzského DS o zas takové terno nejde. Mluvíme samozřejmě o přerodu celé jednou existující modelové řady do samostatné značky vyrábějící vlastní vozy. Ambiciózní, to bezpochyby. | Zdroj: DS Automobiles

Původní Citroën DS byl v polovině 50. let technologicky pokrokovým modelem Citroënu a se svým hydropneumatickým podvozkem, aerodynamickou karoserií nebo natáčecími světlomety uvedl nový standard mezi komfortními vozy. Na tuto definici však dnes navazuje současná značka DS od roku 2015 jen povrchově. Zdroj: Citroën

Původní Citroën DS byl v polovině 50. let technologicky pokrokovým modelem Citroënu a se svým hydropneumatickým podvozkem, aerodynamickou karoserií nebo natáčecími světlomety uvedl nový standard mezi komfortními vozy. Na tuto definici však dnes navazuje současná značka DS od roku 2015 jen povrchově. | Zdroj: Citroën

Pár crossoverů, SUV, limuzína, plus špetka extravagance, doplněná prémiovými prvky výbavy, přirozeně s vyšší cenovkou. To vše na zcela obvyklé technice koncernu Stellantis, kterou najdete u dalších značek jako Citroën, Peugeot a Opel. Z odkazu progresivní techniky legendárního DS tak novodobá značka vlastně nečerpá a použití označení DS působí jako pouhý marketingový krok. Zdroj: Citroën

Pár crossoverů, SUV, limuzína, plus špetka extravagance, doplněná prémiovými prvky výbavy, přirozeně s vyšší cenovkou. To vše na zcela obvyklé technice koncernu Stellantis, kterou najdete u dalších značek jako Citroën, Peugeot a Opel. Z odkazu progresivní techniky legendárního DS tak novodobá značka vlastně nečerpá a použití označení DS působí jako pouhý marketingový krok. | Zdroj: Citroën

Ještě před kompletní restrukturalizací v Evropě se Mitsubishi v roce 2017 „povedlo navázat“ na čtyři generace sportovního kupé zcela nesouvisejícím modelem, který oživil jméno Eclipse – s dodatkem Cross přitom nešlo o žádný teréňák oprašující slávu off-roadů Mitsubishi, ale o městský crossover s dvojitým zadním oknem. Cool. Zdroj: Mitsubishi
Přestože se sázka na oživení známého jména některým značkách vyplácí, v případě Mitsubishi ani novodobý Eclipse budoucnosti značky na evropském trhu zásadněji nepomohl. Mitsubishi v roce 2020 sice oznámilo odchod z Evropy, nakonec zde ale zůstává… prapodivně s pomocnou rukou Renaultu, svého aliančního partnera. Zdroj: Mitsubishi
 Ford Puma:  Narovinu, elektrické SUV Mustang Mach-E dostává omluvenku, jelikož klasické kupé s V8 Ford alespoň nadále nechává žít (ač je dodatek odkazující na výkonný Mach-1 u crossoveru silně rozpačitý). Právě u Pumy v roce 2019 však začal Ford s vytahováním jmen ze šuplíku… Zdroj: Ford
Jméno původně líbivého kompaktního kupéčka z devadesátek, které mělo i limitovanou ostrou verzi Ford Racing Puma, tak nyní nese malý čtyřdveřový crossover do města, který má v kufru lavor se zátkou pro převoz zablácených holínek nebo květináčů. Bez sarkasmu, praktičnost se novodobé Pumě musí nechat. Zdroj: Ford
21
Fotogalerie

Zasloužila si tato jména, nebo ne? 7 případů, kdy automobilky znesvětily legendy z minulosti

Marketing, nostalgie, dědictví… někdy se návrat slavného jména u automobilky povede, někdy by však fanoušci nejradši popadli vidle a pochodně.

Zatímco filmový průmysl je v posledních letech plný remaků a na sílu vytvořených pokračování slavných bijáků, ekvivalentem v automobilovém průmyslu může být oživování jmen známých či přímo ikonických modelů z minulosti. Výrobci to můžou myslet dobře, přesto nelze nevycítit určitou vypočítavost s pokusem zahrát na nostalgickou strunu, samozřejmě pod záměrem silné propagace dříve populární jmenovky.

Mnohdy se návrat legendy do moderní doby dokonale povede. Namátkou lze zmínit Alpine A110 nebo Toyotu Supra, v novodobé podobě oblíbené a opěvované sporťáky respektující svůj vlastní původ. Ani přerod konvenčního spalováku na elektromobil nemusí vůbec být špatný. Návrat Renaultu 5 se francouzské automobilce povedl nejen po designové stránce, původní zaměření hatchbacku do města si totiž novinka taky ponechala.

Pokud značka dokáže udržet kouzlo původního modelu (nebo celé řady), respektive jeho charakter, pro který se zapsalo do automobilových dějin a do paměti mnohých fanoušků, nezbývá než sklidit poklonu – navíc v dnešní době obřího počtu legislativních nařízení, se kterými může být udržení zmíněného „kouzla“ předchůdce o to složitější.

Mnohdy se ale návrat legendy v očích nás, automobilových nadšenců, nepovede vůbec. Po letech udržené slávy dojde ke vzkříšení jména pro model, který nemá s originálem nic společného, výrazně změní segment, design, charakter, samotný význam v portfoliu automobilky nebo všechno dohromady... a výsledná novinka je při ohlédnutí na minulost jen smutnou vyžírkou slavného předchůdce.

Na tyto smutné případy se koukněte do komentované galerie…

Dodge

Americká automobilka Dodge byla založená v roce 1900 coby dodavatel dílů pro jiné výrobce. Vlastní vozy vyrábí od roku 1915. V roce 1928 se Dodge stal součástí skupiny Chrysler, od roku 2021 je součástí skupiny Stellantis. Známá je samostatná značka nákladních automobilů RAM.

Dodge Charger • Dodge Challenger • Dodge Durango • Dodge Journey

Doporučujeme

Články odjinud