Zasedání FIA přineslo jen polovičatá rozhodnutí

Michelin oficiálně uznal chybu, důvodem byl nedostatek dat pro vývoj. Dále obvinil Maxe Mosleyho, že v tisku stále napadá spolehlivost dodavatele pneumatik. - Týmy, které odstoupily z GP USA, byly usvědčeny ve dvou z pěti bodů obžaloby při středečním sezení s FIA, ale proti rozsudku se odvolají.
Zasedání FIA přineslo jen polovičatá rozhodnutí

Francouzský pneumatikářský kolos, firma Michelin, oficiálně uznal, že pneumatiky nebyly vadné nebo poškozené, ale prostě nevydržely extrémní podmínky, které nastávají v zatáčce č. 13 na okruhu v Indianapolis. "Síly působící na levou zadní pneumatiku daleko překonávaly předpoklady našich inženýrů," uvedl šéf Edouard Michelin. "Jde o jedinou klopenou zatáčku v celém šampionátu a nedostatek dat, která sbíráme na jiných okruzích prostřednictvím testování, způsobil všem známé problémy."

Edouard Michelin dále obvinil Maxe Mosleyho, že šéf FIA, ať už přímo nebo nepřímo, v tisku stále napadá spolehlivost dodavatele pneumatik. "Falešná obvinění nás akorát poškozují, přičemž my jsme se k problému postavili otevřeně a zodpovědně. Nešlo o bojkot, ale v první řadě o zdraví jezdců a bezpečný závod."

Jen dodám, že Max Mosley je otevřeným zastáncem pouze jediného dodavatele pneumatik a situace, která nastala v GP USA, mu v tomto směru hraje přímo do karet. V případě, že by se jednalo o zájem bezpečnosti, se může FIA rozhodnout změnit pravidla a Michelin by byl přinucen odejit. Světová rada motorsportu si vyžádala od Michelinu detaily ohledně problémů s pneumatikami za poslední dva roky, aby mohla celou záležitost odborně posoudit.

***

Týmy, které odstoupily z GP USA, byly usvědčeny ve dvou z pěti bodů obžaloby při středečním sezení s FIA. Porušení pravidel nastalo v těchto případech: týmy si na okruh nedovezly odpovídající pneumatiky a své odstoupení ze závodu nenahlásily zádnému z komisařů. Na rozsudek si stáje musí počkat až do 14. září 2005.

Prezident FIA, Max Mosley, oddálení rozsudku komentoval slovy: "Nemůžeme jakkoliv penalizovat Michelin, nemáme s nimi žádný vztah. Firma je pouze dodavatelem stájí. Ortel bude vyřčen za necelé tři měsíce, týmy mají čas něco vymyslet a budeme doufat, že se podobná situace nebude opakovat."

Pokud se do září nic nezmění, předpokládaným trestem je finanční pokuta spíše než zákaz startu nebo odebrání mistrovských bodů. "Peníze získané z vybraných pokud by se použily na odškodnění fanoušků."

***

Šest týmu (všechny kromě Stáje Red Bull Racing) se proti penalizaci odvolá, protože oni neudělali nic, co by poškodilo zájem motoristického závodu. Když neměly potřebné obutí, jednoduše požádaly dodavatele Michelin, aby pneumatiky dovezl. To se nestalo, Michelin uznal chybu a z toho pramenilo odstoupení 14 monopostů ze startu GP USA.

***

Světová rada motorsportu zveřejnila 20 termínů pro Grand Prix na rok 2006, tedy ještě o jeden závod více, než je letos.
1. - 12. března
2. - 19. března
3. - 2. dubna
4. - 16. dubna
5. - 30. dubna
6. - 14. května
7. - 28. května
8. - 4. června
9. - 18. června
10. - 25. června
11. - 2. července
12. - 16. července
13. - 30. července
14. - 6. srpna
15. - 27. srpna
16. - 10. září
17. - 17. září
18. - 1. října
19. - 15. října
20. - 22. října

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků