Zasedání FIA přineslo jen polovičatá rozhodnutí

Michelin oficiálně uznal chybu, důvodem byl nedostatek dat pro vývoj. Dále obvinil Maxe Mosleyho, že v tisku stále napadá spolehlivost dodavatele pneumatik. - Týmy, které odstoupily z GP USA, byly usvědčeny ve dvou z pěti bodů obžaloby při středečním sezení s FIA, ale proti rozsudku se odvolají.
Zasedání FIA přineslo jen polovičatá rozhodnutí

Francouzský pneumatikářský kolos, firma Michelin, oficiálně uznal, že pneumatiky nebyly vadné nebo poškozené, ale prostě nevydržely extrémní podmínky, které nastávají v zatáčce č. 13 na okruhu v Indianapolis. "Síly působící na levou zadní pneumatiku daleko překonávaly předpoklady našich inženýrů," uvedl šéf Edouard Michelin. "Jde o jedinou klopenou zatáčku v celém šampionátu a nedostatek dat, která sbíráme na jiných okruzích prostřednictvím testování, způsobil všem známé problémy."

Edouard Michelin dále obvinil Maxe Mosleyho, že šéf FIA, ať už přímo nebo nepřímo, v tisku stále napadá spolehlivost dodavatele pneumatik. "Falešná obvinění nás akorát poškozují, přičemž my jsme se k problému postavili otevřeně a zodpovědně. Nešlo o bojkot, ale v první řadě o zdraví jezdců a bezpečný závod."

Jen dodám, že Max Mosley je otevřeným zastáncem pouze jediného dodavatele pneumatik a situace, která nastala v GP USA, mu v tomto směru hraje přímo do karet. V případě, že by se jednalo o zájem bezpečnosti, se může FIA rozhodnout změnit pravidla a Michelin by byl přinucen odejit. Světová rada motorsportu si vyžádala od Michelinu detaily ohledně problémů s pneumatikami za poslední dva roky, aby mohla celou záležitost odborně posoudit.

***

Týmy, které odstoupily z GP USA, byly usvědčeny ve dvou z pěti bodů obžaloby při středečním sezení s FIA. Porušení pravidel nastalo v těchto případech: týmy si na okruh nedovezly odpovídající pneumatiky a své odstoupení ze závodu nenahlásily zádnému z komisařů. Na rozsudek si stáje musí počkat až do 14. září 2005.

Prezident FIA, Max Mosley, oddálení rozsudku komentoval slovy: "Nemůžeme jakkoliv penalizovat Michelin, nemáme s nimi žádný vztah. Firma je pouze dodavatelem stájí. Ortel bude vyřčen za necelé tři měsíce, týmy mají čas něco vymyslet a budeme doufat, že se podobná situace nebude opakovat."

Pokud se do září nic nezmění, předpokládaným trestem je finanční pokuta spíše než zákaz startu nebo odebrání mistrovských bodů. "Peníze získané z vybraných pokud by se použily na odškodnění fanoušků."

***

Šest týmu (všechny kromě Stáje Red Bull Racing) se proti penalizaci odvolá, protože oni neudělali nic, co by poškodilo zájem motoristického závodu. Když neměly potřebné obutí, jednoduše požádaly dodavatele Michelin, aby pneumatiky dovezl. To se nestalo, Michelin uznal chybu a z toho pramenilo odstoupení 14 monopostů ze startu GP USA.

***

Světová rada motorsportu zveřejnila 20 termínů pro Grand Prix na rok 2006, tedy ještě o jeden závod více, než je letos.
1. - 12. března
2. - 19. března
3. - 2. dubna
4. - 16. dubna
5. - 30. dubna
6. - 14. května
7. - 28. května
8. - 4. června
9. - 18. června
10. - 25. června
11. - 2. července
12. - 16. července
13. - 30. července
14. - 6. srpna
15. - 27. srpna
16. - 10. září
17. - 17. září
18. - 1. října
19. - 15. října
20. - 22. října

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků