Vlna veder zasáhla Česko. Přinášíme několik tipů, jak ochránit vaše auto

Vedro není úmorné pouze pro nás, ale i pro naše plechové miláčky. Tipy, jak se o ně postarat, přijdou vhod jako sklenice studené vody.

Silná vlna veder zasáhla Českou republiku. Problémy s tím spjaté ale samozřejmě řeší celá Evropa. Teplý vítr z Afriky zaplnil koupaliště, lomy, zátoky a v podstatě téměř každou větší kaluž, do které se dá skočit.

Trpí samozřejmě i naše auta. Motorům je horko, pneumatiky jsou rozpálené a starší vozy zůstávají v kopcích v oblacích kouře, kolem nichž pobíhají cestující s ručníky na hlavách. V Německu, konkrétně v Sasko-Anhaltsku, dokonce na některých místech omezili rychlost na dálnicích na 120 km/h kvůli příliš rozpálenému asfaltu.

Podobná preventivní ochranná opatření se objevují napříč celou Evropou. Víte ale, jak preventivně chránit svoje auto? Posbírali jsme pro vás pár tipů, které vám pomohou.

Mýt, nebo nemýt?

Mytí auta v horkém počasí by se zpravidla vůbec nemělo dělat. Dvojnásobně to platí na přímém slunečním světle. Voda a přípravky na laku schnou až moc rychle. Udělají pak na něm nevzhledné skvrny a navíc se lak poškozuje.

Omezíme rychlost na 180 km/h, i kdyby to mělo zachránit jediný život, říká Volvo

Omezíme rychlost na 180 km/h, i kdyby to mělo zachránit jediný život, říká Volvo

Rozpálený lak totiž dostane vlivem studené (i vlažné) vody teplotní šok, stejně jako rostliny nebo i vaše tělo, když celý zpocení skočíte do rybníka. Prudké ochlazení karoserie potom může vést k popraskání laku.

Venku raději ne

I když máte auto suché, dostává na přímém slunečním světle pořádně zabrat. Nekvalitní laky potom rychle blednou. Parkujte ve stínu, v garážích a v podstatě kdekoliv, kde je možné se přímému slunci vyhnout.

Nejenom mýtné! V Německu možná zatrhnou neomezenou rychlost

Nejenom mýtné! V Německu možná zatrhnou neomezenou rychlost

Zabrat navíc nedostává jen lak, ale i gumové těsnění kolem oken a stěrače. Rychle zpuchří. Když už musíte nechat auto venku, použijte na čelní sklo deku nebo hliníkovou clonu, která bude odrážet teplo. Zabírat totiž dostávají i plasty na palubní desce, volant a sedadla.

 
Měl jsem jednou pěkný teploměr do auta, který jsem nechal na palubní desce naší Škody Forman. Po jednom horkém dni se stal teploměr neodlučitelnou součástí auta, když se zapekl do palubní desky. Bohužel se zasekl a ukazoval pořád 73 stupňů.
 

Pozor na baterky!

Autobaterie nedostávají zabrat jen v zimě, ale právě i v létě. Vlivem velkého tepla totiž dochází k samovybíjení a zkrácení životnosti. Následně může dojít k sulfataci (vznik krystalů síranu olovnatého na elektrodách), jehož vinou dojde k snížení kapacity akumulátorů a v zimě už pak třeba nenastartujete. Proti tomuto se bojovat moc nedá. Jediným pomocníkem je nenechávat auto dlouho na slunci a pravidelně baterii kontrolovat.

Co s klimatizací?

Tady nejde tak úplně o auto, ale o vás, o řidiče. Pokud klimatizaci používáte, měli byste dbát na teplotní rozdíl v autě a venku. Když je venku téměř čtyřicet stupňů a vy si navolíte na klimatizaci 16, nebude to v pořádku. Po nějakém čase se vám připomene letní rýma, slabší jedinci mohou z teplotního šoku klidně i zkolabovat! Ideální je, aby teplotní rozdíl dělal něco okolo pěti stupňů.

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 23 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků