Zařízení automatického tísňového volání ve všech nových typech aut od jara 2018

Všechny nové modely automobilů a dodávek uvedené na trh po 31. březnu 2018 budou muset být vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Nová pravidla dnes schválil Evropský parlament. Dopravní nehody si v roce 2014 v EU vyžádaly 25 700 obětí - nový systém by jejich počet v budoucnu měl snížit o odhadovaných 10 % ročně.

"Zavedení systému eCall do aut, který bude v rámci celé EU využívat linku tísňového volání 112, představuje významný příspěvek k posílení silniční bezpečnosti ve všech 28 členských státech. Evropský parlament opakovaně zdůrazňoval, že snížení počtu mrtvých a zmírnění závažnosti zranění považuje za svou prioritu. eCall, coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma, bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje," uvedla zpravodajka EP Olga Sehnalová (S&D, CZ).

Systém eCall bude využívat technologie evropské linky tísňového volání 112 k automatickému upozornění záchranných složek na vážné dopravní nehody. Umožní jim tak okamžitě se rozhodnout o co nejefektivnějším druhu a rozsahu záchranné operace, dorazit na místo nehody rychleji a zachránit tak více životů, zmírnit závažnost zranění a snížit náklady vyplývající z dopravních zácp způsobených nehodami.

Ochrana údajů: ne sledování vozidel

Poslanci posílili v návrhu klauzuli týkající se ochrany dat, aby zajistili, že vozidla vybavená systémem eCall nebudou před nehodou předmětem sledování. Spustí-li se eCall vlivem nehody, budou záchranným složkám automaticky zasílány pouze základní minimální údaje, jako je typ vozidla, typ používaného paliva, čas nehody, přesná poloha vozidla a počet cestujících.

Dle schválených pravidel nebude možné údaje zpracovávané centry tísňového volání prostřednictvím systému eCall předávat třetím stranám bez předchozího výslovného souhlasu dotčené osoby. Výrobci budou muset rovněž zajistit, že shromážděné údaje budou uchovávány v takovém formátu, aby bylo možné jejich úplné a trvalé vymazání.

K dispozici od jara 2018

Všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel budou muset být vybaveny palubním systémem eCall od 31. března 2018. Poslanci rovněž zajistili, že do tří let od tohoto termínu vypracuje Evropská komise hodnotící zprávu, která se zaměří na to, zda by měl být systém eCall rozšířen i na jiná vozidla, jako jsou autobusy, autokary a těžká nákladní vozidla.

Dnes schválená pravidla stanoví povinnosti výrobců automobilů. Pravidla týkající se infrastruktury, kterou musí všechny členské státy EU do 1. října 2017 za účelem využití systému eCall zabezpečit, vstoupila v platnost na konci června 2014.

Další postup

Hlasování Parlamentu zakončilo legislativní proces. Nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků