Zařízení automatického tísňového volání ve všech nových typech aut od jara 2018

Všechny nové modely automobilů a dodávek uvedené na trh po 31. březnu 2018 budou muset být vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Nová pravidla dnes schválil Evropský parlament. Dopravní nehody si v roce 2014 v EU vyžádaly 25 700 obětí - nový systém by jejich počet v budoucnu měl snížit o odhadovaných 10 % ročně.

"Zavedení systému eCall do aut, který bude v rámci celé EU využívat linku tísňového volání 112, představuje významný příspěvek k posílení silniční bezpečnosti ve všech 28 členských státech. Evropský parlament opakovaně zdůrazňoval, že snížení počtu mrtvých a zmírnění závažnosti zranění považuje za svou prioritu. eCall, coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma, bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje," uvedla zpravodajka EP Olga Sehnalová (S&D, CZ).

Systém eCall bude využívat technologie evropské linky tísňového volání 112 k automatickému upozornění záchranných složek na vážné dopravní nehody. Umožní jim tak okamžitě se rozhodnout o co nejefektivnějším druhu a rozsahu záchranné operace, dorazit na místo nehody rychleji a zachránit tak více životů, zmírnit závažnost zranění a snížit náklady vyplývající z dopravních zácp způsobených nehodami.

Ochrana údajů: ne sledování vozidel

Poslanci posílili v návrhu klauzuli týkající se ochrany dat, aby zajistili, že vozidla vybavená systémem eCall nebudou před nehodou předmětem sledování. Spustí-li se eCall vlivem nehody, budou záchranným složkám automaticky zasílány pouze základní minimální údaje, jako je typ vozidla, typ používaného paliva, čas nehody, přesná poloha vozidla a počet cestujících.

Dle schválených pravidel nebude možné údaje zpracovávané centry tísňového volání prostřednictvím systému eCall předávat třetím stranám bez předchozího výslovného souhlasu dotčené osoby. Výrobci budou muset rovněž zajistit, že shromážděné údaje budou uchovávány v takovém formátu, aby bylo možné jejich úplné a trvalé vymazání.

K dispozici od jara 2018

Všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel budou muset být vybaveny palubním systémem eCall od 31. března 2018. Poslanci rovněž zajistili, že do tří let od tohoto termínu vypracuje Evropská komise hodnotící zprávu, která se zaměří na to, zda by měl být systém eCall rozšířen i na jiná vozidla, jako jsou autobusy, autokary a těžká nákladní vozidla.

Dnes schválená pravidla stanoví povinnosti výrobců automobilů. Pravidla týkající se infrastruktury, kterou musí všechny členské státy EU do 1. října 2017 za účelem využití systému eCall zabezpečit, vstoupila v platnost na konci června 2014.

Další postup

Hlasování Parlamentu zakončilo legislativní proces. Nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků