Zařízení automatického tísňového volání ve všech nových typech aut od jara 2018

Všechny nové modely automobilů a dodávek uvedené na trh po 31. březnu 2018 budou muset být vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Nová pravidla dnes schválil Evropský parlament. Dopravní nehody si v roce 2014 v EU vyžádaly 25 700 obětí - nový systém by jejich počet v budoucnu měl snížit o odhadovaných 10 % ročně.

"Zavedení systému eCall do aut, který bude v rámci celé EU využívat linku tísňového volání 112, představuje významný příspěvek k posílení silniční bezpečnosti ve všech 28 členských státech. Evropský parlament opakovaně zdůrazňoval, že snížení počtu mrtvých a zmírnění závažnosti zranění považuje za svou prioritu. eCall, coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma, bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje," uvedla zpravodajka EP Olga Sehnalová (S&D, CZ).

Systém eCall bude využívat technologie evropské linky tísňového volání 112 k automatickému upozornění záchranných složek na vážné dopravní nehody. Umožní jim tak okamžitě se rozhodnout o co nejefektivnějším druhu a rozsahu záchranné operace, dorazit na místo nehody rychleji a zachránit tak více životů, zmírnit závažnost zranění a snížit náklady vyplývající z dopravních zácp způsobených nehodami.

Ochrana údajů: ne sledování vozidel

Poslanci posílili v návrhu klauzuli týkající se ochrany dat, aby zajistili, že vozidla vybavená systémem eCall nebudou před nehodou předmětem sledování. Spustí-li se eCall vlivem nehody, budou záchranným složkám automaticky zasílány pouze základní minimální údaje, jako je typ vozidla, typ používaného paliva, čas nehody, přesná poloha vozidla a počet cestujících.

Dle schválených pravidel nebude možné údaje zpracovávané centry tísňového volání prostřednictvím systému eCall předávat třetím stranám bez předchozího výslovného souhlasu dotčené osoby. Výrobci budou muset rovněž zajistit, že shromážděné údaje budou uchovávány v takovém formátu, aby bylo možné jejich úplné a trvalé vymazání.

K dispozici od jara 2018

Všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel budou muset být vybaveny palubním systémem eCall od 31. března 2018. Poslanci rovněž zajistili, že do tří let od tohoto termínu vypracuje Evropská komise hodnotící zprávu, která se zaměří na to, zda by měl být systém eCall rozšířen i na jiná vozidla, jako jsou autobusy, autokary a těžká nákladní vozidla.

Dnes schválená pravidla stanoví povinnosti výrobců automobilů. Pravidla týkající se infrastruktury, kterou musí všechny členské státy EU do 1. října 2017 za účelem využití systému eCall zabezpečit, vstoupila v platnost na konci června 2014.

Další postup

Hlasování Parlamentu zakončilo legislativní proces. Nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků