Konečně po dlouhé době jeden rozumný názor v médiích a né jen samé PR žvásty slepě papouškované od ministerstva dopravy.
1. "naučit společnost se takto chovat" - k smíchu. Já chci na silnici bezpečněji teď, a ne za 20 let, když se zadaří. Navíc nejnebezpečnější jsou podle mých zkušeností mladší řidiči, takže ti než vymřou, toho se nedožiju ani když mě nikdo z nich na silnici nesejme.2. Když tady tak pěkně píšete o nutném minimu nehod a mrtvých, čekal bych u toho nějaká čísla - třeba srovnání absolutní nehodovosti u nás a třeba v té GB nebo Německu, potom relativní na automobil, na obyvatele, event. započítat i délku silniční a dálniční sítě/auto. Ať víme, jak na tom vlastně jsme. Bez těchto údajů je to jen plácání.3. Mám návrh. Nejspíš budou všichni souhlasit, že nám všem jde o odstranění agresivních a bezohledných hovad ze silnic. Nepřišel jsem na lepší způsob, jak to provést, než pomocí kamer za předními skly řidičů-dobrovolníků. Stačilo by jich tak 1000. Nejsou potřeba žádní policisté v terénu navíc, stačí pár v kanclu na vyhodnocování došlých záznamů z kamer. A za pár let bude od hovad pokoj.
No chcete to hned, kdo má rád čekání. Navíc ta osvěta je důležitá, ať se udělají další opatření s okamžitým efektem nebo ne. Bez ní se nic nezmění.Kažodpádně okamžité řešení = novela zákona umožňjící na místě zastřelit kohokoli, kdo poruší zákon.
Většinou s tímto bojem proti nesmyslným zákonům souhlasím a držím Vám palce, ale dnes jste v článku vyjádřil názor se kterým nemůžu bohužel souhlasit - řidiči v zahraničí (Německo a Rakousko) nejsou nijak více uvědomnělí a rozumnější než naši řidiči. Pravda - našim řidičům jako by občas chyběly elementární znalosti a způsoby chování, které je měl naučit jejich instruktor autoškoly ale jezdí tak jak jezdí, protože vědí, že kontrola Policie je mimo konání nepravidelných několikadenních akcí typu Kryštof téměř vyloučena. Naproti tomu v takovém Německu jezdí řidiči tak jak jezdí s vědomím toho, že je na každém rohu může zastavit hlídka Policie a že možnost, že je zrovna dnes zastaví na kontrolu policista je hodně vysoká. A troufám si říct, že jedině tento systém je schopný přinutit řidiče chovat se slušně - tak má být organizovaný silniční dohled a ne formou nesmyslných akcí pětkrát do roka a po zbytek doby pouze vybírat pokuty za "rychlou" jízdu na známých, přehledných místech..
no, podle mně je pravda, že řidiči se musí bát, jinak zlobí. ale neměli by se bát policajta, který jim napaří pokutu a body za to, že někde jeli o 3 km/h víc, než je limit, měli by se však bát toho, že způsobí nehodu, při které zabijou sebe a možná ještě i někoho dalšího. bohužel strach z nehody nelze pomocí právních norem vyvolat a tak je aproximován vyvoláváním strachu z porušení dopravních předpisů. mimochodem autoři autorevue nemají pravdu v tom, že strach nemá dlouhodobý odrazující efekt, má - avšak tento efekt není úměrný tvrdosti postihu, ale míře jeho pravděpodobnosti, a zde policie totálně selhává, protože prostě na silnicích vidět není, a když už, tak na notoricky známých místech.víte, od zavedení nového zákona se můj názor na něj vyvíjel. nejdřív jsem byl trošku skeptický, pak se mi líbilo, jak se řidiči ukáznili, teď vidím, že se to zase pomalounku začíná vracet tam, kde to bylo před 1.7., tedy sice pomalu klesající počet mrtvých, který je však způsoben spíše zlepšujícím se průměrným technickým stavem vozů, než úbytkem agresivity řidičů.nakonec se můj názor vykrystalizoval do té podoby, že s českou policií zřejmě nelze výrazného zlepšení situace dosáhnout, ať už za jakékoli právní úpravy. ono by to totiž chtělo přestat se zabývat kravinami typu pasivních antiradarů či zaváděním jednotného "mustru" pro to, zda pokutovat už 53 Km/h na 50ce nebo až 54. chtělo by to zvednout zadek, předělat dopravní značení, spravit silnice a nekompromisně pokutovat skutečně nebezpečná jednání - a brát za ně řidičáky.
Samozřejmě, že se všichni musí bát, jinak zlobí, nejen řidiči. Každý si dovolí přesně tolik, kolik si dovolit může, tohle pan Janda zřejmě nehodlá pochopit. A s těmi kontrolami v zahraničí mám přesně opačné zkušenosti, cestou z Brna do Vídně je snad v první obci bedna s radarem, na dálnicích jsou snímače a kamery nejen na kamióny, v tunelech automaty měřící odstupy vozidel, a živé kontroly s radarem jsem také zastihl, to všechno autor článku nevím proč popírá. A pokuty nejsou mírné ani pro rakouské občany s porsche 911 a mercedesy slk!!Proč bychom se my relativně slušní řidiči nepřizpůsobili těm pirátům, když případný postih za přestupky je legrační? Mohu se ukázat jak jsem dobrej řidič a ještě budu v cíli dřív..?!!Já fakt nevím, jak blba donutit změnit chování než hrozbou trestu. Slušnost na někoho neplatí!! Pane Jando, nejsme všichni slušný jako možná Vy!!
Děláte vše do maxima limitů, které vám dovoluje zákon? Jezdíte vždy 90 km/h mimo obec, protože je to povolené maximum? Když čekáte v obchodě před pokladnou, předběhnete se, protože to není zakázané? Myslím že ne, že je dost míst, kde se denně setkáváme s tím, že lidé mají jakási nepsaná pravidla, že nedělají vše do limitu mantinelu zákona. Ne všichni co kdy v životě dostali pokutu jsou piráti, ne vždy ten kdo překročí rychlost je pirát...Myslím, že váš pohled na věc je hodně zkreslený, ale je váš a já vám ho neberu a respektuji ho. Pokud v Rakousku jsou skutečně směšně nízké a to nejen na jejich poměry, ale i na naše, měření? Já tam tedy živou hlídku ještě nepotkal. Že by se tam jezdilo dle limitu? To tak možná v zácpě...
Limity jsou všude, nejde jen o zákony. Nepředbíhám v sámošce proto, že nechci poslouchat hysterické vřeštění, případně dostat na budku..! To jsou prostě zažitá a nezbytná schémata chování přežití ve skupině. Když Vám sdělím, že pracovat nemusíte a plat Vám budu posílat stejně, možná na Váš pracovní výkon to nebude mít vliv, ale 80% lidí Vám už do práce prostě nepřijde. Nemůžete spojovat to, že Vás dodržování pravidel baví a děláte rád s uvažováním všech. Prostě není – li hrozba citelného trestu někteří se nepřizpůsobí. Znám jedince, který byl hodný až před nástupem nápravného zařízení (výpověď v práci atd..)Takže nepište, že represe nic neřeší. Globálně to není pravda. Trest nemusí být zrovna trest smrti, ale musí být a musí být udělen!!
To ano, ale vidíte, že problém není ani tak v testech, ty jsou nyní poměrně tvrdé, ovšem problém je v tom, že zákon nikdo nevymáhá a když ano, pak na profláknutých a zbytečných místech. Chybí dlouhodobá výchova, prevence atd. Není to věcí pouze trestů, ty byly v minulosti dostatečné stejně jako nyní.
Jo jo, každý musí začít sám u sebe. Jinak to nepůjde nikdy.
"kdyby např. sousedé v Rakousku zjistili, že jsem ve městě jel 80 km/h, možná se mnou již nikdy nepromluví"jj, to je prave ten problem. janda sa za 80ku v meste nehanbi a preto na neho treba bodovy system. ludia v postkomunistickych krajinach sa spravat slusne nevedia a este dlho vediet nebudu, takze dovtedy na nich treba tvrdou rukou. bodovy system schvalujem, na par dni som bol v prahe, nestalo sa mi zeby mi na prechode prikladne nezastavilo kazde auto. v nemecku to ludia beru ako prirodzenost, v cesku ako nutnost pod hrozbou pripisanych bodov, no a na slovensku to ma 60% vodicou u analu
Musim teda rici, ze v Praze nahodou auta zastavuji pomerne slusne na prechodech, ale je to mozna tim, ze prechazim obvykle v tech "pomalejsich" ulicich.V tech rychlejich, ve ktery jezdi podle "rozumu" ruzni radoby-zavodnici Jandove, tak tam je to opravdu o hubu.
Hned na začátku platnosti bodového systému jsem několikrát konstatoval, že policejní a šimonovské bití se v prsa, že bodový systém a represe vše vyřešily, je nesmysl a že za několik málo týdnů se vše vrátí do původních kolejí, pokud nezačne pracovat policie, a zíroveň jsem vyjádřil pochyby nad tím, že asi těžko pracovat začne. Slepí obdivovači policie mě tehdy div ne kamenovali, co jsem si to dovolil.........Netěší mě to, ale bohužel na má slova došlo.Jen se tím potvrdilo, že žádný přemrštěný represivní systém nefunguje a fungovat nemůže, pokud neexistuje kontrola. A ta u nás neexistuje. Pokud si policie myslí, že dvě hlídky, lelkující u radaru v každém okrese, jsou řešením, pak je bláhová. Pokud si myslí, že vědomí rizika brutálního postihu za absolutní malichernost, je pro řidiče, kteří vidí, že je absolutně nikdo nekontroluje, nějaký strašák, pak je hloupá. A pokud si někdo z policejních mocipánů ještě stále myslí, že policie může trvalou, soustavnou a důslednou práci nahradit takovou pitomostí, jakou jsou "Dopravně bezpečnostní akce typu Kryštof", které sabotuje drtivá většina myslících policistů, pak je jejich místo u lopaty a ne ve vedení policejních složek.Policie má Mondea ST, má Hondy z doby Světového ekonomického fóra, má nové rychlé motocykly, má nové neoznačené octavie, má bodový systém, má nesmyslné výše pokut za nesmyslně bezvýznamné přestupky, má tolik opěvované právo sbírat řidičáky a co se změnilo? NIC. Řidiči v kamionech, autobusech a bílých dodávkách dál jezdí jako prasata a zabíjejí druhé. Už je ani nenapadně ubrat plyn před vesnicí nebo neucpat dálnici nesmyslným předjížděním. Dál si u pump kupují pivo v plechovkách a za volantem ho pijí. Řidiči v osobních autech přestali respektovat rychlostní limity, přechody pro chodce, červenou na semaforu, zákazy vjezdu.......O pátečních a sobotních večerech jezdí stejné množství ožralů jako dřív, protože potkat policejní hlídku, která by někoho zastavila (nebo dokonce stála pár set metrů od místa vesnické diskotéky s alkotestem) je stajně nepravděpodobné, jako potkat ufóny.A pokud PČR něco dělá, pak je to oblíbený radar na zcela bezpečném místě, lékárničky a dálniční známky. Tohle že je dozor nad bezpečností a plynulostí silničního provozu?
tak tak, a neustále kamióny blokují cestu v případě zúžení do ZIPU a policajti nikde.... :-/
Ano, problem neni prilis velka represe, ale naopak to, ze represe po mesici skoncila, takze je vsechno pri starem. Spravne Janda rika, ze lidi proste chybuji, a prave z tohoto duvodu existuji ruzna omezeni a represe, aby ta chyba nadelala nejmin skody. Bohuzel jeho nesmyslny zaver je vyprdnout se na represi a spolehat se na "rozum" ridici. Tech ridicu, kteri uz 15 let dokazuji, ze zadny rozum nemaji a ze touhle cestou to nepujde.Ano, velky problem je kvalita nasi policie obecne, co taky od ni cekat, kdyz sam policejni prezident povazuje pravidla za car papiru a kdyz je nachytan, tak si milostive sam udeli trest, aby se teda nereklo. Ale furt si myslim, ze jsou lepsi represivni pravidla a nekvalitni policie nez mekka pravidla a ta sama nekvalitni policie.
Doporučuji navštívit Thajsko a podívat se na tamní tresty za pašování drog. A poté se podívejte v jakém množství se tam drohy pašují. Jednoduše řečeno represe v legislativní podobě prostě problém nikdy neodstraní, pokud to lidé nebudou chít sami.
A co to s tim ma spolecneho? Odpovim si sam: nic.V Thajsku jsou vysoke tresy za pasovani drog, ale protoze z pasovani drog jsou obrovske zisky, tak se proste najdou lide, kteri to za ty obrovsky prachy risknou - a dost casto cizinci, kteri o mire represe v Thajsku nejsou obeznameni. Ano, i zde plati zakony poptavky a nabidky.Naopak porusovani dopravnich predpisu zadny vysoky zisk neprinese, takze represe funguje velmi dobre. Jenomze bohuzel, na nasich cestach zadna represe neni, jinak by pan Janda uz davno nemel ridicsky prukaz.
Přesně tak. Pokud mi někdo bude platit zato, že překračuju rychlost, tak jdu do toho. :-D
S tímto nemohu souhlasit. Můžete mi prosím posat váš názor na to jak by měl silniční zákon vypadat? Ale ne prosím věty typu...okopíroval bych německý systém. Protože to by nevyřešilo vůbec nic. Za minulého i současného zákona vše vypadá stejně. U nás nejde o to, jaký bude zákon...
Ještě, než napíšu svůj názor na to jak by měl dle mého vypadat trochu odbočím. Podle mně je mylné si myslet, že se zavedením jakéhokoli zákona něco změní ze dne na den. To prostě nejde a je to nesmysl obzvláště v nečem tak živém jako je provoz na silnicích.Je to běh na dlouhou trať, která musí začít u kořene - výchova. Nejen v autoškole, ale celková výchova společnosti k tomu, aby se chovala ohleduplněji, tolerantněji a měla větší úctu k ostatním lidem nejen na silnici.Toto se neprojeví hned, třeba za 10-20 let ano, jenže bez toho, aby lidi chtěli se chovat určitým tolerantním způsobem to nepůjde. Takže bych se začal hlavně věnovat výchově, od těch nejmenších po ty nejstarší. Toto nebude mít okamžitý efekt, ale do budoucna je to asi to nejlepší řešení.Tento vypracovaný systém výchovy atd. bych doplnil zákonem, klidně v podobě jako je nyní, pouze bych zavedl určité věci, které mu chybí. Např. možnost odečíst si body za absolvování různých kurzů. Možnost odečíst si takto body by byla omezena třeba na 3-4 ročně, více prostě ne + nechat nynější systém kdy rok bez přestupku - 2 b.K tomu bych určitě zvýšil počet trestných bodů pro odebrání ŘP. Možná na 15, možná na 18 toto nějak neřeším.K tomu bych zrušil body za pásy, telefonování, svícení a toto trestal pouze blokovou pokutou. Dále bych u překročení rychlosti zavedl pásmo kde by byla pouze pokuta, např. obec + 10, mimo + 20, dálnice + 30.Zrušil bych okamižté zabavení řidičáku za stáni na invalidech, trest by měl kopírovat společenskou nebezpečnost přestupku, která je v tomto případě prostě malá. Není možné, aby za stáni na vyhrazeném místě byl tvrdší trest, než za to, když se budete řítit na třicítce u školy šedesátkou v okamžiku kdy dětem končí výuka.Zavedl bych diskusi veřejnou o limitech na silnicích, zda by nebylo od věci zvýšit rychlost tam kde je to možné - nové úseky dálnic klidně 160, stejně se tam tak jezdí, takže se pouze zlegalizuje nynější stav. 4 prodové okresky, proč ne 110? Atd.Pak bych udělal mírnou revoluci u Policie. Zákonu je dostatek v této době a bylo jich dostatek i v době minulé, pouze policie je nedokáže využívat, tak nechá dělat nové zákony, které jim mají usnadnit práci, aby nachytali co nejvíce hříšníků tam, kde v podstatě nikoho neohrozí, jenomže tam mají tu prací policisté nejjednodušší.Takže když už mají být policisté v terénu, proti čemuž nic nemám, je třeba, aby byli tam, kde hrozí nebezpečí pro co nejvíce občanů, ne tam, kde vyberou nejvíce peněz. Policie se musí naučit zacházet se zákony, které má k dispozici, s prostředy které má pro jejich vymáhání k dispozici a pokud zlepší efektivitu těchto činností, určitě budou mít nejen větší respekt, ale přinesou bezpečnosti daleko více, než nyní s tvrdými tresty.Takže dlouhodobá výchova společnosti, spolu s logicky postavenými tresty a dobře fungující policií, která nebude k smíchu a často k pláči jsou cestou, jak zlepšit situaci. Jedno bez druhého nepůjde dost dobře.
Velmi rozumný názor. S tímto bych se víceméně ztotožnil..Akorát si nemyslím, že by se to nějak kladně projevilo na nehodovosti... :-|
Problém vůbec není v tom, jak by měl zákon vypadat. Zákon by klidně mohl vypadat tak, že na jedné straně vylíčí povinnosti řidičů, na druhé vyjmenuje zákazy a na třetí pak specifikuje, jaká pravidla platí pro tu či opnu specifickou skupinu, například chodce, nebo řidiče vozidle nad 3500kg..... Jenže o tom to vůbec není, to je nepodstatné.Podstatné je to, že žádný zákon, ať už dobrý nebo špatný, moderní nebo zastaralý, benevolentní nebo přísný,...., nebude fungovat, pokud neexistuje dohled nad jeho dodržováním. Tím nemyslím příležitostný dohled nad dvěma, třemi ustanoveními zákona, ale systematický dohled nad ustanoveními napříč zákonem.Pokud dnes nikdo nekontroluje 99% zákazů, příkazů a omezení, které zákon uvádí, není divu, že to vypadá jak to vypadá.Občasnou kontrolou lékárniček, pásů, dálničních známek, rychlosti a zapnutých světel se nevyřeší masová jízda na červenou, zakázané předjíždění, alkohol, ......... a ostatních 99%. Řidiči, zejména profesionálové, jsou si jistí, že jim nic nehrozí a podle toho se chovají. A zákony džungle tu bohužel platí i po zavedení bodového systému. Chyba není v zákoně. Chyba je v policii.
Jen se vyžvaňte. To pomůže! Blbci.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.