Zapomenuté koncepty: BMW X5 s dvanáctiválcem z McLarenu F1

SUV BMW X5 s dvanáctiválcovým motorem? Ano, to byla realita v roce 2000. Bohužel se sériové výroby nedočkalo a stalo se jen jednorázovým výtvorem.

Dlouho předtím, než BMW přišlo s verzí M pro SUV X5, vzniklo ještě něco mnohem intenzivnějšího. Experimentální vůz bavorské automobilky dostal název podle motoru skrývajícího se pod kapotou. 

Koncept poháněl dvanáctiválec s objemem 6,0 litrů ze závodního automobilu McLaren F1, který zvítězil na slavných závodech Le Mans. Výsledkem tak byl jediný model X5 s dvanáctiválcem.

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Spolehnout jste se mohli na výkon 514 kW. To je pořád vice než aktuální verze X5 M. Po sešlápnutí pedálu vám z nuly na dosažení rychlosti 100 km/h stačilo 4,7 sekundy. Oficiální nejvyšší rychlost byla 278 km/h. Na slavném německém okruhu Nürburgring se ale povedlo dosáhnout s vozem rychlosti až 310 km/h.   

BMW X5 Le Mans

Debut: Ženevský autosalon 2000

Specifikace: Dvanáctiválec s výkonem 514 kW, pohon zadních kol, zrychlení z nuly na sto za 4,7 sekundy. 

Proč si jej pamatovat: S motorem pocházejícím z ikonického McLarenu F1 zůstává tento vůz dodnes nejvýkonnějším SUV automobilky BMW. 

V interiéru najdete čtyři sedačky s rámem vyrobeným z hliníku. Ten je použitý také v dalších oblastech kabiny. Ve středové části palubky byste zase marně hledali rádio. Místo něj inženýři nainstalovali tři analogové budíky.

Od samého začátku byl tento projekt bavorské automobilky jednorázovým projektem. K sériové výrobě tak nakonec bohužel nedošlo. Tento krok by si mohlo BMW vynahradit v příštích letech. Podle uniklých informací má totiž SUV X7 dostat právě dvanáctiválec. 

Více fotografií v naší galerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků