Zapomenuté koncepty: BMW X5 s dvanáctiválcem z McLarenu F1

SUV BMW X5 s dvanáctiválcovým motorem? Ano, to byla realita v roce 2000. Bohužel se sériové výroby nedočkalo a stalo se jen jednorázovým výtvorem.

Dlouho předtím, než BMW přišlo s verzí M pro SUV X5, vzniklo ještě něco mnohem intenzivnějšího. Experimentální vůz bavorské automobilky dostal název podle motoru skrývajícího se pod kapotou. 

Koncept poháněl dvanáctiválec s objemem 6,0 litrů ze závodního automobilu McLaren F1, který zvítězil na slavných závodech Le Mans. Výsledkem tak byl jediný model X5 s dvanáctiválcem.

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Spolehnout jste se mohli na výkon 514 kW. To je pořád vice než aktuální verze X5 M. Po sešlápnutí pedálu vám z nuly na dosažení rychlosti 100 km/h stačilo 4,7 sekundy. Oficiální nejvyšší rychlost byla 278 km/h. Na slavném německém okruhu Nürburgring se ale povedlo dosáhnout s vozem rychlosti až 310 km/h.   

BMW X5 Le Mans

Debut: Ženevský autosalon 2000

Specifikace: Dvanáctiválec s výkonem 514 kW, pohon zadních kol, zrychlení z nuly na sto za 4,7 sekundy. 

Proč si jej pamatovat: S motorem pocházejícím z ikonického McLarenu F1 zůstává tento vůz dodnes nejvýkonnějším SUV automobilky BMW. 

V interiéru najdete čtyři sedačky s rámem vyrobeným z hliníku. Ten je použitý také v dalších oblastech kabiny. Ve středové části palubky byste zase marně hledali rádio. Místo něj inženýři nainstalovali tři analogové budíky.

Od samého začátku byl tento projekt bavorské automobilky jednorázovým projektem. K sériové výrobě tak nakonec bohužel nedošlo. Tento krok by si mohlo BMW vynahradit v příštích letech. Podle uniklých informací má totiž SUV X7 dostat právě dvanáctiválec. 

Více fotografií v naší galerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

dnes | Milan Lažanský
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků