Zapomenuté koncepty: BMW X5 s dvanáctiválcem z McLarenu F1

SUV BMW X5 s dvanáctiválcovým motorem? Ano, to byla realita v roce 2000. Bohužel se sériové výroby nedočkalo a stalo se jen jednorázovým výtvorem.

Dlouho předtím, než BMW přišlo s verzí M pro SUV X5, vzniklo ještě něco mnohem intenzivnějšího. Experimentální vůz bavorské automobilky dostal název podle motoru skrývajícího se pod kapotou. 

Koncept poháněl dvanáctiválec s objemem 6,0 litrů ze závodního automobilu McLaren F1, který zvítězil na slavných závodech Le Mans. Výsledkem tak byl jediný model X5 s dvanáctiválcem.

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Spolehnout jste se mohli na výkon 514 kW. To je pořád vice než aktuální verze X5 M. Po sešlápnutí pedálu vám z nuly na dosažení rychlosti 100 km/h stačilo 4,7 sekundy. Oficiální nejvyšší rychlost byla 278 km/h. Na slavném německém okruhu Nürburgring se ale povedlo dosáhnout s vozem rychlosti až 310 km/h.   

BMW X5 Le Mans

Debut: Ženevský autosalon 2000

Specifikace: Dvanáctiválec s výkonem 514 kW, pohon zadních kol, zrychlení z nuly na sto za 4,7 sekundy. 

Proč si jej pamatovat: S motorem pocházejícím z ikonického McLarenu F1 zůstává tento vůz dodnes nejvýkonnějším SUV automobilky BMW. 

V interiéru najdete čtyři sedačky s rámem vyrobeným z hliníku. Ten je použitý také v dalších oblastech kabiny. Ve středové části palubky byste zase marně hledali rádio. Místo něj inženýři nainstalovali tři analogové budíky.

Od samého začátku byl tento projekt bavorské automobilky jednorázovým projektem. K sériové výrobě tak nakonec bohužel nedošlo. Tento krok by si mohlo BMW vynahradit v příštích letech. Podle uniklých informací má totiž SUV X7 dostat právě dvanáctiválec. 

Více fotografií v naší galerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

včera | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 85 příspěvků