Zapomenuté koncepty: BMW X5 s dvanáctiválcem z McLarenu F1

SUV BMW X5 s dvanáctiválcovým motorem? Ano, to byla realita v roce 2000. Bohužel se sériové výroby nedočkalo a stalo se jen jednorázovým výtvorem.

Dlouho předtím, než BMW přišlo s verzí M pro SUV X5, vzniklo ještě něco mnohem intenzivnějšího. Experimentální vůz bavorské automobilky dostal název podle motoru skrývajícího se pod kapotou. 

Koncept poháněl dvanáctiválec s objemem 6,0 litrů ze závodního automobilu McLaren F1, který zvítězil na slavných závodech Le Mans. Výsledkem tak byl jediný model X5 s dvanáctiválcem.

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Spolehnout jste se mohli na výkon 514 kW. To je pořád vice než aktuální verze X5 M. Po sešlápnutí pedálu vám z nuly na dosažení rychlosti 100 km/h stačilo 4,7 sekundy. Oficiální nejvyšší rychlost byla 278 km/h. Na slavném německém okruhu Nürburgring se ale povedlo dosáhnout s vozem rychlosti až 310 km/h.   

BMW X5 Le Mans

Debut: Ženevský autosalon 2000

Specifikace: Dvanáctiválec s výkonem 514 kW, pohon zadních kol, zrychlení z nuly na sto za 4,7 sekundy. 

Proč si jej pamatovat: S motorem pocházejícím z ikonického McLarenu F1 zůstává tento vůz dodnes nejvýkonnějším SUV automobilky BMW. 

V interiéru najdete čtyři sedačky s rámem vyrobeným z hliníku. Ten je použitý také v dalších oblastech kabiny. Ve středové části palubky byste zase marně hledali rádio. Místo něj inženýři nainstalovali tři analogové budíky.

Od samého začátku byl tento projekt bavorské automobilky jednorázovým projektem. K sériové výrobě tak nakonec bohužel nedošlo. Tento krok by si mohlo BMW vynahradit v příštích letech. Podle uniklých informací má totiž SUV X7 dostat právě dvanáctiválec. 

Více fotografií v naší galerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků