Zapomenuté koncepty: BMW X5 s dvanáctiválcem z McLarenu F1

SUV BMW X5 s dvanáctiválcovým motorem? Ano, to byla realita v roce 2000. Bohužel se sériové výroby nedočkalo a stalo se jen jednorázovým výtvorem.

Dlouho předtím, než BMW přišlo s verzí M pro SUV X5, vzniklo ještě něco mnohem intenzivnějšího. Experimentální vůz bavorské automobilky dostal název podle motoru skrývajícího se pod kapotou. 

Koncept poháněl dvanáctiválec s objemem 6,0 litrů ze závodního automobilu McLaren F1, který zvítězil na slavných závodech Le Mans. Výsledkem tak byl jediný model X5 s dvanáctiválcem.

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Zapomenuté koncepty: Sportovní kupé od Fordu s motorem uprostřed

Spolehnout jste se mohli na výkon 514 kW. To je pořád vice než aktuální verze X5 M. Po sešlápnutí pedálu vám z nuly na dosažení rychlosti 100 km/h stačilo 4,7 sekundy. Oficiální nejvyšší rychlost byla 278 km/h. Na slavném německém okruhu Nürburgring se ale povedlo dosáhnout s vozem rychlosti až 310 km/h.   

BMW X5 Le Mans

Debut: Ženevský autosalon 2000

Specifikace: Dvanáctiválec s výkonem 514 kW, pohon zadních kol, zrychlení z nuly na sto za 4,7 sekundy. 

Proč si jej pamatovat: S motorem pocházejícím z ikonického McLarenu F1 zůstává tento vůz dodnes nejvýkonnějším SUV automobilky BMW. 

V interiéru najdete čtyři sedačky s rámem vyrobeným z hliníku. Ten je použitý také v dalších oblastech kabiny. Ve středové části palubky byste zase marně hledali rádio. Místo něj inženýři nainstalovali tři analogové budíky.

Od samého začátku byl tento projekt bavorské automobilky jednorázovým projektem. K sériové výrobě tak nakonec bohužel nedošlo. Tento krok by si mohlo BMW vynahradit v příštích letech. Podle uniklých informací má totiž SUV X7 dostat právě dvanáctiválec. 

Více fotografií v naší galerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky