Zápisky z Ameriky (4): auta, navigace, cesta z Floridy do New Yorku

Poslední díl seriálu jsem už dopisoval doma, proto jsem přidal i více fotografií. Dozvíte se v něm, jaká jezdí v Americe auta, proč jsou třídy o něco výše, jak jsme se cestou navigovali, jak jsme dobíjeli v autě elektroniku a jak jsme jeli z Floridy do New Yorku.
Zápisky z Ameriky (4): auta, navigace, cesta z Floridy do New Yorku
Seznam kapitol
  1. Jaká auta jezdí v Americe
  2. Cesta z Floridy do Washingtonu
  3. Washington, metro = pohodlný způsob cestování
  4. Navigace pomocí GPS, nabíjení v autě, ceny benzínu na východním pobřeží

Vše o třídu výše

Jak jsem psal už v první části „seriálu“, americká auta jsou na evropské poměry hodně velká. Prakticky zde nenajdete malý hatchback, snad jen VW New Beetle, či starší Hondu Civic. Všechna ostatní auta lze zařadit do následujících kategorií: sedan, kupé, minivan/van, SUV, offroad a pickup. De facto jsem se zde nesetkal s kombiky či pro nás naprosto běžnými malými auty jako Fabia. Důvod je prostý, v Americe většinou nemají problém s nedostatkem místa jako u nás v Evropě. Navíc mnoho lidí žije mimo velká města, takže důvodů pro malé auto není mnoho.

Nejmenší sedany patří do evropské nižší střední, většinou je ale charakterizuje větší prostor na zadních sedadlech. Zde se tato třída nazývá compact; zástupcem může být např. Chevrolet Cavalier, Ford Focus nebo Pontiac Grand Am. Z evropských aut bych sem zařadil Renault Megane, Seat Toledo či Volkswagen Bora (zde jezdí poměrně často pod značkou Jetta). Následují sedany střední třídy, které zde spadají do midsize; v nich se dá bez problému cestovat na delší vzdálenosti, zástupcem je např. Buick Century, Pontia Grand Prix, Chrysler Sebring nebo „náš“ Nissan Altima. Z evropských aut sem patří např. Audi A4, Opel Vectra, VW Passat, Škoda Superb či Mercedes C.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Dodge Interpid: zástupce nejvyšší třídy --- Pontiac Grand Prix: třída midsize

Do třídy fullsize pak patří auta jako Dodge Intrepid nebo Buick Le Sabre. Tato auta nabízejí velký zavazadlový prostor a opravdu dostatek místa ve všech směrech. Z evropských aut sem bych sem zařadil Audi A6, Mercedes E či BMW 5. Pokud bych bral čistě prostor pro cestující a ne výbavu, pak bych přidal i auta jako Audi A8 či Mercedes S, cenově se ale řadí do kategorie luxury. Tam patří limuzíny jako Lincoln TownCar nebo Buick Park Avenue. Z evropských sem lze zařadit kromě zmíněného Mercedesu S a Audi A8 také BMW 7.

Pro Ameriku specifickou kategorií aut jsou pickupy. Pickup si asi každý z nás dokáže představit. Zde ale vychází z SUV nebo offroadů. Jsou opravdu velké a někdy mají i dvě řady sedadel (např. Ford F150 a F250 – první má jednu řadu, druhý dvě). Délka se pohybuje odhadem mezi pěti a pěti a půl metry, výška okolo dvou. Zkrátka takové SUV či offroady s prostorem pro náklad. Zde se těmto autům říká spíše truck. Kromě nich jsou zde běžné minivany a běžné SUV, případně offroady. Podíl trucků, SUV a offroadů odhaduji dle lokace na 30 až 40 procent, zbytek jsou sedany, dodávky či vany.

Rozdělení do tříd vychází z mých pozorování a čtení různých příspěvků na zahraničních webech. Pokud máte jiný názor, napište jej do diskuse. Nedělám si žádný patent na rozum.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Různé typy SUV či offroadů. Za pozornost stojí zejména červený
obr vlevo dole. Takového u nás těžko uvidíte

Klepněte pro větší obrázek  -- Takové auto bych si nechal líbit...

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Trucky jsou velmi oblíbené

Docela mne překvapilo, jak málo zde jezdí evropských aut, na Mercedes či BMW by tu člověk čekal hodiny. Podstatně častěji uvidíte asijská auta, speciálně japonská. Zhruba každé čtvrté nebo páté auto je Nissan, Honda a Toyota, případně Lexus a Intifity. Naprostá většina jsou pak auta americká, převažující značky Buick, Ford, Chrysler, Dodge a Chevrolet, méně časté Cadillac, Saturn, Mercury, Lincoln (ty jezdily zejména v New Yorku), Jeep nebo Oldsmobile (těch jsem viděl jen pár).

Poznámka: Zadní sedačky v amerických autech nemají hlavové opěrky, ale mají protažená opěradla, v nichž jsou opěrky zabudované napevno. Pro cestování je to bezesporu pohodlnější (lépe se tak totiž spí).

Superb je malý

Mimochodem, ihned po návratu do Česka nám byla pro test nové navigační mapy zapůjčena Škoda Superb. Ačkoliv se mi dříve zdálo, že jde o prostorné auto, po přechodu z Altimy jsem v něm měl poměrně stísněný pocit – málo místa v ramenech, úzké sedačky, malý zavazadlový prostor, krátké sedáky jak vpředu, tak vzadu. A to je Superb v Česku považován za velmi prostorné auto. Je zvláštní, jak se s pobytem v USA mění měřítka.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jaká auta jezdí v Americe
  2. Cesta z Floridy do Washingtonu
  3. Washington, metro = pohodlný způsob cestování
  4. Navigace pomocí GPS, nabíjení v autě, ceny benzínu na východním pobřeží
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 6 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Minitest Lexus CT200h: Výjimečný hatchback nikdy nebyl levnější

Lexus CT200h (minitest)

Lexus přestane vyrábět kompaktní luxusní hatchback. Mrzí vás to? Tak máte poslední příležitost! Vyzkoušeli jsme, jestli je v dnešním kontextu ještě o co stát.

4.  12.  2018 | Milan Lažanský | 22 příspěvků