Zápisky z Ameriky (1): království šestiválců a laciného benzínu

38 komentářů

nn
22. září • 2:44

Pokuty zas tak extra velke nejsou. Bezne se toleruje do 10mph nad limit, potom je to pokuta (Resp. ticket a nasledna pokuta.), tak $50. Nicmene, pokud prekrocite rychlost prilis, dostanete krome vyssi pokuty i par dni vezeni, kam vas odvezou hezky v zelizkach primo ze silnice. Za den ve vezeni se tez uctuje okolo $50 poplatek za ubytovani + pripadne nejaky poplatek za uskladneni vozidla na odtahovem parkovisti.

Elvis
25. června • 13:59

No rad by som zareagoval na toto: "A proč jejich auta nemají naftové motory? Nafta je zde stejně drahá jako benzín (zhruba na úrovni Plus), takže proč si kupovat něco, co má zvuk jako traktor, když benzínový šestiválec přede tiše a spokojeně."

1) Naftove motory maju, napriklad znamy si nechal doviezt z USA Ford Lariat F250, 7.3 V8 diesel, malo to vacsi krutak ako liazka

2) hlavny dovod preco si tam nafta neprerazila cestu su emisie - europske tdi a podobne su velmi svinske motory - to co pustaju do vzduchu (pevne castice) je na zaplakanie,to auto by sa napr v Californi NIKDY nedalo legalne pouzit

capo
31. července • 13:00

Závisí na státu - třeba v NY je zakázáno, v NJ je povoleno, pokud není na semaforu uvedeno jinak. Protože jezdí do NY hodně lidí z NJ (stačí přejet Hudson River), jsou stejně na většině semaforech cedule upozorňující na zákaz odbočení vpravo.

Když bych shrnul své zkušenosti s řízením v USA : v centru města NY je to úplná katastrofa, zácpy jsou všude. Mimo centrum je vidět, že kapacitní dimenzace odpovídá požadavkům - silnice jsou lehko průjezdné. Jediné, co je nepříjemné, je ta rychlost... Běžně budete ve starym trucku předjíždět corvetty, jednou jsme předjížděli i ferrari, to by se Vám u nás nestalo .

Proč máte u nadpisu článku "doplněno o fotografie" a v článku "s technických důvodů fotografie doplníme později"?

Libor Zezulka
31. července • 13:05

Vždy nějakou dobu trvá, než se obsah článku obnoví...

nn
22. září • 2:33

V NY je tez povoleno. Pouze v New York City je zakazano. (Mam NY ridicak.)

Martinoslav
31. července • 16:09

Je neco po 16te hodine a fotky stale nikde... Co to to to?

Libor Zezulka
31. července • 20:00

Technický problém. Už je to v pořádku. Omlouváme se.

Petr Broža
30. července • 5:28

Podle Alama patří Century do třídy full size. Pravda, naše kufry pobral taktak, nicméně nakonec jsme to do něj dostali. Dnes odpoledne před Chicagem (tady je stále úterý :) začal na palubove blikat nedostatek oleje. Stavili jsme se v Alamu (půjčovna), kde jsme doufali, že nám olej doplní. Přišel mladík, začal kopat vší silou do plynu a doufal, že se olej doplní. Pak prohlásil, ať si jdeme pro jiné auto. Dostali jsme náhradou Nisana Altimu, který je podstatně modernější, má lepší podvozek, šestnácky kola, na vše kolech kotouče (Buick měl vzadu bubny), o hodně lepší sedačky (ne tak měkké) a volant se silnějším věncem. Místa je uvnitř stejně ne-li více, jen v zavazadlovém prostoru je místa o něco méně. Ale jinak spokojenost.

Marek Lutonský
30. července • 5:41

Petr zatím mohl Nissana posuzovat jen ze sedačky spolujezdce, jako řidič mu ale opravdu mohu dát za pravdu. Po Buicku "Příšeře z jezera" jde skutečně o zásadní změnu. Auto je dostatečně živé a reaguje na stisknutí plynu, brzdi brzdí, interiér - a koneckonců i exteriér - připomíná moderní auto a nesedíme na matracích měkkého domácího gauče. Za zmínku stojí i lepší ovladač tempomatu na volantu, při používání navigátoru GPS, bez kterého bychom se zde neobešli, ale zamrzí, že zásuvka autozapalovače dodává energii jen při běžícím motoru.

Nyní nás čeká třináct set mil (2100 km) dlouhá cesta na Floridu. Neplánujeme žádné velké zastávky a s Nissanem by to snad nemuselo být tak velké utrpení.

LK
30. července • 16:12

Když jsem si v USA půjčoval auto já, tak to byl Buick LeSabre. Byl pěkně živý i pohodlný (byť byl prakticky jen v základu, tj. manuální klima, 4xel. okna + el. zrcátka + el. sedačka řidiče). Ovládání cruise bylo stejné, jako má dnes VW (páčka vlevo od volantu), byl jsem s ním velmi spokojen. Pravda, je to o třídu výš než Century.
Jinak jsem se koukal na specifikace toho Buick Century na www.edmunds.com (ostatně doporučuji všem fandům US aut, dá se tam najít skoro všechno) a on má jen 3.1 V6, to je opravdu "undepowered". Apropos, tak je jak Century, tak Altima ve třídě midsize sedan (a neohánějte se autopůjčovnou, ta se logicky bude snažit cpát auta do co nejvyšší třídy).

xX
30. července • 10:59

AFAIK Nissan Altima bylo v USA i v Kanade auto roku 2002 (tusim), takze by to melo byt znat. Skoda ze se nedovazi k nam (to me vubec stve, Nissan ma pro USA uplne jiny modely nez pro evropu (snad krome offroadu), pritom ty americky modely vypadaji vyrazne lip ...

Mimochodem s jakym motorem jste ho dostali? Mate tam 3.5V6? Pokud ano, tak to by mel byt jeden z nejlepsich V6 motoru co se kdy vyrobili - dokonce nejak snad kazdy rok dostava cenu za nejlepsi motor nebo tak nejak. I s automatem ma zrychleni z 0-60mph za 7.1 sekund (bez automatu to ma za 6) - a ani tom RS nerikaji ).

Back
30. července • 15:00

Soupeři Altimy

The 2003 Altima's closest competitors include the Buick Century, the Hyundai Sonata, and the Volkswagen Golf.

Nebylo by lepší si zapůjčit místo Altimy Golfa?

xX
30. července • 16:33

Ono jaxi v Car of the Year nerozlisujou mezi compact/midsize/fullsize, takze to cos napsal akorat znamena ze Altima byla lepsi nez Buick Centur, Hyundai Sonata a VW Golf. Kazdopadne az bude mit Golf rozvor 2800 mm a delku 4.85m tak dej vedet .

Back
30. července • 7:42

Tak tento příspěvek hodnotím jako dokonalou kritiku amerických aut. Na Vaše poznámky z USA se těším, protože za oceán se hned tak nepodívám. 

Z
28. července • 19:42

K Americe mam par svych poznamek (vetsina z Zapadni Virginie, trocha z NYC a okoli):

Na znaceni si zvyknete rychle. Problemu je pouze par. Treba temer absolutni absence navesti razeni do pruhu pred krizovatkou (jediny co tam je je znacka "levy pruh musi odbocit doleva") spolu s (pro me) velmi neprehlednymi navestmi cilu. Kdyz se tam nevyznate, tak velmi snadno spatne odbocite a vratit se muzete treba az po 5 milich.

Dalnice ("Interstate") mimo aglomerace jsou dvouproudove se sirokym travnatym delicim pasem. Toto reseni ma v noci velkou nevyhodu v oslnovani protijedoucimi auty a problemem najit exit. Exity nemaji dlouhy odbocovaci pruh jako na nasich dalnicich, ale odpojuji se v jednom bode a diky nedostatecnemu znaceni je snadno prehlednete. Naopak pred velmi dulezitym exitem je treba 2 mile dalnice rozsirena na vic pruhu a ten, ktery se oddeluje je oznacen primo neprehlednutelne. V Zap. Virginii je dalnicni limit 70 mph (110 km/h) a asi tretina aut ho nedodrzuje. Neprijemne je, kdyz jedete tempomatovych 70 (110), vedle vas tezky truck asi 60 (96) a kdyz ho skoro mate, tak zrychli treba na 80 (130) a to i na rovine. Na nekterych dalnicich se plati mytne (toll). Myto vypada podobne jako na italskych dalnicich. Zpoplatnena (1,50 USD) je napriklad dalnice Beckley - Charleston, ktera si razi cestu horami a nase D1 je proti ni prosta zatacek. Taky je na ni limit snizen na 60 nebo jeste mene.
A pokud by vam na nejake dalnici z prudkeho kopce (napr. 7 mil 8% klesani) vynechaly brzdy, mate k dispozici "Runaway Truck Ramp" - protisvahy nebo sterkove plochy, kde nesejmete jina auta.

Na beznych silnicich (roads, highways) je bezny limit 55 mph (90) a vetsinu jejich delky maji dvojitou plnou caru. Americani skoro vubec nepredjizdi, tak jim to ani moc nevadi. Der moc nepotkate, ale kdyz uz jsou, tak dokazi neprijemne prekvapit (hluboka dira v zatacce a podobne).

Prednost na krizovatkach je kapitola sama pro sebe. Budto nepotkate zadnou znacku krome navesti cilu, pak jste na hlavni, nebo potkate svetla (zavesena na dratech na druhe strane krizovatky), obycejnou stopku anebo 4-way (3-way) stopku, kdy je stopka ze vsech stran a jede ten, kdo prijede driv. Prednost zprava v Americe neznaji. Zcela vyjimecne potkate nasi klasickou "Dej prednost v jizde" vetsinou kdyz se napojujete na hlavni silnici bez pripojovaciho pruhu nebo ve meste.

V obcich je limit 35 mph (necelych 50) a naprosta vetsina ho dodrzuje. Chodniky v mensich obcich moc nehledejte. Sice tam jsou, ale nektery uz tam zustaly jenom protoze je to tradicni soucast predzahradky a svoji funkci plnit nemuzou. Chodce ani cyklisty moc nenajdete, dal nez 300 metru se jezdi autem. Pokud nekde prechazite, tak vas ale vetsinou ochotne pusti. Na malym meste obcas muzete potkat zaparkovane auto se zapnutym motorem a klimatizaci, odemcena auta se stazenymi okny jsou pul na pul se zamcenymi. Jinak "downtowny" malych mest jsou vetsinou naprosto mrtve, lidi najdete spis v nakupnich centrech a podle toho jsou take dimenzovana parkoviste.
Specialitkou mensich americkych mest je prostredni pruh, ktery je po cele delce hlavnich silnic a je urcen k odboceni doleva nebo bezpecnemu pripojeni na hlavni. Ze zacatku nezvykle, ale zvyknete si rychle a je to prijemne.

V americe je co se tyka provozu nekolik velkych problemu: temer zadna skala nad silnicemi a dalnicemi neni zpevnena a to obcas je previs az nad odstavny pruh (Prave na Interstate Beckley - Charleston). Dalsim problemem je ono nejednotne a neprehledne znaceni. Nejhorsi je ale pro bezny provoz uplna absence jakekoliv obdoby STK. Mnoho aut je diky tomu za deste velmi nebezpecnych, protoze uz nemaji vzorek na pneu. Take jsou velmi malo odhlucnena a vedle americke silnice je subjektivne daleko vyssi hluk nez u srovnatelne vytizene ceske.

Na automat jsem si uplne nezvykl, v zatackach a kopcich mi stale chybi uplna kontrola nad otackami motoru. V manualu najdete nektera evropska a japonska auta a sportaky. Jezdi tu take daleko vice offroadu nez u nas. Vetsina aut je z ameriky, tretina asijska a jenom par je evropskych. Asi nejvic evropskych aut je procentualne mezi tahaci, protoze mnoho z lehkych tahacu jsou Volva, ktera ale v Evrope nepotkate.

nn
22. září • 2:31

Ja v New Yorku musim chodit na obdobu technicke kontroly (safety inspection) 1x za rok. Neni tak prisna jako v CR, ale rizeni, pneu, brzdy a bezpecnostni pasy kontroluji.

Nicmene, dopravni predpisy jsou v pravomoci jednotlivych statu, tj. nekde to mit nemusi (Pennsylvania ma neco podobneho taky.).

Z
28. července • 19:58

Jo a jednu specialitku jsem zapomnel - sviceni. Malo aut sviti pres den i pri zhorsene viditelnosti. Jinak pouzivaji obrysova svetla, kdy se jim rozsviti predni blinkry asi na 60 % intenzity. Nejhorsi je jejich prepinani potkavacich a dalkovych - je to k sobe a o stupen vic nez na svetelnou houkacku. Rel. casto potkate auto ktere se vubec neobtezuje prepinanim dalkovych a potkavacich svetel anebo jede na potkavacky a kdyz je od vas asi 150 m, tak si vzpomene, ze ma i dalkovky a vubec ho nesere, ze vas totalne oslnuje...

matuS
28. července • 5:24

ace, pozri si stranku Avisu a zistis, ze naozaj pre nich je Buick Century full size. Tak si skontroluj svoje zapisky

preklikaj si to na www.avis.com

ace2
28. července • 9:50

No to že je to tam napsaný ještě neznamená že je to pravda  Full-size je česky řečeno "plně velikostní auto" a jsou tak označovány ty největší sedany na americkém trhu. Pro příklad je to. Cadillac DeVille, Lincoln Town Car, Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis, Buick Park Avenue etc...ale rozhodně i když je to velmi pěkné a velmi povedené auto tak to není Buick Century, který byl vždy od svého vzniku koncipovanán jako přijemné a dobře vybavené auto střední třídy.

Proboha lidi uvažujte trochu logicky. Kdyby byl Century full-size jak by se pak označovalo auto jako je Park Avenue a jiné výše jmenované ? superhyper-size ?

FM
28. července • 11:55

klid aciku , vsichni dobre vime ze century je midsize.


a jeste pro doplneni nase stredni trida je v usa compact, nase vyssi trida je midsize a fullsize v evrope nevyrabi , jen nejaky luxury jako BMW 7 atd.

xX
28. července • 12:04

To ne - compact je nizsi stredni. Treba Focus, Escort, Civic, Corolla, ... Stredni trida to jsou prave midsize family saloons (passat, buick century, mondeo). A dokonce i fullsize se (obcas) v evrope da sehnat - treba Nissan Maxima nebo Toyota Camry. Kdyz to prezenu, tak mozna i Superb by sel zaradit do Full sizem (prece jenom je vyrazne vetsi nez Passat). I kdyz oni na takovyhle auta maj mozna i jinou kategorii - Executive Saloons (auta pro managery) ....

ace2
28. července • 1:34

a) Buick Century je Mid-size ne full-size. Neluxusní full-size v Evropě nenajdeme. Nicméně full-size je velikostí >5 metrů délky. Century je klasický zástupce mid-size tedy ekvivalent naší střední třídy spíše je o něco větší. Ono jsou tam definice jiné než v EU co se týče kategorií. jinak full-size od Buicka je Park Avenue

b) ono až si změříte spotřebu u toho vašeho 3.1 V6 tak zjistíte, že fakt není důvod uvažovat o něčem takovém jako je diesel do osobáku. Mimo město budete jezdit za 8 litrů. A to za absolutního ticha pohonné jednotky. Myslím, že by průměrný američan naší Octavii TDi hodil po sto majlích z nejbližšího útesu, protože by měl dojem, že ztrací sluch.

c) Předjížnění zprava je povoleno všude a to i na dálnicích. Neexistuje pojem rychlej pruch, zpravidla je to tak, že nejpomalejší jsou prostřední a krajní jsou nejrychlejší s tím, že tedy záleží kolik je exitů na pravé straně. Ovšem existuje doporučení že "rychle" by se mělo jezdit vždy v levém. No a pak jsou tam <> pruhy které jsou určeny jen automobilům vezoucí dvě a více osoby.

d) jinak vzhledem k tomu, že USA není členem "něčeho" co standartizuje značky celosvětově hlavně tedy v EU. Jsou nápisy na značkách vhodným doplňkem. Nehledě na fakt, že autoškola probíhá tak trochu jinak a k tomu můžete řídit od 16 do smrti bez omezení, je to poměrně chytré opatření pro horší řidiče.

http://www.buick.com/images/century/ce015.jpg" width="640" height="512" border="0">

Peter L
28. července • 11:38

ešte k tej spotrebe: je možné, že s 3,1 V6 máš mimo mesta 8 l, ale pri jazde 65mph a na tempomate. Na amerických cestách, kde s tempomatom prejdeš celé USA, a vzhľadom na vysokú životnú úroveň je to asi dôležitý argument v neprospech TDI, ale na našich cestách, kde neustále radíš a meníš  rýchlosť ti oktávka (alebo hocičo iné) s motorom TDI príde vhod (je asi dosť veľký rozdiel medzi spotrebou 6-6,5 l u TDI a 15-18 u V6). Ešte k výkonu motora - je pravda, že Amíci sa pozerajú na všetko, čo má menej ako 6 valcov ako na kosačku, ale keby si to zrátali na v kilowatoch, tak by asi boli prekvapení.

 

 

ace2
28. července • 17:17

Seš vedle jak ta jedle se mrkem dohromady. Se podívej na www.fueleconomy.gov kolik žere Century ve městě a pak zkus znova napsat takovej nesmysl jako 15-18 litrů u V6. Tyhle kecy mám nejradši. Zkušenosti žádný, ale hanit to musí. Čirou náhou mám Cadillac DeVille 1990. Motor 4.5 V8. Mimo město v ČR jezdím za 10-10.2 litru. Po městě za 12.5 a po dálnici od 8.5-9.5 takže stáhni krovky a běž si se slzou v oku nastartovat na parkoviště traktor. Kw jsou irelevantní, podívej se na Nm. I když nevím co ti na těch hodnotách vádí. Zrovna u Centuryho jsou docela dobré. Výsledkem takhle naladěného motoru je maximální mk v maximálním povoleném rychlostním limitu a ticho. Což v TDi nezažiješ. Moderní americký motory nejsou žravé to je nesmysl a přesudek. Dokonce Corvette s  5.7 má menší spotřebu než nová Mazda RX8 s 1.4 wankelem... Corvette má 25 MPG a Mazda 23 MPG holt někdo umí a někdo napodobuje

voyo
25. června • 14:42

tipel  ako moZes porovnavt wankel s normalnym benZinakom?

Marek Lutonský
30. července • 5:47

S Buickem jsme jezdili za sedm a půl až osm mimo město, není to tak hrozné. Jsem zvědav na Nissana Altimu, 2,5 l,  16V V4, měl by žrát zhruba stejně... Uvidíme.

LK
30. července • 9:57

To je opravdu ctyrvalec do V? To snad ne, neni to nahodou I4?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ace2
30. července • 15:45

jo to bylo na někoho jinýho :) sorryy

ace2
30. července • 15:44

jakej 4válec ? kde ?

Q
29. července • 22:15

Jak muzes srovnavat spotrebu wankela s klas. zazehovýma motorama??? Co je to "boze" za argument? Vis vubec neco o wanklovích motorech?

 

asimov
28. července • 17:56

Kilowatty jsou irelevantní ???? Neser mě !!!     

Forza Alfa75 V6!! Cuore Sportivo!!

xX
28. července • 13:11

Ja tedy nevim - pokud mam na auto za meloun a vice, tak mam i na to, abych mohl zaplatit spotrebu treba 15-18 l/100 (z my zkusenosti to je ale spotreba po meste, s V6 se po normalnich silnicich neni problem dostat pod 10l/100). Treba ja jsem si koupil auto za cca 450tis a nemam problem se spotrebou 7 l/100 (mesicne najezdim cca 2tis. km). Fakt nechapu ty, co si koupej auto za 1.5 mil a chrochta jim tam trakotorovej motor, kterej ma zvuk jak stara multikara. Nemluve o tom, ze on ten diesel jim stejne tech 8l/100 veme ....

Mimochodem ve Svycarsku (jako snad v jedine zemi v evrope) je benzin levnejsi nez nafta - podobne jako v USA. A abych pravdu rekl, jeste jsem nevidel dieselovyho osobaka se svycarskou poznavaci znackou.

Jojo
22. srpna • 3:31

Tak cca. pred rokom bol aj na Slovensku lacnejsi benzin ako diesel. Suviselo to s tym, ze na trhu (europskom) bol nedostatok dieselu tak sa jeho cena zvysovala. Pri poslednom zvysovani spotrebnych dani sa ale dan na benzin zvysila viac ako na diesel, takze toto sa uz asi opakovat nebude. Dost dobre ale nechapem europske preferovanie nizsieho zdanenia dieselu. Ekologicky aj ekonomicky je to nepodlozene. Aj v takom Rakusku, kde je dost velky rozdiel medzi dieselom a benzinom, zrazu zistuju ze ten diesel asi zasmradzuje prirodu viac ako benzin a mozno ten rozdiel zmensia.

xyz
30. července • 15:28

Mám S400 CDi a je mi jedno jestli to kolemjdoucím chrochtá, já vevnitř nepoznám rozdíl při jakékoli rychlosti, když si sednu do kolegova S430 v benzínu, je to úplně to stejné, vevnitř pohoda lidi venku mě nezajímají, já za autem neběhám já se v něm vozím. Co se týče spotřeby, máte pravdu je mi jedno když si to vezme 10 nebo 20, ale je pro mě rozhodně pohodlnější, když na plnou nádrž ujedu o bezmála 400 km víc než kolega ... potom mě při dlouhých cestách zbytečně zdržuje!

O to u toho dieselu jde, pár korun vem čert. Takže nevidím důvod proč nemít diesel v autě třeba za pět milionů. Vás snad zajímá jak to zní zvenku, když sedíte uvnitř!?

xX
1. srpna • 10:33

No, docela jo. Peknej zvuk u auta to je neco jako barva . Ale docela verim ze v s400CDi asi moc rozdil nepoznate (co se tyce zvukoveho projevu vevnitr) proti S430, ale u aut za meloun to je poznat sakra dost - ten diesel ma nejruznejsi vibrace (a to i novy TDCi, HDI, o VW turbodieselech ani nemluve ...).

Lukas Rotrekl
28. července • 14:46

No jeste v GB je levnejsi benzin nez nafta, a je fakt ze diesly se tady moc nevidijou. Az u vetsich aut (Espace,Sharan.....), Rozdil je v celku minimalni co sem tak odkoukal (moc sem to nepozoroval protoze jezdim hlavne na kole nebo vlakama) tak asi 2-8p.

No a moc me nekamenujte pokud uz nekdo nepovazujete GB za Evropu, co mam zkusenosti tak Anglani se moc za Evropany nepovazuji  Oni sou proste neco jinyho

Back
28. července • 12:10

Tak mně to tak příjde, že se v USA peníze nepočítají. Ale zase, Opel letos v létě uvedl v Evropě na trh velmi úsporné motory. Sranda je ta, že my máme slabší auta, ale jezdíme s nimi rychleji než 65mph.

LK
28. července • 8:07

U toho "Buick Century" = "full size" = "naše střední třída" jsem se taky velmi pobavil. Naše střední třída je "midsize", občas se autům této kategorie říká "family sedan".
Pro MatuSa - to, že jedna autopůjčovna tvrdí, že je to full-size, ještě opravdu neznamená, že to full-size je. Na většině místech, kde se o Century píše, je uváděno "mid-size" sedan.

Abyste měli trochu představu, tak uvedu příklad na audinách, které tu všichni dobře známe a které se vyvážejí i do USA.
Audi A4 s délkou 4547mm je bráno jako compact sedan (kompatkní sedan). Audi A6 s délkou zhruba 4796mm je v USA bráno jako midsize sedan a Audi A8 s délkou 5051mm je v kategorii full-size sedan.

Doporučujeme

Články odjinud