Zamyšlení: Clarkson možná končí v TopGearu. A možná je to dobře

Jak už asi víte, Jeremy Clarkson byl po hádce s producentem suspendován z vysílání, příští díl TopGearu se zatím nebude vysílat a Jeremy zůstává mimo, než se věc vyšetří. Co se ale stane, když ho vyhodí? Bude to konec světa?
Zamyšlení: Clarkson možná končí v TopGearu. A možná je to dobře

Článek byl se svolením autora převzat z Autíčkář.cz

Svět petrolheadů se otřásl. Celosvětově nejsledovanější pořad o autech, britský TopGear, možná přijde o svou hlavní postavu. Jeremy Clarkson byl suspendován a jeho práce pro televizi BBC je (opět) v ohrožení. Tentokrát se nepohodl s jedním z producentů takovým způsobem, že to skončilo jeho okamžitým suspendováním a následující díl TopGearu se nebude vysílat.

Jeremy Clarkson: Připomeňte si jeho devět slavných urážek

Jeremy Clarkson: Připomeňte si jeho devět slavných urážek

Facebook, Twitter a stránky automobilových magazínů a blogů podle očekávání okamžitě zaplavil příval zoufalých výkřiků. Znamená to konec TopGearu? Co se stane, když TopGear nebude? Jak se bez něj obejdeme? Může TopGear fungovat bez Clarksona? Na co se budeme dívat, když TopGear nebude?

Pojďme se na to ale podívat z jiného úhlu. Odhlédněme od faktu, že BBC by měla být baštou demokracie a svobody slova, což úplně neladí s vymáháním orwellovského newspeaku politické korektnosti a hrozbami vyhazovem za cokoliv, co byť jen náznakem připomíná rasismus. Přestože důvod je špatný, TopGear máme rádi a Jeremy Clarkson ho udělal tím, čím je, nemůže být nakonec dobře, pokud bude odejit?

Top Gear potřebuje změnu

Než začnete shánět moji adresu a hledat vidle a dlažební kostky, nechte mě ještě chvilku pokračovat. TopGear, ať už ve své podobě televizní nebo později v papírové, která se na několik úžasných let stala jedním z hlavních zdrojů mé obživy, pro mě v motoristickém i pracovním životě znamenal opravdu hodně a zásadně mě ovlivnil. Začal jsem ho sledovat někdy před deseti lety, ještě než zavládlo všeobecné nadšení a povyk (ano, dřív než to bylo cool) a dlouho jsem si nenechal ujít jedinou epizodu.

Jenomže za poslední přinejmenším rok jsem neviděl ani jednu. Částečně to může být nedostatkem času, ale to nemůže být jediné vysvětlení. Viděl jsem úžasnou sérii "Cars of the People" Jamese Maye. Viděl jsem několik "neautomobilových" seriálů. A TopGear ani jeden.

A očividně to není jen mnou – i mnoho kamarádů a známých, kteří stále sledují TG pravidelně, pravidelně žehrá, že už to "není co to bývalo". Možná je to tím, že vzájemná chemie Clarksona, Maye a Hammonda, jakkoliv v začátcích brilantní, už je tak trochu vyčpělá. Nebo je to tím, že se z původního receptu na inteligentní britský humor o automobilech stala velkolepá show s výbuchy, cestováním, akcí a také nějakými automobily. Nebo tím, že začalo být víc než dřív patrné, že všechno má svůj scénář.

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Tak či tak, TopGear už má svou "zlatou éru" za sebou a potřebuje nějaký "kopanec", který ho oživí. Nebo který z něj udělá něco úplně jiného a dá stávajícím moderátorům příležitost se zastavit, zamyslet, a možná vymyslet něco nového, originálního a zajímavého.

Jeremy bez práce nezůstane

Ať už to dopadne jakkoliv, je totiž jistá jedna věc. I pokud bude Jeremy Clarkson z BBC skutečně vyhozen, nebude to konec jeho pořadů. Člověk jeho popularity a postavení totiž veřejnoprávní televizi jednoduše nepotřebuje. Je samozřejmě pohodlnější nechat se produkovat velkým molochem, poskytuje to jistotu a stabilitu a skýtá to možnost být každou neděli večer prostřednictvím obrazovky přítomen v signifikantní části britských domácností. Ale konec spolupráce by pro Clarksona znamenal nepříjemnost, nikoliv zkázu.

Existují jiné televize, které jsou soukromé a tudíž hledí mnohem více na příjmy než na to, jestli někomu Clarkson politicky nekorektními řečmi šlápne na kuří oko. A i kdyby se taková televize nenašla, existuje internet. Vydělávat si natáčením internetových videí o autech je sice, jak dobře popsal Chris Harris, téměř nemožné, ale jsou výjimky. A Jeremy Clarkson takovou výjimkou je.

Šíření přes YouTube by pravděpodobně nepřineslo takové peníze, aby to stačilo na házení aut z vrtulníků a cestování po celém světě se suitou techniků a kameramanů v Range Roverech, ale třeba by to nakonec bylo lepší. Třeba by se Clarkson se svými kolegy (ať již s Jamesem a Richardem nebo s někým jiným) musel vrátit k tomu upřímnějšímu a realitě bližšímu stylu, který provozovali na začátku. A nebo by ho to donutilo vymyslet něco nového a zajímavého.

A my bychom už nemuseli nové díly hledat na torrentech nebo stahovat z Uloz.to. Takže, přátelé, žádnou paniku. Vsadím se, že ať to dopadne jak to dopadne, bude na co koukat.

Otázka na závěr: Co myslíte, měl by Jeremy Clarkson nastalé situace využít a stát se novou tváří reklamy na Snickers?

Vojta Dobeš

Mezititulky doplnila redakce AutoRevue.cz

O autorovi

Vojta Dobeš je šéfredaktorem magazínu Autíčkář.cz, který se snaží dívat na nová i stará auta z nezvyklých úhlů pohledu. Již více než deset let nakupuje podivná stará auta, která svého času také dovážel z USA.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků