Zákulisí vývoje Porsche 911 Dakar je plné perliček. O název se sváděly boje a vůz měl přijít o mnoho let dříve

Z technického hlediska nové Porsche 911 Dakar již známe. Nyní se automobilka rozpovídala o celém příběhu sahajícího až do roku 2012. Sváděly se boje o název i přízeň marketingového oddělení.

Porsche 911 v terénní edici Dakar sklidilo koncem roku velké ovace. Nejen že oslavuje vítězství na zřejmě nejtvrdším vytrvalostním závodu z roku 1984, ale zároveň přináší dosud nevídanou schopnosti jízdy mimo zpevněné silnice. Technice i záběrům z testování jsme se věnovali v nedávném příspěvku. Dnes vám nabídneme pohled za oponu celého vývoje plného málo známých perliček.

Myšlenka dakarového Porsche vznikla na podnikové akci v Maroku. Původně mělo nést název Safari, protože představoval přímé pojítko se závodním rodokmenem a vítězstvím z roku 1984. Jenže nastal problém. Práva na tento název v automobilovém světě nesla značka Tata Motors, která jej od roku 1998 používá pro svá středně velká SUV dodávaná do celého světa. I když by šlo o omezenou sérii, záměru Porsche nevyhověla.

Alternativní plán se opíral o jméno Dakar, ale ani zde nebyla situace jednoduchá. Práva na toto označení totiž vlastní organizace Amaury Sport Organization pořádající Rallye Dakar. Porsche argumentovalo tím, že jde o název města, a tudíž je veřejně dostupné. Obě strany se nakonec domluvily, i když to německou automobilku stálo peníze za poskytnutá práva.

Během byrokratických tahanic inženýři na 911 Dakar usilovně pracovali od roku 2012, kdy se světu ukázal i koncept 911 Vision Safari. Reálně mohla novinka přijít na trh už v roce 2016 ještě v předešlé generaci, ale plánu zkřížil cestu vývoj i marketingové oddělení.

V roce 2020 přišla na trh nová generace postavená na jiné platformě, které se dakarová verze musela uzpůsobit. I když vedení vývoje bylo o zájmu od počátku přesvědčené, marketingové oddělení zůstávalo skeptické. Tým jej proto pozval na živé představení přímo do testovacího centra ve Weissachu. Za volantem reálného vozu se totiž věci chápou snadněji než na papíře s tabulkami a grafy. Porsche 911 Dakar se konečně dočkalo pochopení a schválení.

Zájem klientů byl ve výsledku tak velký, že se automobilka rozhodla navýšit výrobní kapacitu ze 2000 na 2500 exemplářů, z nichž 600 popluje do zámoří. Na otázku ohledně dalších stejně orientovaných modelů zůstává Porsche tajemné, ale myšlenku nezavrhuje. Teoreticky připadají SUV Cayenne i Macan a elektrický Taycan.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Diskuze (1) Další článek: Maserati láká na limitku GranTurismo PrimaSerie. Tmavý a světlý speciál vzniknou v 75 kusech

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,