Zákon o garancích se už projevuje v praxi

Evropští výrobci poskytují na své vozy roční záruku - ale jen zatím. Asijští se naopak pyšní tím, že mají záruky tříleté. Dvouletý rozdíl v záruce ale může znamenat pro majitele vozu přínos až 40 000 Kč. Nový zákon o garancích, vycházející z požadavků EU, bude hrát svou roli i na automobilovém trhu.
Zákon o garancích se už projevuje v praxi

Například Volkswagen začíná poskytovat dvouletou záruku od 1. listopadu na nově dodané vozy a také na originální díly Volkswagen a příslušenství. Rozšíření na 24 měsíců znamená dvojnásobné prodloužení proti dosud poskytované záruce. I nadále se na nové vozy Volkswagen vztahuje – v závislosti na modelu - dvou nebo tříletá záruka na lak a šesti-, osmi- nebo dvanáctiletá záruka proti prorezavění karoserie. Základními podmínkami platnosti záruky je používání vozu v souladu s návodem k obsluze a absolvování předepsaných servisních prohlídek v autorizovaných servisech Volkswagen.

Stejné nařízení vydal importér také pro značku Seat. (záruka však byla rozšířena i u vozů Audi, Škoda Auto a Opel, jak jsme informovali v průběhu minulého týdne, ostatní značky budou určitě přibývat - pozn. red.) Dvouletá záruka se vztahuje na všechny nové vozy prodané po 1. listopadu, přičemž rozhodujícím termínem je datum uvedení vozu do provozu zaznamenané v servisní knížce. V minulosti jsme se setkali už i s tím, že například vozy malajské značky Proton podléhaly až šestileté záruce. To je extrémní příklad, ale dnešní technika si skutečně může dovolit své zákazníky před nenadálými poruchami chránit.

Prodloužení záruky je prvním praktickým vlivem Evropské unie na automobilový trh u nás, další ještě přijdou. S největším napětím se očekává definitivní podoba tak zvaných blokových výjimek, které stanoví, že automobily může prodávat prakticky kdokoliv, že výrobce nesmí omezovat prodejce na jedinou značku a podobně. Výhody takového rozhodnutí pro zákazníka jsou patrné jen na první pohled, protože potíže nastanou s poskytováním před- i poprodejního servisu, právě záručních oprav a podobně.

V zemích EU mají snad platit nové předpisy už od nového roku, u nás tak budeme mít dost času na zjištění všech podrobností. Skutečností zůstává, že převratné novinky se skutečně projevují a dotknou se prodejců i zákazníků. Koho v jakém směru, to se teprve uvidí.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků