Zákaz předjíždění pro kamiony: na D1 již realita

A je to tady. Po létech dohadů od nynějška na dálnicích nákladní auta nebudou moci předjíždět. Ovšem pouze na vybraných úsecích.
Zákaz předjíždění pro kamiony: na D1 již realita

Není třeba zdůrazňovat, jak nepříjemné nebo dokonce nebezpečné situace občas připravují řidiči kamiónů ostatním řidičům. Každému řidiči osobního auta se totiž stává, že mu při jízdě levým pruhem náhle vjede do cesty kamión, jenž další náklaďáky předjíždí často několik minut a na trase dlouhé pár kilometrů. Ano, zvláště tepna D1 je přetížená automobily všech druhů a kategorií, k tomu se zde vyskytují extrémně pomalé samohyby typu Avia, takže řidiči moderních kamiónů nemají rozhodně snadnou práci. V potaz je třeba brát také tlak majitelů a manažerů spedičních firem na rychlost přepravy. Na druhou stranu však někteří řidiči kamiónů svým jednáním výrazně omezují plynulost a bezpečnost dálničního provozu, a to je neomluvitelné.

Bohužel se u nás stalo zvykem, že místo postihování konkrétních viniků omezujeme raději všechny; individuální selhání se stávají chybou systému, který je třeba změnit. V minulosti tak už došlo na návrh zakázat předjíždění kamionů na dálnicích zcela plošně. Naštěstí tato hloupost, která by minimálně z D1 definitivně učiinila jednu nekonečkou kolonu, byla z novely Zákona o provozu na pozemních komunikacích připravené pro polovinu roku 2006 pouhé dva měsíce před začátkem platnosti celého zákona vypuštěna. Nyní přichází ke slovu důstojnější návrh.

Od nynějška zhruba do září tak budou na vybraných úsecích našich dálničních tahů instalovány svislé dopravní značky, jež budou zakazovat vjezd automobilů s celkovou hmotností více než 3,5 tuny do levého jízdního pruhu. Takto upravené úseky lze očekávat zejména v táhlých stoupáních a klesáních a v místech, kde se již nyní nachází v daném směru tři paralelní jízdní pruhy. V tuto chvíli je již najdete po celé délce na D1, podobné lokální úpravy se ale nemají vyhnout ani dalším dálnicím po celé republice.

Zákaz předjíždění na vybraných úsecích se tak stává realitou v podobě blízké úpravě, již zkoušeli před několika lety na rakouské dálnici A10. Z hodnocení z roku 2006 vyplývá, že úprava se tam plně osvědčila, začalo se jezdit plynuleji a s bezpečnými rozestupy.

Čeští představitelé státní moci si ale k dobrým nápadům ze zahraničí musejí vždy něco přidat. A tak je ve hře i celkem úsměvný návrh, že při vyhlášení kalamity budou muset vozy s hmotností přes 3,5 t přerušit jízdu a zastavit na dálnici vpravo. To situaci jistě pomůže, místo několika stoupání budou kamiony stát po celé délce dálnice. Prosadit tento návrh se snaží zejména hejtman Kraje Vysočina, jímž vede sezónně nejrizikovější část dálnice D1.

Předpis je jednou věcí, jeho dodržování ale věcí druhou. Představitelé PČR dodržování těchto pokynů berou vzhledem k plynulosti a bezpečnosti provozu za svoji prioritu a jsou připraveni na jejich dodržování dohlížet, a to s využitím všech policejních složek. Pro řidiče, kteří budou chtít tuto úpravu ignorovat, je připraven finanční postih až 2 500 Kč a automatický „zisk” jednoho trestného bodu. Pokud při porušení zákonné úpravy navíc řidič omezí nebo ohrozí ostatní účastníky dopravního provozu, může počítat s nabytím tří bodů. Tak znějí slova, činy promluví později.

Úprava koexistence nákladních a osobních automobilů rozhodně není jednoduchou záležitostí a uvidíme, do jaké míry tato úprava současnému stavu přispěje. Doufejme, že lokální zákazy předjíždění kamiónů plynulosti provozu a jeho bezpečnosti alespoň trochu pomohou, lékem na smrtící kombinaci vysoký počet kamionů vs. malý počet kvalitních silnic ale rozhodně nebudou.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků