Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnice: Zde je návrh, který postoupil do Sněmovny

Nedávný kolaps na dálnici D1 zřejmě nejvíce odnesou řidiči kamionů. Návrh na zákaz jízdy v levém pruhu dálnice je ve Sněmovně, má však svá omezení.

Sníh, kamiony neschopné rozjet se na zledovatělém povrchu dálnice, zúžení v opravovaném úseku, které už tam tou dobou dávno nemělo být – přesně taková souhra „náhod“ zapříčinila totální kolaps provozu na dálnici D1 a čtyřicetikilometrové kolony, ve kterých řidiči zůstali viset až na čtrnáct hodin.

Kdo za to podle ministra dopravy Dana Ťoka mohl? Řidiči kamionů, kteří dálnici ucpali. Dost ran si odnesli také silničáři, kteří se však nemohli do kritického úseku dostat se sypači, a samozřejmě konsorcium firem pracujícím na rekonstruovaném úseku D1 u Humpolce. Můj názor na celou situaci jsem psal už dříve a nebudu se k němu vracet, celá věc má však dohru a pravděpodobně ji nejvíce odnesou právě řidiči kamionů.

Za kolaps na D1 mohou kamiony, říká Ťok. Pravda, nebo jenom populismus?

Za kolaps na D1 mohou kamiony, říká Ťok. Pravda, nebo jenom populismus?

Do Sněmovny se totiž dostal návrh na zákaz jízdy v levém pruhu dálnice, podle kterého už by se nemělo stávat, že se budou mnohatunové kolosy předjíždět. Konkrétně se vztahuje na nákladní vozidla o hmotnosti vyšší než 3,5 tuny a soupravy delší než sedm metrů. Důvodem návrhu je zajištění větší plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích.

Návrh poslanců ANO, KSČM a ČSSD byl doručen ve čtvrtek. Do paragrafu § 36 zákona o provozu na pozemních komunikacích by měl být doplněn odstavec v tomto znění: „Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6.00 do 22.00 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychleji jedoucí vozidla.“

Návrh postoupil do Sněmovny s odůvodněním, že dosavadní omezení ponechávalo posouzení, zda řidič jede dostatečnou rychlostí pouze na posouzení řidičů samotných a pro neurčitost a přílišnou obecnost nebylo toto ustanovení objektivně ze strany řidičů kamionů a nákladních automobilů respektováno.

Příběh nesmyslně omezené D1 má dohru: Stavaři odstoupili od smlouvy

Příběh nesmyslně omezené D1 má dohru: Stavaři odstoupili od smlouvy

Pokud návrh projde, už bychom se v pracovních dnech a vymezených hodinách neměli setkávat se situacemi, kdy jeden kamion předjíždí druhý pouze s minimálním rozdílem rychlostí. Jenže ono se to těžko provádí, když mají oba omezenou maximální rychlost.

Připouštím, že o opatření k zajištění plynulosti dopravy v tomto případě jde, je však smutné, za jakých okolností se tak rychle dostalo do Sněmovny. Lidově řečeno, až se někde něco opravdu podělalo. Tím se opět vracím ke kolapsu na D1, jehož viníkem rozhodně nebyli samotní řidiči kamionů.

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 68 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků