Zajímavosti ze světa F1 aneb O čem se mluví

Hodně se mluví o budoucích pravidlech F1. Prezident Mosley chce zmenšit objem motorů a snížit finanční náročnost GP tak, aby v závodech měly šanci i slabší týmy. Vše směřuje k větší bezpečnosti, nižším rychlostem a většímu sjednocení výkonnosti jednotlivých stájí.
Zajímavosti ze světa F1 aneb O čem se mluví

Svět Formule 1 je ve varu. Prezident Mezinárodní automobilové federace FIA, Max Mosley, oznámil koncem dubna, že hodlá po letošní sezóně skončit se svojí funkcí. Ovšem před koncem své jedenáctileté kariery navrhnul řadu novinek, které by měly závody oživit. Rovněž začala debata ohledně Concordské dohody. Ta sice končí až v roce 2007, ale některé direktivy chce FIA pozměnit už během letošního roku.
Probírájí se také těžké havárie týmů Renault a Williams, které se staly během závodu v USA.

I méně majetné týmy

Prezident Mosley chce snížit rychlost monopostů, zvýšit jejich bezpečnost a také přinesl řadu návrhů, jak zpřístupnit závody F1 pro více týmů. V dnešní době platí pravidlo, že týmy, které mají silné finanční zázemí a velký rozpočet, jsou v popředí každého závodu. Právě vysoké náklady jsou problémem pro řadu zájemců. Mosley přišel s řešením, jak se vyhnout vysokým nákladům:

  1. možnost kupovat loňské (starší) modely,
  2. testování párkrát do roka,
  3. odpadnou výdaje za provozování aerodynamického tunelu,
  4. sníží se náklady za vývojové centrum, zaplatilo by se pouze pár inženýrů, co by monoposty ladili.

Návrh nových předpisů

  1. Zákaz náhradního vozu, auta celý víkend pod dohledem v Parc Fermé,
  2. omezený počet testovacích okruhů, pouze dvě  sady pneumatik (jedna sada pro kvalifikaci a druhá pro závod), výměna pneu jen při defektu (tankování při závodech pouze jednou).
  3. možnost prodávat celé formule i jejich náhradní díly „slabším týmům“.

Místo desetiválců jen osmiválce

  1. Motor pouze vidlicový osmiválec o objemu 2 400 ccm (nyní V10, 3 000 ccm), max. čtyři ventily na válec, výdrž na více závodů,
  2. nový systém kontroly předpisů,
  3. zákaz proměnného časování ventilů a variabilního sacího potrubí,
  4. kontrola řídící jednotky motoru ECU,
  5. snížení hmotnosti podvozku o 50 kg, zúžení předních a rozšířeních zadních pneumatik (tím se zvětší aerodynamický „pytel“ za formulí a zlepší se možnost pro předjíždění) aj.

Vše se směřuje k větší bezpečnosti formulí, nižším rychlostem, ale také většímu sjednocení výkonnosti jednotlivých stájí. Pak by závody už nebyly jen otázkou rozpočtu, ale i schopnosti jezdců. Více předjíždění na trati, souboje kolo na kolo a také otázka nervů a srdce by měly opět přitáhnout pozornost diváků a zastavit tak stagnující či mírně klesající sledovanost MS. Týmy už dostaly návrh nových pravidel. Pokud by mělo dojít ke změnám dříve, než skončí Concordská dohoda, musely by s tím souhlasit všechny stáje MS. Přestavba monopostů a přijetí nových předpisů by byla možná až v sezóně 2006.

Zranění Ralfa Schumachera a kolotoč míst v F1

Po těžké nehodě v GP USA byl převezen Ralf Schumacher do nemocnice, kde nebylo nalezeno vážnější zranění, než pohmožděniny a otřes mozku. Ralf však s léčebným pobytem spěchal domů do Německa, kde mu podrobné vyšetření odhalilo dva zlomené obratle! Tím se jeho léčba protáhne zhruba na 12 týdnů a vypadá to, že Ralf letos už do monopostu nesedne. Dle expertíz mohl za havárii defekt zadního kola, který nastal po najetí na kousek kevlaru. Doktoři dále tvrdí, že pokud by Ralf neměl pomocný systém ochrany hlavy Head, způsobil by si poranění hlavy asi o 80% horší, než je únosná hranice přežití.

V souvislosti s výpadkem jednoho pilota u Williamsu se hledá náhradník. Marc Gené, testovací pilot stáje Williams, prý může mladšího ze Schumacherů nahradit maximálně při GP Anglie. Spekuluje se se jmény Jacques Willneuve, který by jezdil až do konce sezony, nebo odkoupení Marka Webbera od Jaguaru, který by jezdil tuhle i následující sezonu, případně Giancarl Fisichella, který by jezdil do konce seriálu GP 2004 a podle výsledků by pak mohl dostat i smlouvu na rok 2005.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků