Zajímavá statistika dopravních nehod

V prvním čtvrtletí roku 2002 bylo zaznamenáno na českých silnicích sice více nehod než před rokem, ale ubylo těch s nejzávažnějšími následky. Protože ve srovnání s nejvyspělejšími evropskými zeměmi jsme v tomto směru stále velmi pozadu, je to jev veskrze pozitivní.
Zajímavá statistika dopravních nehod
Za první čtvrtletí letošního roku bylo nahlášeno 41 898 nehod, při kterých bylo 235 osob usmrceno, 959 osob těžce zraněno a 5288 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 1939,7 mil. Kč. Proti stejnému období roku 2001 se zvýšil odhad hmotné škody o 164,1 mil. Kč (tj. o 9,2%), počet lehce zraněných o 97 osob, tj. o 1,9% a počet nehod o 555, tj. o 1,3%.

Naopak nastal pokles v kategorii počtu usmrcených o 2 osoby, tj. o 0,8% a počtu těžce zraněných o 52 osob, tj. o 5,1%.

Převážná většina nehod a i jejich obětí připadá na nehody zaviněné řidiči motorových vozidel; chodci zavinili 1,2% nehod (ale připadá na ně přes 6% usmrcených); řidiči nemotorových vozidel (především cyklisté) se na celkovém počtu nehod podílejí 0,6%, ale na počtu usmrcených 3,4%. Ze souboru nehod řidičů motorových vozidel patří největší podíl řidičům osobních automobilů - přes 72%, přes 14% nehod připadá na řidiče nákladních automobilů, přes 1% na řidiče autobusů. Více jak 10% nehod tvoří případy, kdy viník nehody z místa ujel.

Nejčastější příčinou nehod je stále nesprávný způsob jízdy, na který připadá přes 62% nehod, dalších téměř 20% nehod zavinili řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, téměř 16% jde na konto nedání přednosti. Prvenství v počtu usmrcených osob stále patří nepřiměřené rychlosti jízdy - 111 osob. Největší relativní nárůst - téměř o 13% - je u nesprávného předjíždění.

V obci je vyšší počet nehod o 589, počet těžce a lehce zraněných (o 4, resp. 15 osob) a odhad hmotných škod - o 102,6 mil. Kč; počet usmrcených je o 7 osob nižší.

V hodnoceném období jsou nehodami nejvíce zatíženy místní komunikace a vybraná komunikační síť velkých měst, v pořadí četnosti následují silnice I. třídy. Počet nehod byl nižší na dálnicích a na silnicích I. třídy (o 62, resp. o 5 nehod). Největší relativní nárůst byl na účelových a na místních komunikacích - o 3,9%, resp. o 2,7%. Nejvíce usmrcených bylo na silnicích I. a II. třídy (86, resp. 64 osob). Oproti srovnatelnému období loňského roku byl počet usmrcených vyšší na silnicích II. třídy a na místních komunikacích - o 4, resp. o 2 osoby.

Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 1 769 nehod (tj. 4,2% z celkového počtu), při kterých bylo 22 osob usmrceno a 831 zraněno. Oproti loňskému období je počet nehod vyšší o 169 (tj. o 10,6%), počet usmrcených je vyšší o 1 osobu a počet zraněných je vyšší o 63 osob. Počet nehod v jednotlivých měsících je zatím vyrovnaný - nejvíce nehod se stalo v lednu - 14 932 a nejméně v únoru 13 134.

Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nedání přednosti chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo v prvních třech měsících 7 chodců (- 2 osoby oproti loňskému období), 50 bylo těžce zraněno (stejně jako vloni) a 154 bylo lehce zraněno (- 41 osob).
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků