Zajímavá statistika dopravních nehod

V prvním čtvrtletí roku 2002 bylo zaznamenáno na českých silnicích sice více nehod než před rokem, ale ubylo těch s nejzávažnějšími následky. Protože ve srovnání s nejvyspělejšími evropskými zeměmi jsme v tomto směru stále velmi pozadu, je to jev veskrze pozitivní.
Zajímavá statistika dopravních nehod
Za první čtvrtletí letošního roku bylo nahlášeno 41 898 nehod, při kterých bylo 235 osob usmrceno, 959 osob těžce zraněno a 5288 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 1939,7 mil. Kč. Proti stejnému období roku 2001 se zvýšil odhad hmotné škody o 164,1 mil. Kč (tj. o 9,2%), počet lehce zraněných o 97 osob, tj. o 1,9% a počet nehod o 555, tj. o 1,3%.

Naopak nastal pokles v kategorii počtu usmrcených o 2 osoby, tj. o 0,8% a počtu těžce zraněných o 52 osob, tj. o 5,1%.

Převážná většina nehod a i jejich obětí připadá na nehody zaviněné řidiči motorových vozidel; chodci zavinili 1,2% nehod (ale připadá na ně přes 6% usmrcených); řidiči nemotorových vozidel (především cyklisté) se na celkovém počtu nehod podílejí 0,6%, ale na počtu usmrcených 3,4%. Ze souboru nehod řidičů motorových vozidel patří největší podíl řidičům osobních automobilů - přes 72%, přes 14% nehod připadá na řidiče nákladních automobilů, přes 1% na řidiče autobusů. Více jak 10% nehod tvoří případy, kdy viník nehody z místa ujel.

Nejčastější příčinou nehod je stále nesprávný způsob jízdy, na který připadá přes 62% nehod, dalších téměř 20% nehod zavinili řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, téměř 16% jde na konto nedání přednosti. Prvenství v počtu usmrcených osob stále patří nepřiměřené rychlosti jízdy - 111 osob. Největší relativní nárůst - téměř o 13% - je u nesprávného předjíždění.

V obci je vyšší počet nehod o 589, počet těžce a lehce zraněných (o 4, resp. 15 osob) a odhad hmotných škod - o 102,6 mil. Kč; počet usmrcených je o 7 osob nižší.

V hodnoceném období jsou nehodami nejvíce zatíženy místní komunikace a vybraná komunikační síť velkých měst, v pořadí četnosti následují silnice I. třídy. Počet nehod byl nižší na dálnicích a na silnicích I. třídy (o 62, resp. o 5 nehod). Největší relativní nárůst byl na účelových a na místních komunikacích - o 3,9%, resp. o 2,7%. Nejvíce usmrcených bylo na silnicích I. a II. třídy (86, resp. 64 osob). Oproti srovnatelnému období loňského roku byl počet usmrcených vyšší na silnicích II. třídy a na místních komunikacích - o 4, resp. o 2 osoby.

Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 1 769 nehod (tj. 4,2% z celkového počtu), při kterých bylo 22 osob usmrceno a 831 zraněno. Oproti loňskému období je počet nehod vyšší o 169 (tj. o 10,6%), počet usmrcených je vyšší o 1 osobu a počet zraněných je vyšší o 63 osob. Počet nehod v jednotlivých měsících je zatím vyrovnaný - nejvíce nehod se stalo v lednu - 14 932 a nejméně v únoru 13 134.

Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nedání přednosti chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo v prvních třech měsících 7 chodců (- 2 osoby oproti loňskému období), 50 bylo těžce zraněno (stejně jako vloni) a 154 bylo lehce zraněno (- 41 osob).
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků