Zajímavá statistika dopravních nehod

V prvním čtvrtletí roku 2002 bylo zaznamenáno na českých silnicích sice více nehod než před rokem, ale ubylo těch s nejzávažnějšími následky. Protože ve srovnání s nejvyspělejšími evropskými zeměmi jsme v tomto směru stále velmi pozadu, je to jev veskrze pozitivní.
Zajímavá statistika dopravních nehod
Za první čtvrtletí letošního roku bylo nahlášeno 41 898 nehod, při kterých bylo 235 osob usmrceno, 959 osob těžce zraněno a 5288 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 1939,7 mil. Kč. Proti stejnému období roku 2001 se zvýšil odhad hmotné škody o 164,1 mil. Kč (tj. o 9,2%), počet lehce zraněných o 97 osob, tj. o 1,9% a počet nehod o 555, tj. o 1,3%.

Naopak nastal pokles v kategorii počtu usmrcených o 2 osoby, tj. o 0,8% a počtu těžce zraněných o 52 osob, tj. o 5,1%.

Převážná většina nehod a i jejich obětí připadá na nehody zaviněné řidiči motorových vozidel; chodci zavinili 1,2% nehod (ale připadá na ně přes 6% usmrcených); řidiči nemotorových vozidel (především cyklisté) se na celkovém počtu nehod podílejí 0,6%, ale na počtu usmrcených 3,4%. Ze souboru nehod řidičů motorových vozidel patří největší podíl řidičům osobních automobilů - přes 72%, přes 14% nehod připadá na řidiče nákladních automobilů, přes 1% na řidiče autobusů. Více jak 10% nehod tvoří případy, kdy viník nehody z místa ujel.

Nejčastější příčinou nehod je stále nesprávný způsob jízdy, na který připadá přes 62% nehod, dalších téměř 20% nehod zavinili řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, téměř 16% jde na konto nedání přednosti. Prvenství v počtu usmrcených osob stále patří nepřiměřené rychlosti jízdy - 111 osob. Největší relativní nárůst - téměř o 13% - je u nesprávného předjíždění.

V obci je vyšší počet nehod o 589, počet těžce a lehce zraněných (o 4, resp. 15 osob) a odhad hmotných škod - o 102,6 mil. Kč; počet usmrcených je o 7 osob nižší.

V hodnoceném období jsou nehodami nejvíce zatíženy místní komunikace a vybraná komunikační síť velkých měst, v pořadí četnosti následují silnice I. třídy. Počet nehod byl nižší na dálnicích a na silnicích I. třídy (o 62, resp. o 5 nehod). Největší relativní nárůst byl na účelových a na místních komunikacích - o 3,9%, resp. o 2,7%. Nejvíce usmrcených bylo na silnicích I. a II. třídy (86, resp. 64 osob). Oproti srovnatelnému období loňského roku byl počet usmrcených vyšší na silnicích II. třídy a na místních komunikacích - o 4, resp. o 2 osoby.

Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 1 769 nehod (tj. 4,2% z celkového počtu), při kterých bylo 22 osob usmrceno a 831 zraněno. Oproti loňskému období je počet nehod vyšší o 169 (tj. o 10,6%), počet usmrcených je vyšší o 1 osobu a počet zraněných je vyšší o 63 osob. Počet nehod v jednotlivých měsících je zatím vyrovnaný - nejvíce nehod se stalo v lednu - 14 932 a nejméně v únoru 13 134.

Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nedání přednosti chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo v prvních třech měsících 7 chodců (- 2 osoby oproti loňskému období), 50 bylo těžce zraněno (stejně jako vloni) a 154 bylo lehce zraněno (- 41 osob).
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků