Zájem o stlačený plyn CNG kvůli drahému benzinu roste

Kvůli drahým pohonným hmotám roste v tuzemsku zájem o domácí plničky na stlačený zemní plyn (CNG), který se využívá v dopravě. Česká plynárenská unie jich registruje více než 100, dalších několik stovek plánuje letos vyrobit společnost Motor Jikov.
Zájem o stlačený plyn CNG kvůli drahému benzinu roste

Plynárenské společnosti plánují letos také výstavbu více než deseti nových veřejných plnících stanic, uvedli zástupci sektoru na konferenci o CNG. Využití stlačeného plynu v Česku za vedoucími evropskými zeměmi zatím výrazně zaostává.

Podle České plynárenské unie (ČPU) v Česku nyní jezdí kolem 3600 vozidel na CNG, z toho 3 tisíce jsou osobní a užitková auta. Spotřeba CNG v loňském roce vzrostla meziročně o 20 procent na 12 milionů metrů krychlových. Benzinu a nafty se ročně spotřebuje kolem šesti milionů tun.

Domácí plničky CNG instaluje například společnost E.ON. Zařízení stojí kolem 120 tisíc korun, ale majiteli se podle člena představenstva E.ON Energie Jiřího Šimka investice brzy vrátí na úsporách v dopravě. „Průměrná cena CNG je dnes kolem 17 korun za kubík, zatímco benzin i nafta se dnes pohybují už přes 37 korun za litr a jejich cena stále roste,“ uvedla Markéta Schauhuberová, manažerka ČPU.

Motoristé mají k dispozici také téměř 40 veřejných plnících stanic CNG. Toto číslo však výrazně zaostává za některými dalšími zeměmi Evropy jako Německo či Itálie, kde fungují stovky podobných stanic. Plynárenské firmy proto letos plánují výstavbu další veřejných plnících zařízení.

Síť veřejných plniček se postupně rozšiřuje

Společnost Vemex hodlá ve spolupráci s provozovatelem čerpacích stanic Lukoil letos otevřít šest až osm nových plnících zařízení. Nabídne CNG například v Olomouci, Opavě či na dálnici D8.

Pražská plynárenská v současnosti v Praze provozuje pět plnících stanic, do konce roku plánuje zprovoznit další jednu nebo dvě. Podle společnosti Bonett, která je hlavním dodavatelem plnících stanic CNG v Česku, existuje ještě velký potenciál pro výstavbu těchto zařízení.

Přes pokroky v infrastruktuře však podle odborníků existují rezervy ve využití CNG například ve veřejné dopravě. V českých městech jezdí na zemní plyn přes 300 autobusů, potenciál je ale větší.

Třebíčská společnost Tedom letos skončila s výrobou autobusů na CNG, protože o ně nebyl dostatečný zájem. Vozy na CNG chce začít více využívat státní správa, přes 400 jich například plánuje nakoupit Česká pošta.

Vozidla na CNG vyrábí většina velkých automobilek, mezi nimi Fiat, Mercedes-Benz, Volkswagen či Opel. Škoda plánuje zhruba v polovině roku nabídnout Škodu Citigo na CNG.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků