Zájem o ocel do aut klesá, nahrazuje ji hliník. Je to kvůli emisím CO2

23 komentářů

Marex
21. března • 18:22

Ani raději pak nechtít vědět ty ceny za případné opravy ;-) Pamatuji se, jak před nějakým časem známá lehce nabourala svoji A2, která má také hliníkovou konstrukci. Při cenové kalkulaci opravy v neznačkovém servise se toho raději s velkou slevou zbavila.

DDT
18. března • 15:22

ten nadpis je tak stupidní...
čí zájem, idiote?

Driver
18. března • 13:54

To budou drahý opravy kastle jak u toho nepovedeného malého hliníkového Audi :-D

pavoucek
18. března • 12:33

Nejvtipnější je, že hlavní důvod, tedy ochrana přírody důsledkem menšího objemu spáleného benzínu je v přímém rozporu s myšlenkou nahradit ocel hliníkem. Výroba hliníku a jeho slitin je několikanásobně energeticky náročnější než výroba oceli nehledě na fakt že samotná těžba bauxitu jako suroviny a následná výroba slitin (vč. hliníku) je ekologické peklo, které by si bruselský úředník za rámeček do kanceláře nedal. Kdyby si někdo dal tu práci a porovnal ekologickou stopu výrobku od těžby suroviny, přes zpracování až po výrobu konkrétního dílu a porovnal to s hypotetickou úsporou paliva při nižší váze automobilu, tak by mě opravdu zajímal výsledek. Jak procentuálně a jak prakticky bychom tu přírodu ochránili. B-]

Patrik Chrz (PatrikChrz)
19. března • 8:46

Ale tohle je přesně ten princip ekologické lobby. V Číně a Indii se staví nové a nové uhelné elektrárny, aby s pomocí elektřiny v nich vyrobených se vyrobily solární panely, které budou vyrábět elektřinu v Evropě.

*
25. března • 9:16

Přesně tak, solární panely, které mají navíc zanedbatelnou účinnost cca 10%. To je ekologie! Spíš ekoNElogie.

Zelí
18. března • 15:06

Stačí vzpomenout na ekologickou havárii v hliníkárně v maďarsku. Peklo. Holt euronacistická dělba, průsery, škody a náklady do maďarska zisk do germánie.

bzzz
18. března • 16:48

Jj arsen, rtut, hydroxid sodny a dalsi lahudky z vyrobniho procesu predstavuji zjevne mnohem mensi riziko nez papirove/laboratotne vynucene CO2.

Dagmarrr
18. března • 11:39

Ono to asi bude také v tom, že automobilky teď nejvíce vydělávají na servisu. Proto čím dál více součástek je do sebe integrovaných a nedá se vyměnit jen část (světla apod.). A teď to bude i s karosérií, žádná klempířina, jen výměna. Navíc sůl hliník ráda žere, stačí i počůrané kolo od pejska... a tak budou auta těžko opravitelná mimo značkové servisy (což se už teď začíná stávat pravidlem...)

Mirek
18. března • 17:19

Naprosto špatně, na servisu aut vydělávají prodejci, servisy, autosalony. Nebo si opravdu myslíš, že například Škoda ty miliardy ročně vydělala na servisu. Pokud si ještě myslíš, že ano, tak to by musely být naprosto nejotřesnější šmejdy se skoro 100% poruchovostí po záruční době, aby to vydělala na servisu.

Dagmarrr
18. března • 19:31

Oni sice vydělávají především prodejci a servisy, ale díly jim stejně dodává výrobce aut (proto se značky tak urputně brání neznačkovým dílům). Šmejdy sice nevyrábějí, ale mají zabudovanou tzv. "vestavěnou smrt" (což vymysleli Japonci zhruba před čtyřiceti lety). To znamená, že se časem na všem něco podělá a je jedno, zda je to auto, mobil, foťák či televize... Navíc slitiny s hliníkem, pokud mají porušenou ochranu, třeba škrábance na kolech, tak je sůl začne rozežírat velmi rychle. Nejde o to, že ocel také rezaví, ale že určitě slitinové součástky, příp. díly karoserie budou mnohem dražší než standardní pozinkovaný plech... a že vám je nikdo nebude nikde vyvařovat a vyklepávat...

Mirek
18. března • 21:52

Ještě detail, měl jsem deset let Toyotu Corolla, nic se mi na ni nepodělalo. To jen k té japonské "vestavěné smrti".

Mirek
18. března • 20:51

Ano máš pravdu, ale kolik procent aut jezdí do servisu se závadami na výměnu dílů dodávaných automobilkou a kolik jich tam jezdí jen na servisní prohlídky. To by automobilky zkrachovaly, kdyby na tom měly jen přežít. Stačí si spočítat cenu materiálu a cenu práce a je jasné, že největší položkou je práce a tu nedodává automobilka. A motor, převodovka a tyhle dražší komponenty se nemění zrovna každý den.

xjohny
18. března • 11:14

Ještě budeme se slzou v oku vzpomínat na poctivou ocel až budeme sledovat, jak nám ten hliník na spoustě míst koroduje mnohem ochotněji a taky až budeme tahat Masaryky z pěněženky při opravách karoserie.

*
25. března • 8:57

Ano, ještě budeme s bolem v srdci vzpomínat na nevrzající ocelové karoserie.:-(

Driver
18. března • 11:59

Zrovna hliník má lepší korozivzdornost, než ocel. To je snad jasné. A navíc se nepoužívá hliník, ale slitina. A ta obsahuje nejen hliník. Určitě levnější slitiny oxidují více. K tomu připočti menší nebo žádnou vnitřní korozi (recyklovaná složka v oceli, co způsobuje vnitřní korozi, je již v hutích, a né vždy se povede ji přetavit dostatečně) a výsledek záleží jen na zpracování. Ano, alu kola a držáky alu zrcátek a podobně často oxidují. Ale né vždy. Někdy vůbec. Ale třeba alu části karosérie Audi neoxidují velmi dlouho až do povrchového poškození... Akorát reznou ty části, které jsou ocelové :-D Takže jediné, co je jisté, je menší váha a vyšší cena.

sokar
18. března • 12:44

Koupil jsem nerez šrouby a zrezli do roka tak, že ani prodejce nevěřil , takže hliníkový auto bude určitě reznout taky.:-D

Jakub
21. března • 9:04

Hmm nerez...a dal se na ně přichytit magnet, že? :-D:-D

*
25. března • 8:47

Je magnetická i nemagnetická nerez ocel. B-];-) Nerez je slitina kovů v určitém poměru.

Mirek
18. března • 17:13

Tak to musela být tedy velice "kvalitní" nerez, nejspíš taková pseudo made in China. Cos čekal, že bude prodejce dělat. Nejlépe je dělat přece překvapeného. Vím o jedné firmě, která chtěla dovážet kolové šrouby na nákladní auta, z Číny, byly levné a měly pevnost takové běžné konstrukční oceli.
Hliník ti rezivět rozhodně nebude, ten se při špatné ochraně bude v zimě rovnou, při styku se slanou vodou, rozpadat.

sokar
18. března • 18:29

No bohužel to nebyla čína, ale německý výrobce kde jeden šroubek stál 10Kč velkoobchodně. Všechno zrezne.3-[

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Hudla
18. března • 22:42

Záleží co to bylo za ocel a taky v jaké kvalitě. Austenitická, Feritická, Martensitická? Kupte si z Duplexu a když budete parkovat v přístavu, tak to zrezne až 50 let.
Jen tak mimochodem, nerezová ocel neznamená, že nezrezaví, jen že je odolnější.
Hliník nerezaví :D oxiduje, ale to je jen slovíčkaření. A světe div se, hliník se oxiduje úmyslně, říká se tomu anodizace a tato vrstva pak chrání hliník uvnitř aby dál neoxidoval.
Prostě v porovnání s ocelí je lepší hliník. S porovnání s nerezovou ocelí jak kdy. No a pak je tu titan :D

Mirek
18. března • 20:45

Měl jsem vlastní bezpečnostní matice na kola z nerezu, mnou navržena a na zakázku vyrobena, ani po šesti letech na nich nebyla žádná rez.

Doporučujeme

Články odjinud