Zájem o nové diesely v Evropě klesá. Je to kvůli aféře s emisemi?

V Evropě klesá zájem o diesely. Ale skutečně za to může aféra s emisemi? Nebo už prostě nafta lidem nevyhovuje?
Zájem o nové diesely v Evropě klesá. Je to kvůli aféře s emisemi?

Podíl nových aut s dieselovými motory v západní části Evropy klesá. Zatímco ještě před rokem byl podíl nových dieselů v osobních autech jednoznačně nadpoloviční, nyní se miska vah po dlouhé době otočila zpět ve prospěch benzinových motorů.

V dubnu 2016 se poprvé po hodně dlouhé době prodalo 49,7 % dieselů. Za první tři měsíce roku 2016 pak nové diesely měly podíl jen 50,1 %. Při tom před rokem to bylo ve stejném období 52,3 % a v dubnu 2015 byl podíl dieselů dokonce 52,8 %.

Aféra Dieselgate a nové testy emisí ohrozí hlavně diesely v malých autech

Aféra Dieselgate a nové testy emisí ohrozí hlavně diesely v malých autech

V Evropě se za první čtyři měsíce roku 2016 prodalo 4,87 milionu nových aut, o 7,7 % více než v loňském roce. Jen duben si připsal 1,21 milionu nových vozů, o osm procent víc než loňský duben. Trh s novými vozy se tak v Evropě po dlouhých letech krize opět zmátořil.

Může se zdát, že pokles zájmu o dieselová auta souvisí s aférou koncernu Volkswagen, který vědomě šidil řízení emisí NOx. Pochybujeme ale, že si najednou provozovatelé aut uvědomili, že jejich naftová auta „smrdí“. Spíše se dá předpokládat, že kupující se připravují na očekávané omezování vjezdu dieselů do měst a podobně.

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Strach z případných náhlých změň ve zdanění a další omezování by totiž postavil naftová auta do značné nevýhody. Právě výhodnější daně přiměly plno lidí v západní části Evropy přesednout do malých dieselů. Svého času například ve Francii a Španělsku tvořily diesely díky daním kolem 70 % trhu. Nyní spadl podíl dieselů v obou zemích meziročně o skoro 7 %, ve Španělsku na necelých 65 %, ve Francii na 59 %.

Diesely zůstanou s největší pravděpodobností dominantní v segmentu větších modelů, jako jsou manažerské sedany a SUV. V malých autech naopak jejich podíl výrazně klesne, i díky stále úspornějším benzinovým motorům. Analytici z IHS Automotive předpovídají, že do roku 2027 bude podíl nových dieselů v Evropě jen 35 %.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

dnes | Miro Mihálik
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků