V Evropě se elektromobilům daří. Český automobilový průmysl se po těžkých letech vzpamatovává.
Evropský automobilový průmysl se po letech ovlivněných pandemií a válkou na Ukrajině staví na nohy. V srpnu se registrovalo meziročně o 20 % více automobilů a trh s elektromobily posílil o 102 %. Vyplývá to z analýzy společnosti Jato vyhodnocující údaje z 28 evropských zemí.
Celkově přinesl srpen skoro 900.000 registrací osobních vozů, z toho 196.000 byly čisté elektromobily. O 11 % vzrostl počet vozů se spalovacím motorem, což je způsobeno postupným vyřazováním dieselových motorů.
Za strmým růstem elektromobility stojí zejména Německo, na které připadá 44 % veškerých registrací v rámci meziročního nárůstu zájmu o 171 %. Přesto dynamikou není na vrcholu. Nejvíce se trh s elektromobily rozjel v Belgii, kde meziročně poskočil o 224 %. Růstem 183 % se chlubí Řecko a opomenout nesmíme ani Lucembursko a Portugalsko se 164 %.
Evropské registrace elektromobilů srpen 2023 |
Pořadí |
Model |
Registrace |
Rozdíl oproti 2022 |
1. |
Tesla Model Y |
21.546 |
208 % |
2. |
Tesla Model 3 |
11.943 |
307 % |
3. |
Volkswagen ID.4 |
9135 |
61 % |
4. |
Volkswagen ID.3 |
6835 |
86 % |
5. |
Škoda Enyaq iV |
6599 |
45 % |
6. |
MG 4 |
6302 |
- |
7. |
Dacia Spring |
5799 |
57 % |
8. |
Fiat 500 |
5735 |
43 % |
9. |
Cupra Born |
5203 |
81 % |
10. |
BMW iX1 |
4693 |
- |
|
Celkem |
195.964 |
102% |
Z pohledu modelů je to možná varování pro evropský trh, protože první dva premianti nepocházejí odsud. Na vrcholu tabulky najdeme americkou Teslu Model Y s 21.549 srpnovými registracemi. Pokud jí tempo vydrží, má šanci stát se nejprodávanějším vozem v Evropě. Za ní je Tesla Model 3, která má na kontě 11.943 registrací. Až na třetím místě je Volkswagen ID.4, jehož výroba byla v létě pozastavena. I tak se mu podařilo v srpnu registrovat 9135 vozů, což představuje nárůst o 61 %. Možná se blýská na lepší časy, protože o 86 % vzrostl zájem i o ID.3, kdy značka zvládla 6835 registrací.
Nutno zmínit i raketový nástup automobilky MG. Ta se dostala do dvacítky nejžádanějších značek. Zároveň jí patří 69% podíl na všech prodaných vozech s čínským původem. Těch bylo celkem 197.800. Tím značka předběhla Jeep, Mazdu i Suzuki. Co se elektromobilů týče, MG jich prodalo více než Audi, Opel, Peugeot, Renault i Škoda.
Když se podíváme na evropský trh obecně, vévodí mu Volkswagen s 99.266 registracemi a meziročním 10% zlepšením. Druhá je Toyota (59.132 registrací) následovaná třetím BMW (41.869 registrací). Čtvrté místo uhájilo Audi (51.132 registrací) a pětici nejlepších uzavírá Škoda (49.996 registrací).
Mezi plug-in hybridy stále hájí loňské prvenství Ford Kuga PHEV (4295 registrací) se zvýšeným zájmem o 15 %. Druhý je Mercedes GLC (2385 registrací) a třetí BMW X1 (2172 registrací).
Když se podíváme na situaci ryze českého automobilového průmyslu, potěší, že za první půlrok se dokázal meziročně zvednout o 17,1 %. V České republice sjelo z výrobních linek za letošní rok 922.446 automobilů. Z toho 84.499 elektromobilů a 30.888 plug-in hybridů. Mladoboleslavská Škoda vyprodukovala 576.703 osobních automobilů, přičemž 56.697 kusů byly elektromobily a 11.548 plug-in hybridy. Nošovický Hyundai vyprodukoval 224 100 vozidel představujících meziroční zlepšení o 4,9 %. Z celkového počtu tvoří 27.802 čisté elektromobily a 19.340 plug-in hybridy.
Evropské registrace plug-in hybridů srpen 2023 |
Pořadí |
Model |
Registrace |
Rozdíl oproti 2022 |
1. |
Ford Kuga |
4295 |
15 % |
2. |
Mercedes-Benz GLC |
2385 |
x |
3. |
BMW X1 |
2172 |
512 % |
4. |
Kia Sportage |
2133 |
-6 % |
5. |
BMW X5 |
1968 |
-3 % |
6. |
Volvo XC60 |
1895 |
64 % |
7. |
Volkswagen Tiguan |
1850 |
-2 % |
8. |
Volvo XC40 |
1806 |
23 % |
9. |
Cupra Formentor |
1593 |
102 % |
10. |
BMW řada 3 |
1591 |
-1 % |
|
Celkem |
68.102 |
8 % |
MG je britská automobilka založená v roce 1920 Cecilem Kimberem. Byla známá předevšími svými dvousedadlovými sportovními vozy.
Výroba byla v MG ukončena v roce 1980. Následovalo několik návratů, dnes značku vlastní čínská Shanghai Automotive Industry.
MG3 • MG ZS EV