Zahříváte motor na volnoběh? Hloupost! Lepší je hned vyrazit

Během následujících několika měsíců na motoristy čekají neoblíbená studená rána. Ještě méně oblíbená jsou však pro spalovací motory. Když se chystáte na cestu, není dobré nechávat motor běžet na volnoběh, pokud plánujete vyrazit třeba až za půl hodiny.
Zahříváte motor na volnoběh? Hloupost! Lepší je hned vyrazit

Při nekonečném volnoběhu za studena je motor nucen používat bohatší směs, tedy větší poměr paliva ke vzduchu. To neškodí pouze spotřebě, ale i motoru jako takovému, zejména zážehovému. Benzin odmašťuje olejovou vrstvu ze stěn válce a vzhledem k tomu, že je při těchto podmínkách olej velice tuhý a motor ho nemá dostatek, vede to k přidírání válce a pístu. Kvůli tomu, jak dlouhou dobu necháme motor během volnoběžného zahřívání studeným, se benzin navíc dostane ve větší míře do oleje. Tím zhoršuje jeho kvalitu.

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Lidé, kteří mylně zahřejí svůj motor volnoběhem, si navíc neuvědomují, že se s převodovkou či rozvodovkou vlastně nehýbalo. S falešně klidným svědomím, že motor je zahřátý, tak tito řidiči již nedbají na svědomité zahřívání, přičemž převodovka s tuhým olejem trpí.

Písty a válce jsou vyrobeny z materiálů s rozdílnou tepelnou roztažností, což škodí zejména při spěchání. Nejšetrnější je tedy zahřát motor opatrnou jízdou v nižších otáčkách. Pokud dáváme ihned motoru co proto, hrozí, že se píst nevejde do válce. To ústí opět v rýhy na válcích a zbytečné opotřebení obou komponent.

Infiniti představuje motor s proměnnou kompresí. Za rok jde do výroby

Infiniti představuje motor s proměnnou kompresí. Za rok jde do výroby

Motoru škodí i okamžité rozjetí. Po nastartování běží motor několik vteřin bez oleje. Než se olej dostane ke všem mazacím místům, je vhodné pár desítek sekund počkat a nevytáčet jej. Na to je potřeba pamatovat, pokud je v motoru přítomen olej s desítkou či patnáctkou na začátku názvu. Například zcela běžný 10W-40 či 15W-40.

Na teplotu oleje musíme myslet i po několika kilometrech od startu. Většina vozů dnes řidiči ukazuje pouze teplotu chladicí kapaliny, jindy je ukazatel teploty oleje „zapadnutý“ někde hluboko v palubním počítači. Olej se přitom na svou provozní teplotu kolem 80 stupňů Celsia dostane daleko později, může to trvat až dvacet kilometrů. Některé vozy s větší náplní oleje, které jezdí kratší trasy, tak nemusí po celou zimu dosáhnout optimálních podmínek pro činnost motoru.

Pryč s Ecoboosty! Jaguar Land Rover představuje nové zážehové čtyřválce

Pryč s Ecoboosty! Jaguar Land Rover představuje nové zážehové čtyřválce

Myslete na to během letošní zimy. Nastartujte motor, oškrábejte led ze skel. Po těchto úkonech již olej proudí všude, kde má, a je důležité ihned vyrazit. Samozřejmě bez zbytečného vytáčení, ale i podtáčení motoru.

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků