Zahájení výstavby 100 plnících stanic na zemní plyn je ohroženo

Plynárenské společnosti se letos ve smlouvě se státem zavázaly, že do roku 2020 v České republice investují za určitých podmínek zhruba jednu miliardu korun do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot by mohl i díky tomuto opatření do roku 2020 vzrůst z nynějšího půl promile nejméně na deset procent. Nevyužití možnosti, kterou v tomto směru umožňuje evropská směrnice, a sice zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění, by mohlo zcela zablokovat zájem investorů o budování sítě plnicích stanic na zemní plyn. Česká plynárenská unie v souvislosti s nyní projednávaným snížením spotřebních daní pohonných hmot na minimální sazby požadované EU, vyzývá ministra financí a výbory poslanecké sněmovny k opětovnému zavedení a stabilizování nulové sazby spotřební daně na zemní plyn pro dopravu tak, jak o to žádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí.

Ve vládním návrhu novely zákona o spotřebních daních Ministerstvo financí zachovalo zatížení zemního plynu pro dopravu sazbou 2,35 Kč na m3 a požadavek resortního ministerstva na nulovou spotřební daň odmítlo. Jde přitom z fiskálního hlediska o zanedbatelnou částku, neboť v roce 2005 stát z této spotřební daně vybral pouhých 7,5 mil. Kč. Na zemní plyn v tuzemsku jezdí jen asi 500 vozidel, zhruba třetinu z nich tvoří autobusy městské dopravy. „Podpora rozvoje užívání zemního plynu jako alternativní pohonné hmoty deklarovaná Usnesením vlády z 11.5.2005  není v ČR zatím bohužel nijak prakticky naplňována. Přitom využití možnosti nulové daně podobně jako jinde v Evropě je pro určitý časový horizont základní, zásadní a naprosto nezbytné. Bez tohoto kroku není celý projekt přechodu spotřebitelů, výrobců, dovozců atd. na vysoce ekologický zemní plyn, jako alternativní pohonnou hmotu, realizovatelný. Pokud by nebyly vytvořeny podmínky pro postupný nárůst uživatelů CNG pohonu, nelze zahájit ani plynárenstvím připravovanou plošnou výstavbu 100 plnících stanic CNG v hodnotě cca 1 mld. Kč,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie.

Tato slova potvrzuje i studie Plynoprojektu Praha „Vyhodnocení provozních a výrobních nákladů plnicích stanic,“ ze které jednoznačně vyplývá, že stávající spotřební daň výrazně ovlivňuje návratnost investic do plnicích stanic CNG. Uvádí se v ní mimo jiné, že při stávající cenové politice a výši spotřební daně na CNG jsou investice do posuzovaných plnicích stanic nenávratné. Pokud je záměrem státu realizovat ekologickou politiku a rozvíjet použití zemního plynu v dopravě jako alternativy ke klasickým pohonným hmotám s cílem výrazného snížení emisí, mělo by se přistoupit k razantnímu snížení spotřební daně na CNG.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 20 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků