Alfa Romeo už dlouhou dobu postrádá v portfoliu sportovní kupé. Tak ho Zagato ke stoletému výročí postavilo.
Karosárna Zagato slaví sto let spolupráce s Alfou Romeo, což si žádá velkolepou oslavu. Semínko pevného partnerství bylo zasazeno v roce 1921 odsouhlasením výroby sportovního dvousedadlového modelu Tipo G1. Není proto překvapením, že vůz, který přichází o odstupem sta let má stejný počet sedadel. Tím ale veškerá podobnost končí.
Zagato vrací Alfě to, co jí v současném porfoliu chybí – elegantní a řidičsky podmanivé kupé. Metafora je samozřejmě symbolická, protože vznikne pouze jeden kus a ten už má svého majitele. Buďme ale rádi, že výročí neslaví nějakým SUV.
Základem Giulie SWB Zagato, jak název napovídá, je zkrácená platforma ze sedanu verze Quadrifoglio osazená vidlicovým twin-turbo šestiválcem o objemu 2.9 litru. Ten byl následně přestavěn do specifikace GTAm, takže produkuje 398 kW se 600 N.m točivého momentu. Důvodem, na první pohled složitého postupu, je spojení se šestistupňovou manuální převodovkou, protože klasická Giulia GTAm se dodává pouze s osmistupňovým automatem.
Zkrácením podvozku a odstraněním zadních dveří spolu se sedadly vzniklo svůdné kupé, v jehož designu se otiskla řada ikonických předchůdců. Nemyslíme zrovna Tonale, z něhož pocházejí přední světla, ale spíše modely SZ a GT 1300 Junior Zagato. Centrální otvor v přední části kapoty pro změnu vzpomíná na 1300 junior ze druhé poloviny šedesátých let. Právě kvůli němu mu přezdívali „poštovní schránka“.
Zatímco příď má dravé ostré linie, bok je dokonale hladký. Prolis prahu a zadních blatníků tvoří mohutná vyboulení a místo klik mají dveře elektrické odskoky se schovaným tlačítkem otevírání na zadním sloupku. Po vzoru historických závodních vozů má střecha dvojité vyboulení „double bubble“. V dávných dobách bylo smyslem, aby se do menšího vozu posádka pohodlně vešla i s helmou.
Samotný tvar zádě se světly v podobě LED proužku zase navazuje na Giulii TZ, ale aktuálně připomíná i trochu produkci Astonu Martin. Dokonalý kontrast ke hladkému čelu tvoří černě lakovaný difuzor s centrálně umístěnými koncovkami výfuků. Asi není třeba zmiňovat, že prakticky celá karoserie je nově zhotovena z karbonového vlákna.
Cenu vozu Zagato neprozradilo, ale můžete se zeptat majitele. Ten pochází z Německa a vlastní solidní sbírku zahrnující modely SZ, 8C Competizione, Aston Martin s karoserií Zagato a pár kousků z novější produkce Alfy Romeo. To jsou veškeré indicie, takže můžete začít pátrat. Giulii SWB Zagato už má v garáži, jelikož k němu zamířila krátce po focení na okruhu.