Žádné překvapení: Asistenční systémy řidiče otravují a jsou na obtíž, říká studie

50 komentářů

Joe Doe
30. srpna • 8:36

Pani - skuste si uvedomit, ze kvalita implementacie asistencnych systemov sa lisi od znacky k znacke.Ze vam to na vasich skodovkach, volkswagenoch, renaultoch atd. robi problemy a keca do soferovania... s tym uz teraz nic neurobite.

mpolan
30. srpna • 10:05

Kecá to do řízení i v Mercedesech a Audi, takže si nevybereš.

30. srpna • 1:49

Zboznuju asistenci ve svém autě! Do volantu mrsknu flašku a jedu se skoro autonomním autem. Po jízdě nejsem tak unavený a cesta je bezpečnější.

kecal
29. srpna • 22:05

to je super, že je tu tolik vášnivých a vynikajích řidičů ... a kde jste zalezlí? na silnici vás rozhodně nepotkávám :-D:-D:-D jezdím šest dní v týdnu velkou část čr, občas de a dobrých řidičů ovladající svůj povoz a vnímající provoz tak 1-2 %

Net
29. srpna • 19:21

A ještě zjistit, o kolik asistenty navyšují cenu, uhlíkovou stopu, váhu automobilu a s tím spojené vyšší emise při provozu, zdražují servis, zvyšují poruchovost...
A jak moc ekonomice (ne)pomáhají pochybné předpisy, které vyžadují pomalu desítky asistentů a armádu byrokratů, kteří normy a zákony připravují na jedné straně, a na druhé straně armádu byrokratů, která se snaží nastudovat patřičnou legislativu a zákonům a normám vyhovět.

bzzz
29. srpna • 22:27

Pro emise je pri dane technice smerodatny styl jizdy, tzn ridic potazmo podminky. To je cela veda.

mpolan
30. srpna • 7:36

Ano, to máš pravdu. Na druhou stranu, bez spousty elektroniky s pochybnou užitečností by auto mohlo být lehčí a to má pro emise mnohem větší přínos.

Freddka
30. srpna • 9:24

Hele tech par dratku a senzoru fakt nic nevazi. Nejaka kamera na prednim skle + radar vepredu + led diody v zrcatkach to je dohromady tak 2kg, ale spis mene.Tohle je nesmyslnej argument.Ta hmotnost navic je doslova nic vzhledem k tomu, ze to muze zachranit auto nebo zivot.

mpolan
30. srpna • 10:04

Chápu, prostě pro lenocha jakákoli výmluva dobrá. Přeci nebudeme učit lidi řídit a chovat se v provozu, radši jim dáme asistenty...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Freddka
30. srpna • 13:48

Rec byla o hmotnosti.

Daniel
29. srpna • 17:06

1) Naprosto obraceny vysledek cele studie, ktera se zda se byt relevantni zdroj pokud byla provedena u 20000 lidi. Ovsem obratit podstatu kdyz u 20% respondentu je negativni reakce na prohlaseni "je to k nicemu". WOW.
2) AS jsou vzdy navrzeny tak ze za urcitych podminek velmi napomahaji komfortu ridice a zjednodusuji mu praci - argument ze jen blbec pouziva AS jak zde zazniva je naprosta hloupost od lidi kteri je nemaji nebo neumi pouzivat.
3)poprosim autora clanku o uvedeni zdroje na studii kdyz uz neumi adekvatne replikovat jeji zavery

MV.
29. srpna • 15:32

Lane assist vypinam v situacich kdy je silnice nekvalitni / flekata a nedokaze tam rozpoznat cary... ale 90% cest je OK.Asistent mrtveho uhlu a vyparkovavani - parada, uzitecne funkce.Asistent nouzoveho brzdeni - za 2 roky pipnul 'omylem' asi 2x vzdy v pripade atypicke zatacky kde stalo vozidlo pres caru a zasahovalo do jizdniho pruhu - za me OK.Jestli to nebude tim ze vetsina ridicu je proste lina nebo blba a ani si neumi v aute nastavit citlivost tech asistentu nebo rozumnet v jakych situacich je pouzit a kdy mohou selhat.

mpolan
29. srpna • 15:47

Asistent v pruzích je neskutečně otravná věc. Užitečný je akorát na dálnici, ale jinak ne.
Mrtvý úhel možná fajn, ale stejně se vždycky podívám, protože odpovědnost je moje, ne auta.
Nouzové brzdy jsem zatím neměl, naštěstí, možnost zkoušet. Kolega ovšem tvrdí, že ve městě občas reagují na chodce u okraje chodníku nebo který jde směrem ke kraji, i když nevleze do cesty.
Závěr - neděkuji, nechci, nepotřebuji.

.
29. srpna • 17:57

Jak můžeš vědět, že lane assist je otravný, když ho nemáš. Ještě nedávno jsi se se mnou hádal o tom jak vlastně funguje.

mpolan
29. srpna • 18:13

The times they are a-changing...

.
29. srpna • 18:19

a mpolan zůstává........

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
30. srpna • 7:35

Jistě, protože jsem nesmrtelný a věčný, k vzteku všech neznalých a hloupých.

MV.
29. srpna • 15:51

ale mrtvy uhel se prece pouziva tak ze kouknu do zrcatek a periferne vidim ze nesviti oranzova, kdyz by svitila mam neco mimo pohled zrcatka... kdo jezdi tak ze "neblika oranzova v zrcatku" svihnu to tam - tak to je presne ta blbost ridicu o ktere mluvim.Jake auto ma kolega ?

mpolan
29. srpna • 17:45

Já se vždy koukám otočením hlavy, to je jediná jistota.
Kolega má trojkovou Oktávku.

Karel
30. srpna • 9:19

Hahaha tak kdyz tam nemas hlidani uhlu, tak samozrejme musis otacet hlavu, to je snad jasny ty jsi fakt srandovni :-) :-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
30. srpna • 10:03

Možná srandovní, ale aspoň ne hloupý. I když mám hlídače, stejně otáčím hlavu, protože u soudu výmluva na to, že "pípátko nic neukazovalo" neobstojí. To by mohla vědět i tak dutá hlava, jako ty.

Freddka
30. srpna • 9:13

Otoceni hlavy je bez hlidani mrtveho uhlu jedina jistota s tim 100% souhlasim. Ale i tak se ti tam vpravi muze lehce schovat treba motorka ikdyz otocis hlavu (doleva vidis po otoceni hlavy dobre, ale doprava pri zarazovani zpet se ti tam muze motorka schovat).Takze hlidani mrtveho uhlu rozhodne dobra vec.

fanda rs
29. srpna • 15:12

Nevim jak vy ale ja osobne bych v aute nechctel nic vic ani nic min nez kvalitni: klimatizaci, vyhrivane sedacky, automat, hudbu, navigaci a poradny vykon motoru :) ..volant a tak.. povazuji za nutnost;-)

k22
29. srpna • 15:27

přesně tak..jen ten výkon je dnes celkem na p**, v kolonách se moc využít nedá...

fanda rs
29. srpna • 17:56

na druhou stranu ten vykon motoru v kolonach kdy se stoji a motor jede na volnobeh vytvari uplne bez namahy lepsi a plynulejsi dobijeni baterie, alternator chod klimy a veskera elektrika vozu.. se mi zda

MV.
29. srpna • 15:35

proto tam mas adaptivni tempomat stop & go abys kolony nemusel resit manualne...:-D

bzzz
29. srpna • 14:48

Ze by je asistenti vyrusovali od cumeni na displeje mobilnich telefonu? ;-)

kecal
29. srpna • 14:29

mně si škrtněte, naučil jsem se pruháka a odstuptempomat používat jako polovodiče, tak mi vůbec nevadí, dokonce když nejde pruhák používat, "namáhá" mě točit volantem. akorát rovný úseky každých 10 s otravuje, abych zašmrdlal volantem

mpolan
29. srpna • 15:43

Prosím, jezdi hodně daleko od Čech. Nechci tě nikdy na silnicích potkat.

zvědavec
29. srpna • 15:21

Jak spolehlivě takový systém pro jízdu v pruzích funguje v místech nebo v situacích, kde ty pruhy nejsou dobře vidět? Anebo třeba ve zúžení při opravách, kdy žluté pruhy vedou jinak, než původní bílé, ale obojí je dobře viditelné? Vybere si asistent správně podle žluté barvy a ty původní bílé ignoruje? Umí je to rozlišit správně za různých světelných či povětrnostních podmínek (den, noc, déšť, mlha, sněžení, ...)?

Freddka
29. srpna • 17:24

Mam zkusenost ze zmatkuje, tak v 60% jede spravne podle zlute, ve 20% spatne podle bile a v 10% se vypne, protoze nevi.Stejne mas ruce na volantu, takze nic nehrozi, ta sila, kterou se snazi zatocit je dost slaba, takze ho velmi lehce “preperes”, s tim problem neni, auto vzdy pojede tam, kam reknes ty.Jinak kdo ty systemy nezna - vzdycky mas obrazek na pristrojovce kterou caru vidi a kterou ne viz. https://owner.ford.com/ownerlibs/content/dam/ass... ... (Na tomto obrazku levou vidi pravou ne).
Funguje to velice dobre i ve tme, za deste, ve tme za deste, jen jednou jsem mel mlhu, ze nahlasil, ze je deaktivovany, protoze nevidi (to byla viditelnost 20m a vsichni uz jeli 30kmh)

MV.
29. srpna • 15:37

nelze se na to spolehnout, to ze nejaky odstin zlute (provizorniho pruhu) pobere Mercedes tak to neznamena ze to Audi nebo Tesla vyhodnoti stejne... V navodu je jasne napsano ze system pro jizdu v pruhu ma sva VYRAZNA omezeni tj. neridis se navodem vyrobce - nikdo se ti nezaruci a odpovednost ma ridic.

petr r. (petrumr)
29. srpna • 15:16

příchozí demence? Spouštění i blinkrů dělá problém, při nákupu vybíráš jen to co není vysoko v regálu, na kolo ani nevysedneš, počítám tak dva-tři roky a jsi bez řidičáku a budeš používat senior taxi.:-(

Kankunen
29. srpna • 14:51

To je smutné a smutné je i to, že se tím chlubíš. Pomůcky bez jediného kousku citu pro jízdu. Co jsi za člověka, když tě namáhá točit volantem. To chce rok kamenolom, fyzická námaha pro záchranu mozku.

Freddka
29. srpna • 17:10

Si pak reknem az jednou usnes na dalnici nebo tak. Ja vim to se nemuze stat, protoze a) jsi neomylny b) po dalnici jsi nikdy tech 1000km+ v kuse neujel. To je nuda, to jsi nevidel.Ja mam prave udrzovani v pruhu rad, kdyz jedu dalkovou po dalnici, tam si to zapnu, aspon vim, ze kdybych snad nahodou usnul, nenecha me vyjet z pruhu a probudi me zavibrovanim volantu (tuk tuk zatim se to nikdy nestalo).
Bezne to mam zapnute jen ze vibruje a do rizeni mi nekeca.Hlidani mrtveho uhlu je bez debat, to ma podle me byt v kazdem aute.
Automaticke brzdeni pred prekazkou minimalne v mestskych rychlostech zrovna tak.

mpolan
29. srpna • 18:11

V každém autě má být především řidič, ne spousta asistentů. Jenže, jak je vidět, všechny tyhle systémy dávají člověku akorát tak pocit nesmrtelnosti.

.
29. srpna • 19:02

Nepiš pořád ty svoje hlouposti, už jsi s tím otravný. Pocit nesmrtelnosti může mít jenom hlupák který nepatří za volant. Tyhle asistenti jsou užitečný, protože jsou mnohem rychlejší než ty. Např. Front Assist.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
30. srpna • 7:34

Tak mě nečti a neotravuj. :-)

mpolan
29. srpna • 18:10

1000 km v kuse po dálnici? To je pěkná hňupovina. Stačilo mi 700 km, spal jsem jak miminko. Jestli si někdo neumí naplánovat cestu s dostatečnou pauzou a pak to honí tímhle způsobem, je to vrah.

Freddka
30. srpna • 9:08

Tak to jsou podle tebe vsichni ridici autobusu a nakladaku vrazi?!?Ridic nakladaku ma tato pravidla (v EU):max 9 hodin denne (minimalne 11 hodin odpocinku denne), 2x do tydne muze byt 10 hodin denne.Jedou 80km/h, ujedou tedy 9 (hodin) x 80 (km/h) = 720km za den (jeden ridic)Kdybys to jel misto nakladaku autem a pojedes 130 km/h, ujedes 9*130 = 1170km za denZ toho plyne, ze pokud rikas, ze clovek, ktery ujede osobnim autem 1000km je vrah, potom je stejne tak vrah kazdy jediny ridic nakladaku (protoze ten skutecne ridi 9 hodin denne, to je jeho prace).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
praktik
30. srpna • 10:20

Ovšem profíci mají předepsané povinné přestávky a jejich dodržování se dá také kontrolovat podle záznamového zařízení. A i firemní řidiči - referenti mají dodržovat bezpečnostní přestávky při řízení a být o nich pravidelně proškolováni. Pokud nějaký amatér v osobáku ujede 1000 km opravdu "v kuse" a o předepsaných pravidelných přestávkách nemá tušení, tak může být opravdu unavenější a nebezpečnější, než řidič, který bezpečnostní přestávky dodržuje, i když zrovna neřídí firemní auto. Ovšem mohl by (či měl by) nějaký pokročilý asistenční systém nahradit předepsané přestávky? To by mohla být zajímavá otázka na nějakém školení řidičů v rámci BOZP. ;-)

Freddka
30. srpna • 11:29

Nemyslim si, ze soucasne systemy mohou nahradit prestavku, jsou to jen doplnky pro zvyseni bezpecnosti. A hlavne nefunguji na 100%, mohou v podatate kdykoliv selhat.Az jednou prijde autonomni rizeni, to uz je neco jineho. Tam ale jeste zdaleka nejsme, to bude jeste trvat dekadu nebo dve.Mozna prijde autonomni rizeni po dalnici predevsim pro nakladaky o neco driv, dalnice je pro autonomii o dost jednodussi a nakladak jede relativne pomalu 80km/h a myslim pouze v anglii rychleji (60mil tedy 96km/h). To by mohl byt velky boom protoze to pojede 24 hodin denne a dopravce usetri plat 1-2 ridicu ... ale tak jednoduchy to neni, protoze prijde objizdka a najednou zase potrebujes ridice, takze mozna bude i na to potreba plna autonomie, ktera to zvladne i mimo dalnici.

praktik
31. srpna • 22:38

Představme si čistě hypoteticky, že nějaká firma nakoupí třeba Tesly jako referentská vozidla pro služební cestování běžných zaměstnanců. Takový řidič referent by při řízení zapnul funkci "autopilot", vzal knihu jízd a zapsal do ní, že od nějakého času, místa a stavu km řídí "autopilot" a tak by to nechal nějakou dobu. Pak by zase do knihy jízd zapsal čas, místo a stav, kdy převezme řízení řidič-referent a pak by odložil knihu a vypnul funkci "autopilot". Takže by se vlastně jednalo z administrativního hlediska o vystřídání řidičů a nebylo by tedy nutné dělat po určitém čase řízení předepsanou bezpečnostní přestávku 15 až 30 minut. Samozřejmě tu přestávku by stejně nakonec bylo nutné udělat kvůli dobíjení a možná i dříve, než při jízdě s normálním autem. Asi by i proto trvala dobíjecí zastávka déle než povinná přestávka, protože doba pro dobití na další delší čas/vzdálenost se nedá porovnávat s časem běžného tankování. Ovšem z hlediska administrativních záznamů ohledně bezpečnosti práce by to možná bylo v pořádku? ;-)

bzzz
1. září • 14:53

Tesla, autopilot a rucni vyplnovani? Ale no tak... Pan je spise teoretik, mimon ;-)

mpolan
30. srpna • 10:01

Ne, opravdu není to samé být zkušený řidič náklaďáku a být člověk, který tohle jede jednou, dvakrát do roka. I podmínky jízdy jsou trošku odlišné v náklaďáku nebo v osobáku.

Peter
30. srpna • 18:54

Osobně mám menší problém co se týče únavy odřídit za den 800km v náklaďáku než v osobním. Tím, že jedu pouze 90km/h jsem míň napnutý a míň ve stresu.

bzzz
30. srpna • 23:25

Mensi rychlost, mene predjizdeni, pohodlnejsi sezeni, paradni vyhled vpred, neresis picusy lepici se ze strany/zadu... vicemene jedinoui starosti je setrvacnost toho monstra ;-)

Freddka
30. srpna • 10:04

A jak se stal z nezkuseneho ridice nakladaku zkuseny ridic nakladaku pres noc?Copak nemuze byt take zkuseny ridic osobaku?
Podle sebe soudis ostatni? :-)

mpolan
30. srpna • 10:07

Může být i zkušený řidič osobáku. Ale je jich velice málo a ubývají. Bohužel.
Jistě, že soudím "podle sebe". Můj názor je dokonalý.

Jirka.
29. srpna • 21:26

Dal jsem 960 za 7.5 hodiny a měl jsem toho plný kecky po dálnici z Frankfurtu nad Mohanem do Ostravy.

Doporučujeme

Články odjinud