Žádáte auto s výkonem alespoň tisíc koňských sil? Na výběr je 11 modelů

Když automobilka Bugatti před 12 lety představila model Veyron s výkonem přes 1000 koní, automobilový svět se z tohoto čísla chvilku točil pozpátku. Megalomanský projekt Ferdinanda Piecha, který dlouhá leta platil za absolutní vrchol technologického pokroku, odstartoval novou éru takzvaných hyper aut, z nichž mnohá onu magickou hranici 1000 koní výrazně překonávají. Zde je přehled všech sériových automobilů, jejichž udávaný výkon čtyřciferných hodnot dosahuje.

1) 9ff GT9-R

Klepněte pro větší obrázek

Malosériový výrobce 9ff se specializuje na vozy Porsche a jako první přišel s modelem na bázi Porsche 911, který nabídl více než 1100 koní. Avšak abyste se dostali na tuto hodnotu, museli jste zvolit třetí, a tedy nejdražší úroveň Stage 3. Jedinečný model GT9-R je postaven na základech Porsche 911 GT3, třebaže sériová zůstala pouze příď. Šestiválcový boxer o objemu 4,0 litru byl přesunut před zadní nápravu a dosahuje výkonu 1120 koní a 1035 Nm. 9ff GT9-R vystřelí z klidu na 100 km/h za 2,9 s a rychlostí 300 km/h upaluje během 15,8 sekundy! Maximální rychlost činí 414 km/h. Vzniklo pouze 20 kusů, které jsou víceméně zavřené v soukromých sbírkách. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

2) Laraki Epitomé

Klepněte pro větší obrázek

Že vám jméno Laraki nic neříká? Nezoufejte, historie této značky není nikterak dlouhá a už vůbec bohatá. Malá automobilka fungovala velmi krátce v letech 1999 až 2008 a za celou svou existenci stvořila pouze dva koncepty Fulgura a Borak. Zmrtvýchvstání v roce 2013 v Pebble Beach přineslo představení modelu Laraki Epitome, který je postaven na základech Chevroletu Corvette. Karbonový automobil, vážící 1270 kg, pohání přepracovaný sedmilitrový V8 z Corvette, který ve standardním nastavení nabízí něco málo přes 1200 koní, ovšem se závodním benzinem a přeprogramovanou řídicí jednotkou dosahuje maxima až 1750 koní. Laraki Epitome, které vzniklo jen v devíti exemplářích devět kusů, prolomí hranici 100 km/h za méně než tři vteřiny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

3) Rimac Concept One

Klepněte pro větší obrázek

Téměř sedm let trvalo mladém vizionáři z Chorvatska, než zrealizoval svůj sen o sériovém sportovním elektromobilu, který zatopí těm nejvýkonnějším vozům na světě. Rimac Concept One měl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2011, ale pak se po něm na dlouho slehla zem. Až na loňském autosalonu v Ženevě se znovu objevil, tentokrát již v sériové podobě. Hliníkový rám a karbonové panely karoserie zůstaly, ovšem určitých změn doznal systém pohonu.

Ten využívá čtyř nezávislých elektromotorů, kdy vpředu jsou spolu s dvojicí jednostupňových převodovek použity dva olejem chlazené elektromotory Rimac Automobili D-PM-OC-500 s výkonem 680 koní a vzadu dva elektromotory stejného výrobce, ovšem s výkonem 815 koní, spolupracující s dvouspojkovými dvoustupňovými převodovkami. Celkový výkon pohonné soustavy sportovního elektromobilu Rimac Concept One dosahuje 1088 koní a maximální točivý moment dosahuje 1600 Nm. To stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,6 s a maximální rychlosti přes 350 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

4) Bugatti Chiron

Klepněte pro větší obrázek

Bugatti Chiron je následovníkem Veyronu a používá také shodnou techniku – 16válcový motor o objemu 8 litrů, čtveřici turbodmychadel, pohon všech kol a dvouspojkovou převodovku DSG. Za dvanáct let vývoje šestnáctiválcového motoru, který tvoří dva čtyřlitrové osmiválce na společném klikovém hřídeli, se výkon posunul o dalších 500 koní a finální číslo nyní činí 1500 koní a 1600 Nm. Maximum točivého momentu je dostupné v neuvěřitelném rozsahu otáček od 2000 do 6000 za minutu, což spolu se superrychlou převodovkou DSG znamená zrychlení z 0 - 100 km/h za 2,5 sekundy a nejvyšší rychlost 420 km/h. Vzniknout má pouze 500 kusů, ovšem stejně jako tomu bylo v případě Veyronu, dá se očekávat několik limitovaných edicí, případně verzi Gran Sport s ještě vyšším výkonem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

5) Zenvo TS1

Klepněte pro větší obrázek

Když v roce 2007 tehdy neznámý dánský výrobce sportovních automobilů Zenvo oznámil, že hodlá postavit auto, které bude svým výkonem konkurovat Veyronu, většina lidí se jen škodolibě pousmála. Ovšem každý, kdo bral toto prohlášení jako liché, byl nejspíš velmi překvapen, když už o rok později výrobce sériový model ST1 se 6,8 litrovým motorem V8 s kompresorem a turbem skutečně představil. Zenvo ST1 se chlubilo maximálním výkonem 1104 koní a točivým momentem 1448 Nm.

O deset let později a několik shořelých vozů později se Zenvo na ukázalo na letošním ženevském autosalonu v plné síle a novými verzemi přepracovaného automobilu,který se nyní jmenuje TS1. Novinka v podobě výročního modelu Zenvo TS1 GT má dvěma kompresory přeplňovaný osmiválec o objemu 5,8 litru s plochou klikovou hřídelí, karbonovým plnícím potrubím a suchým mazáním. Výkon tohoto zcela nového motoru dosahuje 1180 koní a točivý moment kulminuje hodnotou 1100 Nm. Sedmistupňová sekvenční převodovka vlastní konstrukce posílá výkon na zadní kola skrze samosvorný diferenciál. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

6) Hennessey Venom GT

Klepněte pro větší obrázek

Hennessey Venom GT platil do příchodu Bugatti Chiron za nejrychleji akcelerující sériový automobil planety. Prodluženou verzi Lotusu Exige pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný 6,2litrový osmiválec GM LS9 z Corvette ZR1 (C6), který v základním naladění dává 735 koní. U Hennessey motor převrtali a výkon zvýšili až na 1217 koní, ovšem rekordní Venom GT disponoval výkonem 1244 koní a točivým momentem 1564 Nm. Při pohotovostní hmotnosti 1244 kg to znamenalo poměr výkon/hmotnost 1:1! Tohoto unikátního vozu vzniklo pouze 30 kusů, což byla také podmínka pro oficiální uznání světového rekordu. Ten má mimochodem hodnotu 13,63 sekundy. Cena Venomu GT se v přepočtu pohybovala okolo 23 mil. Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

7) Apollo Arrow

Klepněte pro větší obrázekApollo Arrow je následovník již nevyráběného supersportu Gumpert Apollo, který měla na svědomí německá firma Gumpert Sportwagenmanufaktur. Gumpert Apollo byl jedním z nejrychlejších automobilů, který kdy pokořil legendární Severní smyčku okruhu Nordschleife. Bohužel, automobilka Gumpert vyhlásila v roce 2013 insolventnost a šla ke dnu.

Zbytky firmy Rolanda Gumperta, bývalého šéfa divize Audi Sport, odkoupili čínští investoři a model Arrow je tedy první vlaštovkou znovuzrozené automobilky, která se dnes jmenuje pouze Apollo. Ronald Gumpert zůstal u kormidla a i jeho další dítko pohání motor od Audi, konktrétně nejnovější verze vidlicového osmiválce 4,0 TFSI se dvěma turbodmychadly. Výkon dosahuje podle údajů automobilky 1000 koní a maximální točivý moment vrcholí 1000 Nm. Později vznikne ještě výkonnější verze Apollo N, která bude postavena na základech modelu Gumpert Apollo S.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

8) Mazzanti Evantra Millecavalli

Klepněte pro větší obrázek

Toskánská dílna Mazzanti Automobili nepatří mezi známé automobilky, takže vás možná dost překvapí, že právě tato malá společnost vyrábí nejvýkonnější italský automobil homologovaný na silnice. Mazzanti Evantra Millecavalli je evolucí čtyři roky starého kupé Evantra a pod jeho kapotou bije vidlicový osmiválec 7,2 l se dvěma turby, výkonem 1000 koní a točivým momentem 1200 Nm, přičemž klasickou Evantru pohání 7litrový V8 s výkonem 751 koní a točivým momentem 860 Nm.

Okřídlené kupé s vizuálními změnami a vylepšenou aerodynamikou sprintuje z klidu na stovku během 2,7 s a maximální rychlost lehce překračuje hranici 400 km/h!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

9) SSC Ultimate Aero XT

Klepněte pro větší obrázek

SSC Ultimate Aero z roku 2007 (1183 koní a 1483 Nm) bylo svého času králem všech hypersportovních aut, když překonalo rekord Bugatti Veyron (407 km/h ) o celé 3 km/h. Pravda, jen na dobu tří let, protože jak asi víte, verze Gran Sport Vitesse si rychlostí 431 km/h vzala v roce 2010 titul zpět.

Američané v čele se zakladatelem Shelby Super Cars (SSC) Jerodem Shlebym okamžitě reagovali prohlášením, že připravují model Tuatra, který bude schopný pokořit rychlost 444 km/h. Bohužel, ani po sedmi letech není tento vůz dál, než ve stádiu vývoje. Shelby rozhodně nevařil z vody, rekordní motor totiž dávno měl postavený. S dlouhými průtahy v konstrukci Tuatry se v SSC rozhodli, že tento dvakrát přeplňovaný hliníkový osmiválec vlastní výroby použijí v limitované edici Ultimate Aero XT.

Motor i přes objem 6942 cm3 váží pouhých 194 kilogramů a produkuje 1318 koní a točivý moment 1400 Nm, což stačilo na sprint z 0 na 100 km/h za 2,65 sekundy a maximálku 440 km/h. Ta však nikdy nebyla oficiálně potvrzena. SSC Ultimate Aero XT si z konceptu Tuatra převzalo také sedmistupňovou automatickou převodovkou se dvěma spojkami, systém brzd a chlazením motoru a vzniklo v počtu pouhých pěti kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

10) Koenigsegg Regera

Klepněte pro větší obrázek

Christian von Koenigsegg je v segmentu automobilů s výkonem vyšším, než 1000 koní známou firmou. Všechny současně vyráběné modely vysoko překračují tuto hranici. Hybridní model Regera využívá uprostřed umístěného vidlicového 5litrového V8 se dvěma turby, kterému pomáhá trojice elektromotorů. Pohonný systém poskytuje minimálně 1520 koní a točivý moment 2000 Nm. Hybridní hypersport zrychluje z nuly na stovku za 2,8 sekundy, dvounásobné rychlosti dosáhne už po 6,6 sekundách a hranici 300 km/h prolomí za pouhých 10,9 sekundy.  Maximální rychlost činí 399 km/h, což na Chiron nestačí, ale Regera má navrch ve zrychlení z 0 - 300 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

11) Koenigsegg Agera RS

Klepněte pro větší obrázek

Agera končí, to už je nějakou dobu jasné, jmenovitě od Ženevy 2015, kde švédská automobilka vystavila rozlučkový model Agera RS. Verze RS je ostřejší, než Agera R (1031 koní a 1100 Nm) a platí spíše za okruhové náčiní, než silniční auto. Proto také přebírá některá technická řešení z asi nejbrutálnějšího modelu, který kdy v továrně v Ängelholmu vzniknul, „megavozu“ Agera One:1 (1360 koní a 1371 Nm). Pětilitrový V8 verze RS produkuje 1176 koní a 1280 Nm, ovšem v případě zájmu si lze připlatit za paket MegaWatt, který zvedne výkon na úroveň modelu Agera One:1, nicméně přibližně 40 kilogramový hendikep zůstává. Rozlučkového modelu vznikne 25 kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků