Začínala osmdesátá léta a napadl sníh…

Možná jste se už těšili na jaro, možná jste už dokonce sundali zimní pneumatiky. Jenže ejhle, napadl sníh. Ideální příležitost k ohlédnutí se zpět do historie, aneb s čím se v osmdesátých letech uklízely silnice?

O technickou podporu se v osmdesátých letech pochopitelně ve velké míře staraly ruské stroje, přičemž tím zřejmě nejrozšířenějším (používaným především ve městech) a zároveň také nejmenším byl vůz nesoucí označení PR-130. Jde o zimní úpravu postavenou na základech automobilu ZIL 130. Celkem tento drobeček měří na délku 5675 mm, široký je 2170 mm a vysoký 2240 mm. Maximum, se kterým si dokázal poradit, byla vrstva sněhu 40 cm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jeden z nějběžnějších a zároveň nejmenších byl vůz PR-130 (foto: postimage.org , veneraud.ee)

Dalším ruským strojem používaným v osmdesátých letech k odklízení sněhu byl UP-66, který vycházel z automobilu GAZ-66. O pohon se staral zážehový osmiválec s maximálním výkonem 130 koní. Základní GAZ byl velmi odolným automobilem konstruovaným pro teploty od -40 do +50 °C. UP-66 se ovšem od něj lišil v jedné podstatné záležitosti, a sice jeho motor byl přesunut nad zadní nápravu. Vůz sloužil především jako sněhový nakladač.

Klepněte pro větší obrázek
Sněhový nakladač UP-66 vycházel z modelu GAZ-66. Na rozdíl od něj měl motor nad zadní nápravou (foto: kaufner.webz.cz)

DE-210 už byl trochu jiný kalibr. Tento speciál vycházel z modelu ZIL-131. Délka přesahuje 8,5 m, přičemž šířka záběru má hodnotu 2,56 m. Maximum, se kterým si DE-210 dokázalo poradit, je 1,3 m.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
DE-210 si dokázal poradit s vrstvou sněhu do výšky 1,3 m (foto: motodemont.com)

Jedním z nejtěžších kalibrů osmdesátých let byl speciál D-902 vycházející z Uralu-375. Tento exemplář sloužil především na odklízení letištních ploch. Pohon měl na starost dvanáctiválcový diesel o výkonu 400 koní, přičemž samozřejmě byly poháněny všechny tři nápravy. Tato mašina si dokázala poradit s vrstvou sněhu 1,5 m. Tam, kde projela, zůstal pruh široký 2,81 m a odklízecí zařízení dokázalo odhodit sníh až do vzdálenosti 64 metrů. Mimochodem o jeho pohon se staral samostatný naftový agregát. Celkově zvládl D-902 odklidit 1200 tun sněhu za hodinu. Později se objevila zlepšená verze schopná odklidit ještě o 500 tun sněhu více. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Odklízení sněhu na letišti měl na starost vůz D-902. Za hodinu uklidil až 1200 tun, fréza dokázala odhodit sníh až do vzdálenosti 64 metrů (foto: luftfahrtmuseum-rothenburg.de)

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků