Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu

Mezinárodní automobilová federace FIA vydala závěrečnou zprávu o nehodě Fernanda Alonsa a Charlese Leclerca během belgické Grand Prix. Podle ní ochránil jezdce z Monaka nový ochranný systém Halo.

K havárii došlo krátce po startu. Německý pilot stáje Renault Sport, Nico Hülkenberg, šel v první zatáčce pozdě na brzdy a doslova najel do vozu Fernanda Alonsa. Ten byl vymrštěn do vzduchu a přeletěl vůz stáje Sauber, ve kterém seděl Leclerc.

Nehoda to byla ošklivá, ale nakonec se vše obešlo bez zranění. Nebylo však jisté, jestli by se kolo z Alonsova vozu Leclerca vůbec dotklo. Otisk pneumatiky na místě sice byl, ale bez systému Halo by možná vůz prostě jen přeletěl, bez újmy na pilotovi.

Monopost Formule 1 se vejde i do dodávky. Showcar Renault vozí v Masteru

Monopost Formule 1 se vejde i do dodávky. Showcar Renault vozí v Masteru

Nemělo to však být kolo, co mělo jezdci ublížit, ale část předního křídla. „Z dostupných dat a videozáznamu jsme přesvědčeni, že kolo by Leclercovu helmu nezasáhlo“, říká šéf bezpečnosti FIA, Adam Baker. „Ale jak Alonsovo auto pokračovalo v letu, věříme, že bez systému Halo by došlo ke kolizi mezi Leclercem a částí Alonsova předního křídla“.

Podle Bakera je těžké určovat závažnost případného kontaktu bez dalších dat. Analýza ukázala, že relativní rychlost mezi oběma vozy byla zhruba 30 km/h. Podle výpočtů by tak mohla mít absence systému Halo pro jezdce katastrofální následky.

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

dnes | Petr Schnagl | 12 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků