Řazení se spojkou a pákou je na ústupu i u aut s běžným pohonem, elektromobily pak měly znamenat jejich definitivní konec. Nebo ne?
Spojení elektřiny a manuálního řazení je velmi exotické a u sériových aut vlastně neexistující. Jsou sice podomácku vyrobená elektroauta, která spojku a řadicí páku využívají, ale v masovém měřítku? Kde nic tu nic. Prakticky jediným autem, které se podobné koncepci blížilo, byla Honda CR-Z, která kombinovala hybridní ústrojí a šestistupňovou manuální převodovku.
Důvod, proč elektromobily manuální a vlastně ve valné většině případů ani automatickou převodovku nepotřebují, je vcelku logický - k ničemu by jim nebyly. Vystačí si s jedním stupněm díky vysokým otáčkám a prakticky neměnnému zátahu napříč jejich spektrem. Výjimky existují, například Porsche Taycan a technicky spřízněné Audi e-tron GT mají dvoustupňovou automatickou převodovku, která umožňuje dosahovat vysokých rychlostí, ale ve spotřební kategorii nic takového není.
Toyota si nyní nechala patentovat techniku, která by měla svým fungováním manuální převodovku minimálně simulovat. Jak se píše v patentu: "Ovladač elektrického vozidla je nastaven tak, aby reguloval točivý moment elektromotoru dle vzoru vozidla s manuální převodovkou na základě činnosti plynového pedálu, pseudo-spojkového pedálu a polohy pseudo-řadicí páky."
Nezdá se tedy, že by šlo o klasické manuální řazení tak, jak ho známe, ale spíše o jeho simulaci - slov "pseudo" je v textu až až. Dále v patentu stojí: "Elektrické vozidlo také disponuje generátorem reakčních sil řazení, který vytváři reakce na pseudo-řazení díky činnosti servomotoru." I když tedy zřejmě nepůjde o plnohhodnotný, budoucím generacím by tato technika mohla zprostředkovat alespoň prožitek z toho, jak šaltpáka a spojka fungují.