Začalo to Věčně nespokojenou: Galerie nejrychlejších aut světa

Dnes máme Veyron Super Sport a jeho 431 km/h. Ale bude někdy ještě nějaké rychlejší auto?

Jaký má smysl stavět auto, když není v něčem nejlepší? Postavit nejrychlejší automobil světa se konstruktéři snaží už od prapočátku automobilismu, vždyť každý si uvědomuje, že když jste jednou v něčem první, zapíšete se do historie. Jak se tedy snaha o stavbu nejrychlejšího auta vyvíjela?

1899: La Jamais Contente

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tohle je první auto, které jelo rychleji než 100 km/h. A pozor, byl to elektromobil! Zajímavostí bylo použití tehdy novátorských pneumatik Michelin. Většina aut té doby ještě jezdila na dřevěných obručích

Stroj La Jamais Contente, což v překladu znamená něco jako „Věčně nespokojená“, dotlačil Belgičan Camille Jenatzy na 105,882 km/h. Vůz s podivným tvarem poháněly dva elektromotory, každý o výkonu 25 kW. Aerodynamiku ale kazil vysoký podvozek a vzpřímená poloha řidiče.

Sto let pokusů a málo úspěchů. Létajícího auta se ale brzy dočkáme

Sto let pokusů a málo úspěchů. Létajícího auta se ale brzy dočkáme

1905: Napier L48

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Napier L48 bylo první auto, které překonalo hranici 100 mil za hodinu, tedy 160 km/h. Spoléhalo se na spalovací motor

Arthur McDonald dostal v roce 1905 tento Napier L48 s aerodynamickým (na svou dobu) tvarem během letmé míle na pláži v Daytoně na rychlost 168,41 km/h. Dá se ale říci, že každé další produkční auto bylo rychlejší, takže si pojďme sestavit žebříček nejrychlejších aut až od konce druhé světové války.

1949: Jaguar XK120 – 201 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XK120 bylo první sériové auto na světě, které se dostalo za hranici 200 km/h

Číslovka 120 v názvu auta znamenala 120 mil za hodinu, tedy 193 km/h, což byla udávaná maximální rychlost. To tehdy stačilo, aby byl Jaguar i tak nejrychlejším produkčním autem, ale bez čelního okna jednou uháněl rychlostí 201 km/h a jako první produkční auto na světě tak překročil dvoustovku.

1955: Mercedes-Benz 300SL – 225 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 300SL není jen nejrychlejší auto své doby, ale prosadilo se i na závodní dráze. Stroj byl původně vyvíjen právě jako speciál pro závody

Mercedes-Benz 300SL si uzmul i jiné prvenství. Bylo to první osobní auto na světě se vstřikováním paliva. Není divu, že mělo výkon 215 koní a teoreticky mohlo jezdit až 260 km/h, i když oficiální údaj je 225 km/h. Na vyšší rychlost také prý nestačily tehdejší silniční pneumatiky.

1958: AstonMartin DB4 – 227 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Aston Martin DB4 se díky řadovému šestiválci 3,6 l dostal před prozatím nejrychlejší Mercedes 300SL

Rychlostní údaj Aston Martinu DB4 byl potvrzen v roce 1961 při testech v médiích. Základní model DB4 se dostal na 227 km/h, silnější, aerodynamicky efektivnější a modernizovaný vůz DB4 GT zvládl hned 245 km/h.

1963: Iso Rivolta Grifo 327 – 259 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pokud mělo Iso Grifo sedmilitrový osmiválec o výkonu přes 435 koní, prý se mohlo dostat až k téměř 280 km/h

Už v základní specifikaci s motorem Chevrolet 5,4 l (označení 327 znamená objem v kubických palcích) o výkonu 355 koní umělo Iso Grifo uhánět rychlostí až 259 km/h, ale sedmilitrový osmiválec s dobře poskládanou převodovkou prý s přehledem zvládal 275 km/h. Takový údaj se ale nikdy nepodařilo oficiálně potvrdit.

1965: AC Cobra III 427 – 266 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Až třetí generace Cobry, která dostala sedmilitrový osmiválec, byla opravdu divoká a rychlá

AC Cobra bylo rychlé auto, ale muselo počkat až do třetí generace, kdy mu Carroll Shelby dal velký osmiválec o objemu 7,0 l. Vůz byl úspěšný i v závodech a na rovince Mulsanne v Le Mans dosahoval na 300 km/h. Design Cobry je nezaměnitelný a patří, spolu s Porsche 911, mezi nejikoničtější tvary všech dob.

Shelby Cobra Daytona (1964-1965): Americké kladivo na Ferrari

Shelby Cobra Daytona (1964-1965): Americké kladivo na Ferrari

1967: Lamborghini Miura P400 – 275 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lamborghini Miura P400 je typický přemotorovaný supersport své doby. Příšerně rychlý, ne moc stabilní, obtížně řiditelný a především krásný

Lamborghini Miura mělo problém. I když dokázalo jet teoreticky 275 km/h, jen málo lidí mělo odvahu ho na takovou rychlost rozjet, protože ve vysoké rychlosti trpělo nadnášením a nestabilitou. Typickým znakem Lamborghini bylo i rozdílné naladění motorů kus od kusu a výkon dvanáctiválce se tak pohyboval „někde mezi 300 a 400 koni“.

1968: Ferrari 365 GTB/4 Daytona – 280 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model Daytona bylo první Ferrari, které se dostalo na pomyslný vrchol. Prvenství pak Italové zopakovali ještě s modelem 288 GTO a F40

Ferrari trpělo na stějné problémy s nadnášením jako Miura, ale aspoň bylo stabilnější a mělo spolehlivější výkon. To ostatně předvedlo při závodech, byl to poměrně úspěšný model. A pak přišla ropná krize, emisní limity a auta se vrátila o dvacet třicet let zpátky, aspoň co se syrové dynamiky a rychlosti týče.

1984: Ferrari 288 GTO – 303 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Teprve až Ferrari 288 GTO ukončilo skoro dvě desetiletí trvající čekání na opravdu rychlé auto. V 70. letech sice byla rychlá auta, ale žádné nepřekonalo dřívější rekordy

Ferrari 288 GTO původně vzniklo jako závodní speciál skupiny B, ale než se dostalo na silnice (Ferrari muselo vyrobit 200 homologačních kusů), FIA zrušila skupinu B především kvůli tragickým nehodám. Ferrari 288 GTO bylo jen tak mimochodem první silniční auto, které překročilo metu 300 km/h.

1986 - Porsche 959 – 314 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I Porsche 959 mělo, kvůli pravidlům skupiny B, přeplňovaný motor o objemu 2,9 litru. Projekt naštěstí přežil do podoby silničního auta

Speciální Porsche 959, které mělo rovněž soutěžit ve skupině B, ale zkoušelo štěstí i v rally Dakar, se vklínilo mezi tehdy nejrychlejší Ferrari. Překvapivá byla jeho velice sofistikovaná technika s pohonem všech kol. Byl to takový Nissan GT-R své doby. Tedy až na tu cenu...

1987: Ferrari F40 – 326 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferrari F40 bylo první auto, které překonalo hranici 200 mil za hodinu, tedy 322 km/h. Vycházelo z 288 GTO a jednalo se o poslední model, který osobně schválil Enzo Ferrari

Ferrari F40 je hračka. Není to homologační speciál a jeho jediným účelem bylo oslavit 40 let existence automobilky. Ovšem i tak vzniklo nejrychlejší auto na světě. Vůz je co možná nejlehčí (1100 kg) a bez výbavy, ale i tak má klimatizaci. Ne kvůli komfortu, ale kvůli bezpečnosti, aby se za deště nemlžila okna a řidič viděl ven.

Ferrari F40, F50, Enzo a LaFerrari pohromadě na okruhu Fiorano [video]

Ferrari F40, F50, Enzo a LaFerrari pohromadě na okruhu Fiorano [video]

1987: Ruf CTR – 339 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nestačilo vám 911 Turbo? Ruf CTR měl skoro pět set koní a uměl hodně přes 300 km/h

I ikonický Yellowbird se zařadil mezi nejrychlejší auta na planetě, když se mu podařilo překonat Ferrari F40, ale jeho rekord 339 km/h není obecně moc uznáván, protože se nejednalo o přímo produkční auto, ale experimentální prototyp, přestavbu či vůz stavěný přímo na zakázku. Ano, dáme si i legendární video z Nordschleife!

1992: Jaguar XJ220 – 349 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekJaguar XJ220 málem nevznikl, ale nakonec se dostal na silnici a uzmul i rychlostní rekord

Prototypy Jaguaru XJ220 měly dvanáctiválec 6,2 litru odvozený ze speciálu pro Le Mans, ale nakonec se pod kapotu dostal přeplňovaný šestiválec 3,5 l ze závodního Austinu Metro. Konstruktéři zahodili i myšlenku pohonu všech kol. Výkon vozu dosahoval hodnoty 550 koní. Chcete zajímavost? Testovací jezdci díky dlouhým převodům, nízkému odporu vzduchu a poměrně efektivnímu motoru dosáhli spotřeby 8,8 litru na 100 km.

1998:  McLaren F1 – 386 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Gordona Murraye ovlivnila Honda NSX. Dokonce chtěl pro svůj vůz i motor Hondy, ale nakonec skončil u BMW. Jeho dvanáctiválec S70/2 totiž dával i na dnešní dobu úžasných 627 koní

McLaren F1 nepřestává fascinovat ani dnes. A nemusí jít jen o jeho třísedadlové uspořádání s řidičem uprostřed či zlatem izolovaný motor V12 od BMW, ale i o karbonový monokok nebo důraz na maximální efektivitu a spolehlivost. Mimochodem, herec a závodník Rowan Atkinson teď svůj dvakrát nabouraný kus prodal za skoro 8 milionů liber.

McLaren F1 (1992-1998): Nejrychlejší na světě

McLaren F1 (1992-1998): Nejrychlejší na světě

2005: Bugatti Veyron 16.4 – 408 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bugatti Veyron se zapíše do historie jako první sériové auto, které překonalo hranici 400 km/h

Už se zdálo, že rekord McLarenu nikdo nepřekoná, a pak koncern Volkswagen postavil Veyron. Ferdinand Piech si toto auto doslova vydupal. Parametry určitě všichni znáte, ale pro jistotu připomínáme: šestnáct válců, čtyři turba, tisíc koní, stovka za 2,5 sekundy a rychlost přes 400 km/h.

2010: Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bugatti Veyron Super Sport odpovědělo na snahy o překonání původního Veyronu. Dosáhlo rychlosti 431 km/h a to je prozatím světový rekord

Stroje jako SSC Ultimate Aero nebo 9ff GT9 překonaly původní Veyron v nejvyšší rychlosti, ale Bugatti odpovědělo záhy modelem Super Sport, který zvýšil výkon na 1200 koní a maximální rychlost se posunula na 431 km/h. Veyron může být právem označován za Concorde mezi auty. Je neuvěřitelně rychlý a zároveň pohodlný a kultivovaný.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Micra 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 33 504 km
Cena: 137 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků