Zabezpečení: vtipně o tom, jak si nenechat ukrást auto (téma)

Stručnou a odlehčenou formou píše článek o možnostech zabezpečení vozu proti krádeži, případně jeho snadnějšímu nalezení poté, co si jej lupič odveze z vašeho parkoviště. Dozvíte se o tradičních, ale i méně známých způsobech zabezpečení.
Zabezpečení: vtipně o tom, jak si nenechat ukrást auto (téma)
Seznam kapitol
  1. Stručný úvod do tématu
  2. Jak dobře koupit vůz, na co si dát pozor
  3. Druhy zabezpečení podrobně
  4. Který systém vybrat?

Poznámka redakce: Text byl s dovolením autorů převzat z webu firmy AAA Hero, která zabezpečením vozů zabývá. Pro lepší autenticitu je zveřejněn v takřka nezměněné podobě.

Doba pokročila. Lupič s pytlem přes rameno a černým šátkem přes obličej plížící se noční tmou k vašemu autu s masivním páčidlem v ruce už patří snad jedině do pohádek. Moderní technologie žádají i moderní přístup. Nastoupila doba frekvenčních skenerů, kdy si zloděj v klidu načte kód, který jste jako povel vyslali vaším dálkovým ovladačem. Pokud se jedná o ovladač z výroby, v drtivé většině případů nemá plovoucí kód, a je tedy hračkou např. na parkovišti u hypermarketů vaše auto při vašem nákupu „vybrat“. Zloděj navíc pracuje ještě s pomocníkem, který vás od okamžiku vašeho vystoupení z vozu sleduje při celém nákupu a dává tak pozor, abyste se náhodou nevrátil dřív, než je třeba.

Zámky převodovek

Jsou už jsou na maximální možné úrovni ochrany. Přestože se reklama a prezentace jednotlivých společností vyrábějících tyto zámky zaměřuje na vychvalování zrovna toho jejich výrobku, faktem je, že v podstatě všechny u nás nabízené zámky mají velmi vysoký stupeň ochrany proti překonání. Liší se snad jen v typu klíče, a v místě uložení vložky. Výbuch granátu by s takovým zámkem nic nesvedl. Proto zloději volí jednodušší cestu, odpojí prostě táhlo převodovky a je to. Zásadní nevýhodou pro pojišťovny je fakt, že takový zámek chrání vůz přede všemi, jen ne před samotným majitelem, který v případě pojišťovacího podvodu prostě jakoby „zapomene“ zámek zamknout, nebo dá překupníkovi i jeden z originálních klíčů či jeho oficiální kopii. A pak je třeba také počítat s obvyklou leností každého, kdo má zamykat zámek převodovky při každém vystoupení z vozidla. A protože podle policejních statistik je každá druhá (!) nahlášená krádež vozu pojišťovacím podvodem, najednou se tím vysvětluje prostý fakt, že mezi ukradenými vozy je podezřele velké množství těch se zámky převodovek.

Alarmy

Všimli jste si, jak v posledních letech prakticky zmizelo houkání vozidel parkujících pod vašimi okny? Pryč je doba, kdy alarmy hlídaly všechno možné, jen ne auto, ve kterém byly namontovány. I trend směřuje spíše k tzv. pasivním alarmům, tedy způsobu, kdy vůz je plášťově narušen, ale dozví se to pouze majitel vozu, který pak sám může zavolat policii, nebo se stát „mstitelem“, což tedy příliš nedoporučujeme.

Imobilizéry

Ty jsou už prakticky v každém vozu přímo z výroby. Jsou velmi dobrou ochranou, zloděj se musí opravdu snažit, aby je překonal, pokud ovšem opět nejde o pojišťovací podvod. Na rozdíl od dřívější doby je dnes jediným normálním způsobem ovládání imobilizéru bezdotykově, v podstatě bezvědomě, protože čip imobilizéru je přímo v klíči.

Značení skel

Vše se vyvíjí, i čísla na sklech, na rozdíl od doby před deseti lety, kdy značení skel tvořil shluk zpravidla rozmazaných písmen a číslic, je v dnešní době samozřejmostí mít označená skla již při koupi nového vozu. Vzhledem k většímu uvolnění hraničních režimů se vyplatí mít značení skel adresné, nikoli anonymní, tedy s vyznačením konkrétní země původu. Dnes ještě více převládá nesmazatelné označení značení přímo celým číslem karoserie i se značkou státu, a dokonce jsou i kompletní sady, pomocí kterých si každý může svůj vůz označit sám během deseti minut. Nevýhodou takového značení je fakt, že pokud chcete později spáchat pojišťovací podvod, těžko budete měnit číslo karoserie, když na všech sklech máte VIN původní. Pak byste museli zaplatit kompletní výměnu skel, což je u nového dražšího auta záležitost cca padesáti tisíc korun s téměř jistým poškozením interiéru během výměny vlepovaných skel, a navíc je prakticky nemožné sehnat kompletní sadu skel s původními homologačními znaky, originálním logem a příslušným rokem výroby skel. A označený vůz nemůžete vyvést do zahraničí, protože podle značky CZ na sklech (na rozdíl od anonymních kódů) se hned pozná, kde byl vůz registrován.

Satelitní vyhledávání vozidel

Jeho název je honosný, ale jedná se o zpravidla o vyhledávání pomocí buněk mobilních operátorů, systém vám vaše odcizené vozidlo pomůže najít prakticky kdekoli na světě, ale fakt, že váš mercedes parkuje přímo v Leninově ulici 27 v Krasnojarsku, je vám stejně užitečný jako ten příslovečný zimník, protože získat takový vůz ze zahraničí je z právního hlediska věc v podstatě nemožná. Pokud byste se vypravili pro své auto na vlastní pět, velmi pravděpodobně se vrátíte za deset let po prožití poněkud delších prázdnin v tamním ruském vězení jako pachatelé krádeže, v horším případě loupeže.

Zabezpečení vozidel obecně

Díky nástupu nových elektronických systémů se zánovní vozy už na ulicích příliš nekradou. Spíše se preferuje mezi zloději stále oblíbenější systém krádeží: na padělané doklady si vzít auto na leasing, a vzápětí ho na padělané doklady prodat do bazaru. Do TP ze zase začalo vyznačovat, zda je vůz majetkem držitele nebo leasingové firmy, ale ani to není pro zloděje překážkou. A samozřejmě tu jsou i všeobecně známé leasingové podvody. Leasingové firmě taková krádež či podvod nevadí, své peníze dostane. Pouze naše pojišťovny zaplatí ročně o miliardu víc, a proto se pojištění vozidel musí stále zdražovat.

Zajištění vozidel z výroby

Vozidla se musí prodávat, To je motto každého výrobce, proto se snaží své vozy zajistit tak nějak uspokojivě, aby zákazník měl dobrý pocit, a zabezpečení přitom nebude výrobce moc stát. Jako příklad slouží třeba Škoda Octavia, která se svými dveřními zámky prošla celou řadou postupných změn a vylepšení, kdy si zákazníci stěžovali za příliš časté vnikání do těchto vozů bočními dveřmi. Nutno ale Mladou Boleslav pochválit, že na rozdíl od jiných automobilek hlasy zákazníků vnímá a respektuje je, a výsledkem jsou i Octavie s velmi dobrou dveřní ochranou zámků nebo pouze s dálkovým ovladačem.

U Fabie se výrobce již poučil a v podstatě žádné stížnosti na snadnost překonání dveří nezaznamenal. V systému elektronického zajištění vozů je to např. Mercedes, kdy u dražších modelů je start podmíněn použitím čipové karty. To je ovšem vyváženo vysokou cenou, a samozřejmě, i tento systém se dá překonat, zpravidla střelnou zbraní namířenou na překvapeného majitele. Ten pak dobrovolně vydá všechny čipy, klíče, ovladače. Překvapivě je proto patrný trend příliš na sebe neupozorňovat a místo jednoho Mercedesu raději koupit sobě a své rodině čtyři nové Octavie.

O co je největší zájem?

Tak jako v každé zemi je statisticky nejkradenějším vozem vůz v té zemi nejrozšířenější. U nás (ale už i v některých jiných zemích) vede Škoda. Je to i proto, že je k nejrozšířenějšímu vozu i nejvíce dokladů od vozidel totálně havarovaných. Lze tedy odcizený vůz poměrně snadno legalizovat na platných dokladech.

Způsob volby zabezpečení

Znalost myšlení zloděje a jeho psychologie může významnou měrou pomoci ochránit vůz před odcizením či pojišťovacím podvodem. Proto se aktuální soubor ochranných prvků, ať už aktivní či pasivní, musí vždy řídit konkrétní situací nejen z hlediska typu vozu, ale stejně tak i okolností, které se vážou k samotnému majiteli vozu. Slavný případ uloupení 150 milionů z pražského transportu peněz přesně ukazuje, že nevhodná volba způsobu zajištění může mít nedozírné následky. Tak bude vyžadovat rozdílné způsoby ochrany vozu např. důchodce z okresního města s Favoritem a vlastní garáží, student se Škodou 120 dojíždějící z vesnice do školy v nedalekém větším městě, zemědělec parkující svůj traktor John Deere na dvoře JZD, podnikatel s jaguárem a vlastním vyhrazeným místem na Václavském náměstí, zaměstnaný otec rodiny s Fabií na sváteční cesty z krajského města, pražský manažer s firemním Superbem, taxikář s turbodieslovou Octavii, a velmi mladá atraktivní slečna s dlouhými blond vlasy a stříbrným mercedesem cabrio. Roli hraje mnoho dalších okolností, z nichž zveřejnění některých z nich i popis způsobů překonávání některých zabezpečovacích systémů by mohl významně pomoci zlodějům vozů v jejich strategii.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Stručný úvod do tématu
  2. Jak dobře koupit vůz, na co si dát pozor
  3. Druhy zabezpečení podrobně
  4. Který systém vybrat?

bazar

Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes GLA 2,1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 855 km
Cena: 800 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 193 078 km
Cena: 245 000 Kč
Mercedes Citan 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 120 670 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků