Za volantem Škody Sunroq. Jediný Karoq kabrio zaslouží respekt!

Pamatujete si, jaký byl váš vysněný automobil, když jste byli mladší? Sunroq přesně takový je – zhmotněný sen třiadvaceti studentů, kteří se nebáli a šli si tvrdě za svým.

Projekt Azubi car studentů Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto v Mladé Boleslavi už má svou tradici. V roce 2014 přišla na svět Škoda Citijet na základech modelu Citigo, která světu ukázala, jak může vypadat škola hrou. Výsledkem bylo nejenom větší povědomí o Škodováckém učilišti jako takovém, ale také čím dál větší zájem studentů, kteří se chtěli podílet na dalších projektech. Nedivím se.

V následujících letech vznikly studie Funstar, Atero a Element, které letos doplnil první vůz postavený na základě SUV. Je vlastně takovou oslavou půlkulatin projektu Azubi car, a pokud budu mluvit čistě z osobní zkušenosti, jde asi o to nejhezčí auto, které studenti Škodovky vytvořili.

Přestala Zemanovi vonět Škoda? Vnitro chce luxusní limuzíny včetně obrněné

Přestala Zemanovi vonět Škoda? Vnitro chce luxusní limuzíny včetně obrněné

Hlavounům ve Škodovce byly předloženy tři návrhy (vedle Karoqu kabrio ještě sportovní verze Octavie a Kodiaq pick-up), se jménem pomáhali fanoušci na sociálních sítích, a při stavbě byli samozřejmě k dispozici nejenom učitelé odborného výcviku, ale také pracovníci technického vývoje, designu i výroby. Stejný postup jako v předešlých letech, přičemž zatím poslední skupinu studentů stál projekt osm měsíců života.

Volba základu byla na studentech

Původně jsem očekával, že po loňském elektromobilu vsadí studenti více na současné trendy a SUV opatří elektrickým pohonem, jenže oni ne. Základem projektu Sunroq je Škoda Karoq s motorem 1.5 TSI a manuální převodovkou, v podstatě taková, jakou jsme nedávno měli v redakčním testu. Verze kabrio se přímo nabízela, zbývalo ale vyřešit, co s bočními dveřmi. Zachovat čtveřici, nebo zadní zavařit a prodloužit přední? Nakonec došlo na první variantu a zpevnění podélných nosníků podlahy. Jinak to nešlo – dost dobře by se totiž mohlo stát, že by po zatížení vozu nešly boční dveře dovřít.

Škoda Octavia 1.5 TSI je už v prodeji. Češi z toho ale radost mít nebudou

Škoda Octavia 1.5 TSI je už v prodeji. Češi z toho ale radost mít nebudou

Jako vždy studenti používali pouze ty díly, pro které mohou sáhnout do skladu, nebo ty, které si sami vyrobí. Části původní střechy a pátých dveří posloužily při tvarování zádi, která naživo připomíná MTX Roadster z devadesátých let. Dvacetipalcová kola Vega s pětatřicetiprocentními pneumatikami daroval Kodiaq Sportline, původní nárazníky byste dnes skoro nepoznali, a pokud vám připadá, že vůz „leží“ více na zemi, je to díky tlumičům z Octavie RS a světlosti zmenšené o 50 milimetrů.

Mimořádně se povedlo sladění červeného laku karoserie Velvet a bílo-červeného interiéru. Přední sedadla jsou z Kodiaqu Sportline, jenže zatímco o karoserii se postarali studenti-lakýrníci, s čalouněním musela pomáhat externí firma, protože o tento obor prý není na učilišti dost velký zájem. Nicméně, za takovou úroveň zpracování by se nemuselo stydět ani BMW. Tohle je skutečně luxusní Karoq!

Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Už jsem si myslel, že nemám co poznávat, jenže pak mě upozornili na zajímavé detaily. Rudé linky kol ve tvaru písmene V představují římskou číslici pět (pátý Azubi car), z nárazníků a bočních dveří jsou na silnici promítána loga Škodovky, a v nadkolích najdete diodové pásy, které se starají o podsvícení kol. Podsvíceny jsou i kliky dveří s lesklými kryty, logo výrobce na víku kufru, a když se pozorně podíváte na zadní svítilny, zjistíte, že jsou směrovky poskládané z diod a rozsvěcují se postupně jako u vozů Audi.

A teď za volant

Statiky už bylo dost, je na čase se projet! Hezky opatrně, protože nechci zahodit osm měsíců dřiny studentů, pro které je tohle auto splněným snem. Přestože Sunroq nemá homologaci a nemůže na silnici, nechybí mu přední bezpečnostní pásy, jejichž navíjení je kvůli zkrácení sloupků B umístěno dole. Startuji patnáctistovku TSI s výkonem posíleným na 120 kW a točivým momentem 279 N.m, jejíž už v sérii téměř neslyšný běh dokonale přehlušuje výfuk s upraveným (dost možná zcela „vykuchaným“) tlumičem. Kdyby mi bylo sedmnáct, chci, aby takhle znělo moje auto!

Asi je vám, jasné, že na motokárové dráze uvnitř chrtího závodiště nešlo o rychlost nebo řezání zatáček. Vždyť jde o jediný otevřený Karoq na světě a už ta sedmdesátka, na kterou jsem se odvážil rozjet, musela přihlížející studenty znervóznět. Chápu je, na jejich místě bych na tom byl podobně.

Takto mohla vypadat první Octavia, kdyby Škoda neskončila v rukou VW

Takto mohla vypadat první Octavia, kdyby Škoda neskončila v rukou VW

Prskavý zvuk výfuku se při vytočené dvojce nesl přes půlku Motola, do interiéru kvůli absenci bočních oken a jakékoliv větrné clony samozřejmě fouká, a protože nebyla karoserie na tak velký zásah do konstrukce původně stavěna, pochopitelně se kroutí. Ale co má být? Vždyť je to show car a nikoliv auto, které by se mělo začít vyrábět. Tady se osudy všech studentských vozů setkávají.

V rámci prvního, a s velkou pravděpodobní také posledního svezení se Škodu Sunroq, jsem obkroužil pouze pár koleček a pak vůz putoval do rukou německých kolegů. A bavilo mě to. V necelých třiceti letech už sice asi nejsem cílová skupina (vůz navrhovali studenti ve věku 17 až 20 let), ale na to, aby člověk vyzkoušel něco podobného, vlastně není nikdy pozdě. Můžete namítat, že se dala řada věcí udělat jinak, ale váš názor bude mít nanejvýš takovou váhu, jako názory tvůrců. Berte to prostě tak.

V průběhu let jsem vyzkoušel všechny dosavadní vozy studentů Škodovky a spojuje je jedna věc – nadšení pro vytvoření něčeho naprosto unikátního, což se i popáté v řadě povedlo. Osobně bych na voze neměnil vlastně vůbec nic. V očích těch třiadvaceti mladých lidí je totiž dokonalý. A zaslouží si respekt!

Škoda Sunroq - dostupná technická data
Motor 1.5 TSI
Převodovka 6M
Zdvihový objem [cm3] 1498
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 120/-
Točivý moment [N.m/min] 279/-
Maximální rychlost [km/h] 195
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] neudána
Délka [mm] 4382
Šířka [mm] 1811
Výška [mm] 1480
Rozvor [mm] 2638
Objem kufru [l] 521+

 

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků