Za volantem Fiatu Punto Sporting (minitest)

Lehce doladěný vzhled, žlutá agresivní barva, litá kola a hlavně motor 1.4 16V s výkonem 70 kW. Fiat Punto Sporting nepatří mezi ryzí sporťáky, potěší však dobrým zrychlením, výkonem ve vysokých otáčkách a současně rozumnou spotřebou.
Za volantem Fiatu Punto Sporting (minitest)

Sporting = hlavně vylepšený vzhled

Zákazníky se sportovním srdcem se Fiat snaží nalákat různými upravenými modely standardní nabídky; z malých vozů je to Punto s přívlastkem Sporting. Tato verze dostala především odlišné nárazníky, nástavce prahů a litá kola. Jiná a výraznější je i maska chladiče. Přední i zadní nárazník je oproti sériovému vozu mohutnější a vystouplejší. Zadní dostal rádoby odvětrávací otvory, podobné těm na předním. Kromě „nasávacích“ otvorů je vše v barvě karoserie. Ta byla u našeho testovaného vozu jasně žlutá a auto ještě víc zvýraznila. K pěknému vzhledu přispělo i dobře vybrané obutí. Na 15" kolech s litými disky s pěti zdvojenými paprsky, jsou pneumatiky o rozměrech 185/55. Pokud pomineme nástavce prahů a spoiler nad zadním oknem (příplatek 18 000 Kč) a červený nápis Sporting na zadních dveřích, je to ohledně sportovního vzhledu vše.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Žlutá Puntu sluší, dodává vzhledu na agresivitě

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Megatest faceliftovaného Punta s motorem 1.3 JTD

Bílé budíky

Uvnitř se úprava dotkla především volantu, který je lépe tvarovaný, obšitý kůží a lépe padne do ruky. Na tom si u Fiatu dali opravdu záležet. Je s ním snadná manipulace, řízení je za pomoci elektrického posilovače Dualdrive snadné. Pokud by si ho i tak chtěl někdo zlehčit, je zde tlačítko City, které otáčení usnadní ještě více. Jeho využití přijde vhod především při parkování nebo ve městě. Řízení jako takové je ale méně citlivé a komunikativní.

Za volantem vynikají ukazatele s bílým pozadím, cejchované u takto malého vozu do neuvěřitelných hodnot. Výborná je jejich čitelnost a přehlednost. Celá palubní deska působí velmi dobrým dojmem. Na plastech si dal výrobce záležet, tak jako na umístění ovládacích prvků (ani zde se ale nevyhnete občasnému zaskřípání). Vše je v těsné blízkosti řidiče a tak není problém ovládat mnoho věcí poslepu. Zaskočilo mne snad jen zapínání klimatizace, které na první pohled není moc čitelné. Děje se tak po zatlačení otočného ovladače větráku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Místo ujde

Středovému panelu vévodí vestavěné autorádio firmy Blaupunkt. To v našem případě dokázalo přehrávat i MP3 soubory z příslušného CD. Za zmínku u něj stojí dostatečná vyrovnávací paměť, která je na našich silnicích zapotřebí. Díky ní si můžete vychutnávat svou oblíbenou hudbu bez jakéhokoli sebemenšího přerušení. V interiéru mne zklamala především sedadla, která na první pohled nabízela výrazné boční vedení. I když jsou dostatečně rozměrná a nastavitelná všemi směry (nechybí ani nastavitelná bederní opora), byla měkčí a po delší jízdě z nich bolela záda.

Náhradou může naopak být dostatek vnitřního prostoru, který je při rozměrech 3 843 x 1 660 x 1 480 dostačující. Punto Sporting se dodává pouze ve třídveřovém provedení. Omezeno je tedy nastupování na zadní sedadla. Ta působí spíše jako nikterak tvarovaná dělená lavice, usadí se zde však i dospělá osoba. Za děleným opěradlem najdete zavazadlový prostor o velikosti 264 l (pětidveřové Punto má 297 l). Za příplatek tři tisíce v něm můžete mít stowattový subwoofer, který bezvadně doplňuje audiosoupravu, mohu  vřele doporučit. Mrzelo mne jen, že přístup do kufru byl možný pouze po odjištění klíčkem zapalování. A to i v tom případě, když vůz disponoval centrálním zamykáním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Docela pádí

U sportovních aut je kladen velký důraz na podvozek a hlavně také na to, co je pod kapotou. Začněme tedy od podvozku. Jeho chování zčásti ovlivňují úzké pneumatiky a malý rozchod (1 410/1 399 mm) jakož to i rozvor kol (2 460 mm). Vpředu je klasický McPherson, vzadu je samoříditelná inteligentní náprava, která má dvoučinné hydraulické tlumiče. Punto i přes své malé rozměry odvádí výbornou práci. Každá zatáčka je pro něj opravdovou výzvou a můžete si s ním pohrávat dle libosti. Nesmíte ovšem zapomínat, že vůz váží sotva tunu. Vpředu jsou kotoučové brzdy, vzadu pouze bubnové. I tak ale mají velmi rychlý nástup, na což si budete muset chvilku zvykat. Jejich účinek je se nemění ani po zahřátí.

Klepněte pro větší obrázek Řazení je snadné, řadička příliš dlouhá

Motor s objemem 1 368 ccm nabízí 70 kW a točivý moment 128 Nm při 4 500 ot. Pokud by se vám to zdálo k sportovně laděnému vozu málo, sáhněte po Puntu HGT, kde je k mání motor 1.8 se 96 kW. I „jednačtyřka“ ale dokáže nabídnout dostatečnou dynamiku. U sportovního auta bychom ocenili více vyladěný zvuk, k čemuž by mohla přispět laděná koncovka výfuku; Punto spíše hlučelo, než zvučelo. Na druhou stranu nás potěšily pedály, které jsou blízko u sebe – slušel by jim ale hliník. Motor má vyrovnaný běh, je plný života a rád se nechá vytáčet. Hodnota 8 000 otáček na příslušném číselníku je sice přehnaná, ale 6 500 ot. zvládne hravě. Na stovku zrychlí pod deset sekund, což je vzhledem k použitému motoru výborná hodnota.

Klepněte pro větší obrázek Čtrnáctistovka se probouzí ve vysokých otáčkách

Poznámka: Motoru 1.4 16V 70 kW se budeme věnovat podrobněji v chystaném testu Stila 3D.

Na jedničku se snadno rozjedete na 50 km/h, na dvojku o čtyřicet víc a na trojku už pádíte cca 130 km/hod. Pokud náhle zpomalíte, počítejte s tím, že bude chvíli trvat, než se dostanete na původní rychlost. Je vhodné podřadit, někdy i o dva stupně níže. Nemalou zásluhu na tom má šestistupňová převodovka. Ano, slyšíte dobře – šest stupňů. Maximálně lze uhánět 180 km/hod, víc z tohoto broučka prostě nevymáčknete. Po ujetí 1 100 km se spotřeba ustálila na příznivé hodnotě 6,5 l (nádrž má 47 litrů). Za základní provedení zaplatíte 399 000 Kč, auto, které jsme testovali, stálo 449 700 Kč; v současné době je na Punto poskytovaná zajímavá sleva, která cenu stlačí téměř k 400tisícové hranici.

Parametry

  • Fiat Punto 1.4 16V Sporting
  • Rozměry: 3 843 x 1 660 x 1 480 mm
  • Rozvor: 2 460 mm
  • Hmotnost: 960 kg
  • Zavazadlový prostor: 264/1 000 l
  • Kola: 185/55 R15, litá
  • Motor: 1.4 16V, 70 kW/5 800 ot., 128 Nm/4 500 ot.
  • Převodovka: manuální, šest stupňů
  • Zrychlení na 100 km/h: 9,6 s
  • Max. rychlost: 178 km/h
  • Spotřeba: 8,8/5,3/6,6 l/100 km
  • Základní cena: 399 900 Kč
  • Cena testované verze: 449 700 Kč

bazar

Fiat Punto 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 69 351 km
Cena: 150 000 Kč
Fiat Scudo 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 080 km
Cena: 156 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 276 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 276 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 276 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků