Za tajemstvím pneumatik (téma)

73 komentářů

Michal Horák (majkymajky)
14. července • 19:27

Já si porovnávam pneumatiky tady...jsou ochotní a vidím na jednom místě více prodejcu na jednou www.zupo.cz

Danko
28. ledna • 23:38

Potkávám čím dál víc mladých kteří si nastřelují na široké disky úzké pneumatiky čímž se boční strana při zatáčení pomalu dotýká vozovky. Nebylo by na škodu o tomhle něco napsat ,myslím si že to není zrovna bezpečné pro jízdu.

Ivuse59
20. dubna • 3:35

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda mohu zaměnit boční profil z 55 na 65, tedy 195/65/r15 z původní 195/55r15? Děkuji

juch
6. ledna • 17:59

pneumatiky jsem naposled kupoval na www.levnevyfuky.cz celkem jsem s nimi spokojeny, mozna si tam priste vyberu i vyfuk

jiří
9. července • 11:09

Chci si koupit pneumatiky Sava, jsou dobré? 1000 Kč/ks

Martin
10. července • 2:53

Pneumatiky Sava patří do koncernu GoodYear (stejně jako tu již blade psal o Braum/Conti) a stejně tak jako Barum u Conti představují Savy u GoodYearu pneumatiky o kterých má ještě smysl diskutovat. U letních pneumatik rozhodně neuděláte chybu, pokud se pro Savu rozhodnete, kvalita je velmi dobrá, technologie podpořená GoodYearem.

Budeme-li se bavit o zimních Savách, pokud to máte na vozidlo nižších až nižších středních tříd a nejezdíte s ním převážně po dálnicích vysokou rychlostí nebo netrváte na Michelin, Continental, Dunlop, či GY, mohu vřele doporučit Eskimo S3. Za ty peníze velice dobrá kvalita.

Petr
8. července • 16:33

Námět č. 1:

K rychlostnímu indexu - četl jsem jakýsi předpis na harmonizaci testování gum, mělo to asi 50 stran. pro mě to nejpodstatnější bylo (Gumy rychl. index L až W):

1. Guma se testuje při 80% max. povolené zátěže(Load Index)

2. Guma se testuje na bubnu o průměru 2 metry.

3. Testuje se s následujícími rychlostmi a časy

 Index - 30 km/h: 10 min

Index - 20 km/h: 10 min

Index - 10 km/h: 10 min

Rychl. index: 20 min.

Mám-li novou (!) gumu s rychlostním indexem T (do 190 km/h), tak aby prošla testem, musí snést po dobu 20 minut rychlost 190 km/h při zátěži 80%, testováno na umělém, tedy nejspíš hladkém bubnu.

Pro mě vyplývá:

Jezdit s gumou s indexem T rychlostí 190 km/h po reálné silnici může být pokázka na patologii. Osobně bych si maximálku stanovil jako rychlostní index - 30 km/h. Tj. 160 km/h pro T; 180 pro H, 210 pro V.

Proč asi výrobci aut (např. Toyota) s maximálkou 200 km/h jako prvomontáž dávají rychlostní index V ? Japonci obvykle nedělají nic zbytečně.

Námět č. 2:

Výrobci (např. Michelin a Dunlop) vyznačují na pneumatikách barevným puntíkem (žlutý a červený) např. místo s nejmenším množstvím hmoty. Na gumě je tím doporučeno kde by měl být ventilek (dodatečná hmota), kde by mělo být závaží. V pneuservisech o tom nikdo nic neví a vše montují jak je zrovna napadne ...

Námět 3:

Čím se liší z hlediska vlastností ráfek J, JJ, B, který je lepší a proč ? Můžu namísto J použít JJ ?

Námět 4:

Co je to treadewear ? Copak nám říká o životnosti ...

Michelin Pilot Premacy má Tradewear 240 (205/55R16 V). Kolik mají jiné gumy v tomto změru ?

Námět 5:

Jak ovlivní jízdní vlastnosti záměna ocelového disku za disky z "lehkých" slitin při zachování rozměru a typu pneumatiky. Kolik váží ocelový disk, levný disk z lehkých slitin (cca 3000 kč/kus), drahý (cca 15 000 Kč/kus) ? Proč všichni tvrdí, že disky z lehkých slitin sníží neodpružené hmotnosti, ale nikdo neuvádí jejich hmotnosti ...

 

Námět 6:

Udává se, že tlak vzduchu v gumě se má měřit před jízdou. O kolik se zahřeje guma při běžné (!) jízdě normálním stylem ? Má to vliv na tlak ? Vsadím se, že zanedbatelný ...

Námět č. 7

Jak funguje Dunlop DSST a pod ? Jak auto pozná, že mám nízký tlak v gumě ? Mohu run-flat gumy použít na běžném voze ?

 

Většinu z námětů jsem si osobně už vyřešil, ale zabralo to zatraceně hodně času. Nejspíš by to mohlo zajímat i ostatní.

Námětů je hromada, pomalu by to bylo na honorář

Pol
8. července • 19:11

ad3) ty tvary rafku jsou snad dulezity jen pro navlikani pneumatik a jizdu s vypustenou gumou (aby se hned nesvlikla). Takze rozdilne jizdni vlastnosti by mit nemely.

ad1) zajimava informace

Snehulda
8. července • 18:30

1: moje auto ma maximalku 173, v technicaku je rychlostni index S , ale i presto z prvovyroby byly na aute gumy s indexem H. A tak to i dodrzuji - Hcka mam na leto, zimaky mam Tcka. Jinak na zimacich jsem opravu nejel rychleji nez tech 170 (tacho), na letnacich jsem jel jednou 190 (opet tacho) cca 2 hodiny. Ty Hcka asi maj s tohohle hlediska smysl (i kdyz posledni dobou jezdim max 170 i v lete ...). Jinak musim se priznat, auto mam pres 3 roky a maximalku jsem jeste nezkousel - myslim si ze ale pres 195 tacho to moc nepoleze ...

4. "treadwear" - to je v podstate konstanta opotrebeni. Bohuzel nic moc nerika - jen to, ze pnemumatiky s treadwear 240 se sjedou 2x pomaleji nez pneu s treadwear 120 (ale za stejnych podminek, na stejnem aute, pri stejnem zatizeni, ...). Ale da se rict ze treadwear 200 by melo odpovidat cca 30 tisic km za normalnich podminek. V realu se ty gumy sjedou asi rychleji.

5. moje plechace (6J15) jsou lehci nez kamaradova litaky v cene cca 3 tisice. Myslim ze levny litaky jsou jen pro paradu ....

6. u mych pneu (185/65R15H) se meni tlak bezne o 0.2-0.3 atmosfery - staci ject cca 20-30 km mimo mesto a je to tam. Po delsi jizde na dalnici jsem to jeste nemeril, ale nepredpokladam ze to bude vyrazne vetsi rozdil. Ono na druhou stranu jak se ohriva vzduch v pneu, tak se ohriva i smes pneumatiky (tudiz pneu mekne) a celkovy vliv na jizdni vlastnosti bude spis mensi.

lubos
8. července • 17:49

2. pri vyvazovani na masine je to imho jedno
6. neni to imho uplne zanedbatelny, ale otazka je co je jizda normalnim stylem. Treba jizda dve hodiny po dalnici 130 uz promluvi asi hodne. I kdyz vic nez 0.2baru to asi nebude. Ale i to je dost.

Petr
8. července • 20:21

... 2. pri vyvazovani na masine je to imho jedno ...

Když na jedné ze čtyř gum Dunlop nasadili náhodou ventilek  tam kde měl podle barevné tečky být, tak bylo závaží velmi malé. Na další gumě to bylo téměř naopak a závaží tam museli přidělávat dvě ... Vyvážit to asi jde v každém případě ...

blade
8. července • 16:44

2. te tecky sem si taky vsim...myslim ze jsem ji videl uz i na CSC2, tak aspon vim k cemu je, diky (-.

5. osobne muzu rict, ze "levne" disky s "lehkych" slitin jsou ve vetsine pripadu tezsi, nez plechace..

6. budou to procenta.. ale i tak.. proto plnime dusikem, ne? (-.

7. o tom jsem psal v me reakci vyse .. na normalnich kolech podle vyrobce NELZE pouzit!!

lubos
8. července • 17:52

Dusikem ? Hmm, kolik ze to procent obsahuje vzduch ? 70 ... 75% dusiku ?
Ovsem zkusil jsem tu zmes ( nevim presne ale co to je), neda se pouzivat kdyz clovek meni tlak na jizdu po meste (rozbite silnice) a jizdu mimo (dalnice, lepe udrzovane vozovky) na spotrebu, a minimalne co jsem zjistil, ze za celej rok se mi tlak nezmenil. Ted kdyz mam obycejny vzduch tak mi docela usel tlak. Ale to je tam jeste zcasti puvodni zmes, tak nevim. Nevim .. at nekdo napise sve zkusenosti.

blade
8. července • 18:21

Lubosi, nedelej blbyho.. plni se to specialni smesi na bazi dusiku - pro jeho inertni - na vnejsi podminky nereagujici - vlastnosti.

jako lidi, co si meni tlak na kazdou jizdu, sem si myslel, ze neexistuji. neni lepsi mit vic sad disku s gumama - vzorek podle toho kam jedes - a jednomatkovej system jak v F1 a prehazovat gumy? (((-:

lubos
9. července • 9:12

... jak se ten plyn jmenuje (zapomnel jsem) ? Jdu se podivat na nejake linky, jestli se na to dam znovu.
Jinak ne, ja jezdim porad ve meste nebo okoli. A jenom parkrat do roka jedu dal - to jeste pres 200km, a to si skocim na pumpu a dofoukam. Ale tohle jsem udelal letos jenom jednou. A jenom na letnich. Jinak kdyz jsem prezul ze zimnich na letni tak jsem se hodne divil, jak se najednou silnice pokazila

Pavel
8. července • 16:17

Co říkáte na Continental SportContact2? Mám je na autě a zdají se mi na suchu naprosto super, ale nevím jak na vodě, chybí drážky.

blade
8. července • 16:48

CSC2 je VYBORNA guma.. taky hezky mastna .. nevim sice, jaky mas rozmer, ale predpokladam, ze mas 4 obvodove drazky (verze s 5 se dela tusim od velikosti 265) a ty jsou navic docela siroke, coz dokaze docela spolehlive odvest vodu za gumu a na krajich jsou male pricne drazky, ktere odvadeji vodu od kraju. Vody bych se nebal, navic je pouzita nejlepsi smes. Vlastnosti jako napriklad Uniroyal 550, to mit na vode asi nebude, ale na suchu rozhodne super guma

méďa
19. července • 14:12

Můžu se zeptat jaké máš zkušenosti v roli prodejce (pokud je máš) s Pirelli zero rosso? Mám je přímo od prodejce aut, jsem spokojený jen by mě o nich něco zajímalo. Díky.

Pavel
8. července • 16:57

205/55 R16, index rychlosti V, jedna mě stála necelých pět tisíc. Přijdou mi vážně suprový, na vodě jsem to ale zatím moc nezkoušel, ale zkusím.

blade
8. července • 17:05

tak sem se koukal na nas web, a mame je za 3992,--   skoda ...

Pavel
8. července • 17:30

V době, kdy jsem je kupoval, jsem je levněji než za 4900 neviděl. Ono je to ale jedno, nějaká ta koruna mě na tlumičích, discích a gumách za padesát tisíc nezabije

blade
8. července • 12:47

Nejprve bych chtel reagovat na pana Brozu s jeho tabulkou rychlostnich indexu, kde mu nejak vypadl rychlostni index do 200 km/h (schvalne at si najde to pismenko sam) (((-.

Dale mnoho z Vas se pta, proc kupovat rychlejsi gumy, kdyz s nima stejne nemuzete tak rychle jezdit... rychlostni index neni jen o rychlosti, ale i o KVALITE gumy - vyssi rychlostni stupne maji lepsi smes, myvaji  i mirne jiny vzorek ... atd..  napriklad rozdil mezi brzdnou drahou na mokru stejne gumy v Tcku a ve Vcku se pohybuje asi kolem 8% (jestli si to dobre pamatuju) a handing je u rychlejsich gum dokonce v radu desitek procent lepsi (zda se mi ze je to okolo 20%).

Dale bych doplnil pana Brozu v tom, ze kdyz uvadi TL - bezdusovy (v beznych osobnich rozmerech se samozrejme dusovky uz nakej cas nepouzivaji), tak oznaceni dusovych pneumatik je TT (tube type) - napriklad nektere AVIE a dalsi..

Take dalsi ruzna dodatkova oznaceni se vyrobce od vyrobce lisi.. napriklad RF (uvadeno jako ochrana rafku - v drtive vetsine) u jednoho vyrobce znamena RAIN FORCED

U rozmeru disku se navic musi udavat udaje jako "hloubka disku", pocet a roztec sroubu (u starych fiatu a alf krasnych 4x98 (((-. ) a take (podle typu auta nebo sroubu) konus sroubu a (dle auta) stredovy krouzek.

A posledni vec.. nakup v zahranici.. je pravdou ze nakupovat v zahranici je prakticky u vsech znacek gum je vyhodnejsi, ovsem jakmile se s diskem nebo gumou neco stane (udela se napriklad po mesici boule), tak je velky problem s reklamaci.. muze to dojit az ke znaleckym posudkum (poskozena patka je vyrobni vada nebo to udelal monter na zouvacce?), coz je pak jiz docela darda. Nejbezstarostnejsi je podle me koupit gumy a nechat si to prezout na jednom miste.. vsecky tyto starosti odpadaji .. a navic napriklad prodejni sit BARUM centrum (Praha a stredocesky kraj) poskytuji tzv. EURO garanci.. tzn.. kdyz gumu neopravitelne poskodite vlastni vinou, tak vam ji (samozrejme s ohledem na opotrebeni) vymeni - napriklad dneska prezujete, zitra ji prorazite vo obrubnik = dostanete zdarma novou..

Bunicin
8. července • 13:58

S tim nakupem v zahranici, jestli to dobre pocitam, prodelal jsem svym nakupem v CR zhruba 11-12 tisic korun. Kdyz se mi udela na jedne gume boule, koupim si v CR novou a porad jsem jeste slusne vydelal. A ruku na srdce - kolikrat se ti udela na Michelin Primacy boule?  

blade
8. července • 14:28

Ehm... Michelin Primacy .... je hezky zit v domeni ze to jsou super best gumy ((-.   Jinak ja bych to porovnal asi tak k tomu, kdybyste si koupil (podle vaseho nazoru) neco od Marantzu a nechtel zaruku, protoze to se prece nemuze pokazit (-.  .. bohuzel, tak to neni.   Taky je zde otazka moznosti odpoctu DPH a taky jestli jste u tech disku neskocil nekomu na spek a nekoupil je dvakrat tak draho, nez nekde jinde ((((((((-:

Pája
8. července • 19:17

ááá, že by tady taky někdo servisoval motoricky řízený potenciometr hlasitosti v PM-66SE?

Bunicin
8. července • 14:58

Tak za prve, odpocet DPH skoncil vstupem do EU (mluvil jsem o cene vcetne DPH), za druhe jsem nepsal, ze nezadam zaruku, ale ze i presto, ze vyhodim jednu gumu, porad budu v plusu oproti ceske cene a za treti, koupil jsem je dvakrat tak draho proti Belgii, ale porad zhruba o 15% pod prumernou ceskou cenou, kterou beru ze vzorku zhruba 20 prodejen disku a pneu, vcetne internetovych obchodu. To je tedy, co se tyka proste matematiky. Co se tyce vlastnich Michelin Primacy. co Vam na nich vadi? Ja jsem maximalne spokojen? Vite o nejakych vadach? Dekuji za odpoved.  

blade
8. července • 15:08

Presne tuhle reakci sem cekal.. pripada mi ze snad vsichni v CR nakupujou levneji nez v nejlevnejsich obchodech... jen se potom divim, kde se berou u nas, v kseftu, furt ty lidi (-.

Ale nechci se nikoho dotknout, takze ano, mate pravdu, byla to vyhodna koupe.. ano, mate pravdu, Michelin Primacy jsou skvely gumy a nemaji zadny zavady. Doufam ze uz je to vyreseno (-.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
masinka
8. července • 15:16

AAAA, z bladicka se stal pneuexpert

blade
8. července • 15:52

vsak taky vis ke komu pro gumy, ne? ((((-.  a nenadavej me do pneuexpertu.. to je jina firma (-.

Bunicin
8. července • 15:14

Tak ja uz nevim. Napsal jsem, ze jsem se nechal napalit, ze jsem prodelal 12,000 a tim padem to pochopitelne nepovazuji za vyhodnou koupi.

A k tem gumam mate neco konkretniho, treba v  cem jsou podle Vas dobry, popripade spatny (pokud je ta Vase poznamka psana ironicky)? Zajimal by mel nazor nezavisleho experta, nazor prodavacu uz jsem slysel.

A koukejte se usmat

blade
8. července • 15:38

Vzdyt ja se smeju furt ((-: staci se nad tim smajlikem trosku zamyslet.. jinak ja jsem taky blbej prodavac samozrejme ((((-. zadnej expert. Ale kdyz v necem delam, tak se o to snazim zajimat co nejvic, abych vedel o cem mluvim a zakaznik me necim nezaskocil.. i kdyz je pravda ze kdyz po me chce nekdo disk na vnitrni zadni kolo k traktorovemu navesu , tak sem taky trochu mimo (((-.

K tem Pilotum.. my je moc neprodavame.. sou docela drahy.Jak nekdo psal, lidi si radsi koupi disky nez poradny gumy. Rekl bych ze smes bude tzv.drzak.. a nebude mit nedostatky.. ovsem na druhou stranu to je guma ktera v nicem uplne nevynika (pouze soukromy nazor!!!)  Kdybych ja mel prachy na gumy, ktery bych chtel, tak bych koupil budto Uniroyal 550 s V V technologii odvodovych kanalku - vyborna guma na mokro, ovsem mekci smes - nevydrzi tak dlouho. Take bych rad "proveril ci vyzkousel" novou technologii u Dunlopu (muzes pichnout gumu a muzes s ni dojet urcitou rychlosti do servisu, protoze ma specialni konstrukci bocnic), ovsem ty gumy sou supr drahy a navic tam musis mit elektronickou kontrolu hustoty, coz samozrejme taky nemam (-.

Bunicin
8. července • 16:09

Moje zkusenost s tema Michelinama je pouze pozitivni. Auto krasne sedi i rychlostech nad 180 kmh, na mokru v pohode, pritom je jizda velice ticha. A udajne by mely vydrzet. Je pravda, ze v nicem zasadnim nevynikaj (krome toho, ze jsem s nima spokojen v kazdem ohledu), ale podle meho nazoru je u gum kazde vyniknuti na ukor neceho jineho. Napr: tvrda guma=lepe sedi=cejtim kazdy hrbol.

Mimochodem, myslite, ze Barum se muze nekdy rovnat Michelinu (to se opravdu ptam, to neni jizliva poznamka, jak by se mohlo zdat)?

blade
8. července • 16:36

Mno.. pral bych si to, ale nemyslim.. urcite ne v dohledne dobe.. Continental - vlastnik Barumu (vlastnicka struktura je slozitejsi, ale defakto je to Continentalu). Continental je samozrejme znacka cislo jedna, pak Uniroyal, pak hned Semperit a pak Barum (nasleduji i dalsi znacky, ale to uz je o necem jinym). Takova je technologicka (ale i cenova, kdyz si vsimnete). Je pravda, ze Barum, hlavne u Bravurisu, udelal velky krok kupredu, je to velmi dobra guma, je to drzak, technologie plocheho narazniku, libivej vzorek (dokonce i dobrej ((-. ). Kdo nechce davat moc penez do gum ale chce kvalitu, Bravurisi jsou skvela volba.. ale dokud bude politika Continentalu takova jaka je, tak asi budou o ten krucek pozadu.

srac 1.6
8. července • 13:33

K otazce rozdilne smesi pro ruzne rychl. indexy - docela me to zajima. Jednou jsem v nejaky diskuzi ptal na to, jestli je mezi stejnejma pneu v rozdilnych rychlostnich indexech rozdil v kvalite (smes) a pekne se mnou vybehli, ze pry ne, ze vyssi rychl. indexy maji jenom mensi vyrobni tolerance....ja bych taky tipoval ze tam rozdil ve smesi bude, jednak jsem naznak takoveho nazoru zachytil v jednom testu zimnich pneu (nemecky, uz nevim ktery a kdy - tvrdili tam vicemene, ze na zimni gumy ktere byly testovane, je v tom prislusnem testovanem (relativne vyssim - uz nevim kolik presne) rychl. indexu je 7°C moc, ze maji na takovou teplotu moc mekkou smes). Ted jsem se vicemene nahodou dostal k Pirelli P6000 v rychl. indexu W, ktery co se tyce rychlosti naprosto nevyuziju (Vmax auta 190), ale ta guma me uchvatila svymi vlastnostmi, tak by me zajimalo, jestli, kdyz budu priste chtit stejne dobrou gumu, postaci kdyz vezmu dobrou znacku a model gumy v H, nebo jestli se vyplati si prave kvuli lepsi smesi priplatit si za W.

 

   

blade
8. července • 14:21

Podle materialu, co nam chodi primo z Continentalu, vypliva, ze vysokorychlostni pneumatiky by meli mit i jine smesi ... je tam takovej graf s porovnanim brzdnych drah a handlingu u stejne gumy s rozdilnym rychlostnim indexem...  cili jestli nelzou, smes by se mela lisit ((-.  Take jsme zjistili, ze je velky rozdil v tom, kde se ta guma vyrabi... napriklad guma z cech a guma z jugoslavie - rozdil je poznat i na pohled i na omak (-: .. a pritom by to mela bejt tataz guma.

beo
8. července • 12:19

[img]http://www.falkentire.com/tires/tires_tuner_pg.jpg[/img]

beo
8. července • 12:20

sakra

http://www.falkentire.com/tires/tires_tuner_pg.jpg

Myslim ty vpravo

blade
8. července • 12:54

abych Ti pravdu rekl, tem 215 bych moc neveril (smerove vedeni asi nebude nejlepsi) a ty odvadeci kanalky jsou sice efektni, ovsem asi ne moc efektivni - spis zalezi na jejich cetnosti a provedeni - rovne jsou schopne rychleji odvest vodu nez sice hezky zakroucene, ale o to delsi a ne prime.

115 uz vypada lepe, ale opet bych trosku videl problem s vodou. kdyz se na tu gumu clovek podiva.. zjisti, ze zadna ta drazka vlastne neni "prubezna" od stredu ven z pneumatiky..

Bunicin
8. července • 11:29

Chtel bych upozornit vsechny ctenare (kteri to jeste nevedi), ze jak pneumatiky, tak disky, se daj v Nemecku, nebo v Belgii sehnat tak o 30% levneji. Ja trouba si koupil 4 disky Dezent a 4 Michelin Primacy 205/55/16 v Praze za nejakejch 33,000. Pak jsem sel v Bruselu do Carrefouru, vedle je prodejna disku a pneu, malem me kleplo. Cely by me to vyslo tak na 700 EUR v naprosto stejny konfiguraci.

Karel
9. července • 23:00

Nemusis jezdit do Belgie, nebo do Nemecka mrkni na www.nejlevnejsipneu.cz , nebo www.pneuhop.cz a uvidis, ze lze  nakoupit levne i tady

Bunicin
10. července • 20:14

Byl jsem se podivat v Bruselu v krame jeste jednou. Ceny pneumatik na www.nejlevnejsipneu.cz se uz blizi, takze nekomu, kdo nezije v Belgii, nebo zrovna neprojizdi, se to rozhodne nevyplati. Ale disky, ktery jsem si koupil, nabizi tenhle server za 4.270 a v Bruselu jsou za 73 EUR...

JJ
11. července • 0:47

Jo jo, v Holandsku to je to samé. Tím, že jsem auto kompletně přezul (disky+pneu) tady jsem oproti ČR ušetřil asi 40%... V ČR evidentně platí "když máš na auto, které jezdí na sedmnáctkách se zatížením 600kg na kolo a rychlostním indexem hodně přes 200, máš určitě i na to, abys zaplatil předražené obutí, tak drž hubu a plať"

nfx
8. července • 10:16

Zvláštní je, že na vozech formule 1 se nízkoprofilové pneumatiky nepoužívají. Právě naopak. Může to někdo vysvětlit? Stejně si myslím, že pneumatiky s nízkým profilem jsou zvláště pro ježdění na běžných cestách v běžném provozu jen frajeřina, na dálnici v kolejích nebo na různých tvarových variacích asfaltu na našich cestách to musí trpět strašně a riziko defektu je určitě hodně velké. Ale pro výrobce pneumatik je to asi zlatý důl a o to asi jde.

lubos
8. července • 17:23

V F1 predpisuji mam dojem i tvar prdele jezdce ...

Pol
8. července • 13:13

V F1 jsou rozmery pneumatik a disku predepsany predpisy.

Nazornejsi jsou spis rallye auta - mrkni se, na cem jezdej na asfaltu.

D1.8T
8. července • 12:35

S tou F1 máš pravdu. Tuhle se na to někde ptali Rosse Browna, jen kdybych si pamatoval co jim na to řekl.

Nízkej profil je otázka preferencí. Máš radši pohodlí? Nebo jseš spokojenější, když ti to v zatáčkách drží? No a s těma defektama to taková tragédie neni.

Michal
8. července • 10:27

Asi jde spíš o šířku, co já vím

D1.8T
8. července • 8:58

Taky budu štoural: Šířka disku se udává většinou s písmenem J, např. 175/60 5Jx14, což znamená, že disk má průměr 14 palců a šířku pět palců. No a písmeno J značí patku pro bezdušovou pneumatiku.

JirkaK
9. července • 20:25

Písmeno J udává druh patky pláště /okraje ráfku. Existuje jich víc, myslím že třeba Dacie mívaly ráfky B.  Dneska už o tom nikdo moc nepřemýšlí, protože nic jiného než J se snad už nepoužívá. Ale samozřejmně na ráfek B nepatří pneumatika J a opačně. 

S tím bezdušovým pláštěm to je taky pravda, neměl by se dávat na ráfky které nemají bezpečnostní zális, bránící sesmeknutí pneumatiky z ráfku při částečné ztrátě tlaku. To byl problém na starých škodulích se 14" ráfky, kde ty nejstarší ještě zális neměly, nebo u W 353 před rokem tuším 1975. Možná i na jiných lido-demo autech.

Martin
10. července • 2:28

Přeci jen drobné upřesnění...

J opravdu značí tvar patky ráfku. Dále se používá JJ a B. Obojí je poměrně běžná záležitost. JJ se používá např. u některých modelů značek Nissan, Mazda, Suzuki, Subaru, Kia, Hyundai, Honda, Toyota - tedy de facto pouze Asijské značky. B je možné potkat také u asiatů ale i u Citroenu, Fiatu, Peugeotu, Škody (Favorit), Renaultu. Existuje také JK, ale to je opravdu vyjímka.

Rozdíly mezi jednotlivými typy jsou jen drobné a rozhodně neexistují pneumatiky pro B nebo pro J, či JJ. Toto značení u disků je pro provozní praxi tedy naprosto postradatelné a nezaslouží si další diskuzi .

Pro upřesnění tzv. "Bezpečnostních profilů bezdušových ráfků" - existují provedení H, H2, FH, FH2, CH, SL... Konkrétní význam opět nemá smysl rozebírat, neboť není pro uživatele o nic více důležitý než tvar patky... Pokud člověk kupuje disk, řekne prodejci jen, že má BMW M6 CSL a on již zjistí, zda tam má mít J nebo JJ s H2 nebo FH2

Petr Broža
8. července • 9:17

Však já také nepsal, že J udává šířku; je to označení tvaru okraje disku.

D1.8T
8. července • 12:23

Však já jen doplnil chybějící údaj. Ani slovo o tom, že by  J udávalo šířku, ne?

Petr Broža
8. července • 16:13

Fajn, mě se zdálo, že mi to tím příspěvkem naznačujete

Pavel
8. července • 9:11

No ale to nevylučuje, co napsal p. Broža, nikde neuvádí, že J označuje tloušťku disku.

Al Bunda
8. července • 8:37

"Pokud zachováte obchod pneumatiky a velikost disku a současně zvětšíte šířku pneumatiky ..."

Já vím pane Brožo že jsem šťoura, ale nějak se mi nepodařilo zachovat ten obchod

Leonardo Cupranek
8. července • 8:36

Taky jsem rad za takove clanky.

Ale docela bych uvital nejaky clanek s porovanim pneumatik, abych vedel, co priste koupit.

Ted mam 17'' 225 Goodyear Eagle F1. Napred jsem si myslel, ze jsou dobre, pak mi nedo rekl, ze Bridgestone Poteza je lepsi, pak mi nekdo rekl, ze Eagle je docela dobra a pak sem tady na Autorevue pred nekolika dny videl par clanky o novych supersportech a casto na nich bylo prave Eagle F1. Tak nevim. Prijde mi, ze Eagle je spis na mokro a Potenza na sucho (a mela by mit lepsi bocni vedeni).

Bylo by zajimave zde porovnat nejake bezne pouziane 16 az 18'' pneumatiky podle jizdnich vlastnosti, valiveho odporu, hlucnosti, smeroveho vedeni, trvanlivosti, chovani na mokru, chovani pri vyssich rychlostech, atd...

Take by me zajimal nazor na nutnost pouzivat pneumatiky vyssich rychlostnich indexu. Puvodne jsem mel totiz nejake prumerne zimni 15'' gumy jeste ze stareho auta (ted uz mam Michelin Snowsport) a ty mely rychlostni index tusim jen do 190ti a pri nejake zimni policejni akci me jeden organ mirne prudil (potom, co testoval, jestli mam zaviraci spendlik), ze prej nemam gumy s rychlostnim indexem odpovidajicim konstrukcni rychlosti vozu (prestoze se takovejma rychlostma jezdit nesmi).

Honzik
12. ledna • 11:05

Proč by měl být Goodyear horší? V testech vycházeli dobře, asi záleží na konkrétních zkušenostech, protože já jsem zatím o žádné seriozni analyze neslyšel. Loni jsem totiž goodyear kupoval na druhy auto na axa-pneu a musel jsem čekat, protože je hned neměli, tak se asi dobře prodávají.

Huhla
8. července • 9:54

Zorganizovat test pneu (kterej by za něco stál) je darda i pri papírový časopisy. Náklady jdou do závratných výšin a zisk je relativně nula nic. Proto se to většinou řeší nákupem u renomovaných zahraničních časopisů.

btw - fascinuje mě, jak některý časáky  dělaj testy brzd a přitom neuváděj do čeho byl testovanej kousek obutej. Je zvláštní, že si moc lidi neuvědomujou jak moc záleží na pneumatikách. Znám spoustu lidí, co si do auta kupujou audio a tuzing za desítkyT, ale jezděj na "kormoránech" z baumaxu. Jako klasickej příklad bych uved souseda, kterej si koupil fabii se "supersportovním" motorem 1,4 100klokanů a na kolech nechal originál 14" balónový matadory. A divil se proč všichni chválej podvozek fabie, když jemu se to kolíbá jak kachna...

Huhla

blade
8. července • 12:18

no ale ty MP 45 (Hectorra) zase nejsou tak spatny (((((((((-.

Leonardo Cupranek
8. července • 10:42

Koukam dalsi priznivec stranek o TUZINGu

Ono u levneho auta typu fabie navic se ctrnactistovkou chtit, aby si clovek za 30 tisic jeste koupil slusny gumy, to uz je asi moc. To uz je skoro takovy, jako chtit po majitelich 10 let starejch BMW ci Mercedesu, aby si na auto, ktery poridili za 50 tisic koupili za dalsich 50 tisic gumy. Pak akorat hosi na mokru ohrozujou okoli a v zime tak akorat sankujou.

Plno lidi utrati dost penez za paradni hlinikace, ale dat jeste vetsi castku za gumy, to uz je jim lito (auto nevypada lepe). Asi si mysli, ze hlinikace jsou naporad a tak jim nevadi do nich investovat a gumy ze se meni casto a tak je jim tech penez lito. I kdyz mam pocit, ze v Praze je potreba menit disky casteji, nez gumy )

Huhla
8. července • 11:09

No jo, tuzing mě bavil už na Vose (to o něm ještě LordMord ještě nevěděl). Můj nejoblíbenější tuzerskej doplněk je MHC hned v závěsu za vejfukem z piskly od fazolí.

No jo, někdy si říkám, že by měla bejt poviná "kvalita gum" v závislosti na výkonu auta . Nejlepší jsou takový ty vyhulenci s 160k civikama, co na nich maj sliky a divěj se, když ho po dešti pověsej na první švestku...

Huhla

MadPete
8. července • 11:47

Co to je prosím MHC? Zajímám se o tuzing a všemožné zesměšňování jeho tvůrců, ale tuhle zkratku ještě neznám. Díky.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Leonardo Cupranek
8. července • 12:01

MHC je multifunction head cutter - tedy hlinikove kridlo ala Fast&Furious.

Me by spis zajimalo, kde je hranice mezi tuningem a tuzingem. Tedy jaky je nazor treba na toto: http://seat.unas.cz/galerie/leon.htm

Zejmena to cervene (docela se mi libi) a oranzove (dost se mi nelibi).
Podle me v tom zcela jiste je cast funkcnosti - jednak lepsi aerodynamika a jednak lepsi privod vzduchu na intercooler ci brzdy...

lubos
8. července • 17:22

No pokud to ma pozitivni efekt tak urcite neni tuzing :)

MadPete
8. července • 12:38

Dík, to si poznamenám To červený jsem viděl už v Autosport&tuningu a dost se mi to líbí, je to brutální, ale profesionálně udělaný a hlavně celkově sladěný. Jak je to funkční nevim, ale předpokládám, že na balení ženskejch by to fungovat mohlo...

Oranžový je divný, obrovská násoska a vstrčenej čumák se mi nelíbí. Ale to je subjektivní, u tu(z)ningu to platí obzvlášť.

Leonardo Cupranek
8. července • 11:35

S tou povinnou kvalitou gum to je na jednu stranu pravda, na druhou stranu je docela divny, ze predpisy a policie lidi nutej mit gumy s vysokym rychlostnim indexem a na druhou stranu tady tou rychlosti jezdit nemuzou. To je takovej divnej rozpor. Ja bych byl pro to, aby dobry gumy, dobry brzdy (velky derovany kotouce a kvalitni oblozeni) a dobrou elektroniku (ESP) musel mit ten, kdo chce jezdit vic jak sto tricet (treba 160), ale aby proste za splneni techto podminek tou rychlosti (samozrejme za predpokladu vsech bezpecnostnich podminek jako treba bezpecna vzdalenost) mohl legalne jezdit. Proc jinak po lidech vyzadovat gumy s vysokym rychlostnim indexem, kdyz stejne muzou ject maximalne 130?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Niemand
8. července • 15:30

To bude asi tim, ze policie neni banda hlupaku, jak si myslite. Kazdemu je jasne, ze ikdyz je u nas povoleno 130 km/h, tak to drive nebo pozdeji zkusite s rychlym autem rozpalit a vyzkouset si jeho maximalku. Nekteri jezdi rychle neustale.
Pokud by Vas policie mohla neustale monitorovat (silena predstava), nebo by auto proste neumoznilo jet vyssi rychlosti, nez nejakou nastavenou podle pneu, tak pak by se asi predpisy zmenily.
Stejne je toto akademicka diskuze. Pravidla jsou dana. Je mi jasne, ze ted nastoupite se svym vylevem na tema vykoristovani obcanu statem a prima demokracie.

Leonardo Cupranek
8. července • 16:53

Zadne vylevy na tema vykoristovani. Jen by ses mel zamyslet nad dosti pasivne a odevzdane znejici vetou "Pravidla jsou dana". Kym? Proc? Jakym pravem? Vzdy byla/jsou "dana" pravidla posvatna, at je urci fuhrer, UV KSC, banda zkorumpovanejch poslancu, atd...?
Lidi si bohuzel zcela mylne ztotoznuji pojmy "stat" a "spolecnost". Bohuzel stat je spis opakem spolecnosti, je v podstate protispolecenskym jevem. Ale konec akademicke diskuse...

bingo
11. července • 9:39

Stat protispolecenskym jevem? To bych prosil vysvetlit ... nebo priste dopsat cesky stat (ale ani tak to nechytam)

Leonardo Cupranek
11. července • 18:11

To je na dlouhe vysvetlovani. Dobre je neco si precist, v cestine treba na www.LibInst.cz , nebo lepe v anglictine na www.mises.org.

Idealni je treba kniha profesora Hans-Hermanna Hoppeho: "Demokracie - Buh, ktery selhal". Velice presvedcive je zde dokazovano a popisovano, jak (demokraticky) stat nici prirozene lidske vztahy, dobrovolnou lidskou spolupraci ci solidaritu, jak nici rodiny a zvysuje kriminalitu, jak rozleptava obcansokou spolecnost a nahrazuje je statnim monopolem na pomoc v nouzi, na zajisteni na stari, monopolem na vynucovani prava a rozhodovani sporu, monopolem na tisk nekrytych (tedy falesnych) penez, atd...

Jelikoz ale kniha bohuzel nevysla cesky, mohu pouze doporucit nakup na amazon.com, ci vyse zminene internetove adresy ci par zajimavych clanku:

http://www.libinst.cz/etexts/Hoppe_demokracie.pdf

http://www.libinst.cz/clanek.php3?no=0&tisk=n

http://www.libinst.cz/tl/tl_10_2003.pdf

http://www.libinst.cz/etexts/guido_demokracie.htm

http://www.libinst.cz/clanek.php3?no=192&tisk=n

http://www.libinst.cz/etexts/mises_svoboda.pdf

http://www.libinst.cz/etexts/proc_vlada_roste.pdf

http://www.libinst.cz/etexts/guido_liberalismus.htm

http://www.libinst.cz/etexts/hoppe_omyly.pdf

http://www.libinst.cz/etexts/guido_prava.htm

http://www.libinst.cz/osobni/sima/data/sima_konzervatismus.pdf

http://www.libinst.cz/clanek.php3?no=237&tisk=n

http://www.libinst.cz/clanek.php3?no=464&tisk=n

http://www.libinst.cz/clanek.php3?no=587&tisk=n

Mino
8. července • 15:16

Stale lepsi nez naopak, kdyby se mohlo jezdit libovolne a vysoky rychlostni index by nebyl vyzadovan, bylo by to jeste horsi.



Al Bunda
8. července • 8:43

U těch Potenz je třeba znát i číslo desénu - já mám ER040 a na suchu jsou v  pohodě, ale na vodě už trošku kloužou - lépe řečeno rozdíl mezi suchem a vodou je velký a to dle mého názoru je poměrně nebezpečné. Myslím, že např. Dunlopy E200 jsou více vyrovnané a i když na suchu na Potenzy ER040 nemají, tak jsou právě kvůli vyrovnanosti paradoxně bezpečnější.

Taky se mi ty Potenzy zdají víc hlučné než Eagle, které mám na služebním Volvu.

Jinak porovnávacích testů na netu najdeš dost a myslím si, že zorganizovat takové testování není pro redakci zrovna jednoduché.

Radim
8. července • 8:08

Sice hodně z toho už vím, ale jsem rád, že podobné články na autorevue vycházejí.

Doporučujeme

Články odjinud