Za tajemstvím pneumatik (téma)

Ač si to mnozí nepřipouští, tento „kousek gumy“ drží vaše auto na silnici, zajisťuje směrovou stabilitu, drží auto v zatáčkách a má vliv na jízdní komfort. Víte, co znamenají údaje vyražené na boku?
Za tajemstvím pneumatik (téma)

Současné pneumatiky mají několik různých parametrů, které je jasně identifikují, jakou má pneumatika velikost, šířku, provedení apod. Toto označení najdete na boku každé pneumatiky společně s jejím názvem, značkou a dalšími identifikačními znaky. Dejme tomu, že na pneumatice najdete označení 205/55 R16 91 H tj. rf. Co to znamená?

  • 205: šířka pneumatiky v mm
  • 55: boční profil v procentech (55 % z šířky pneumatiky 205 mm)
  • R: radiální konstrukce
  • 16: průměr ráfku v palcích
  • 91: index nosnosti
  • H: rychlostní index
  • tl.: bezdušová konstrukce (někdy také „tubeless“)
  • rf.: zesílená konstrukce

Poznámka: Je nám jasné, že mnohým tento článek neřekne nic nového, ti zkušenější nechť ho berou spíše jako začátek zajímavé diskuse.

Šířka a profil pneumatiky

Šířka pneumatiky je zcela jasný parametr, který není třeba nijak podrobně vysvětlovat. Je udávána v milimetrech na prvním místě značení. Nato následuje tzv. boční profil, který říká, jak „vysoká“ je pneumatika od disku po okraj. Pokud je profil 55, činí výška 55 % z 205 mm, tedy 113 mm. Pokud zachováte obvod pneumatiky a velikost disku a současně zvětšíte šířku pneumatiky, sníží se profilové číslo. Jen tak zůstane obvod kola stejný. Zaměnitelné jsou tedy např. rozměry 185/60 a 165/70 - oba rozměry je možné na použít 14" discích při zachování obvodu.

Stejně tak se změní profilové číslo, pokud změníte velikost disku. Dejme tomu, že máte 15" kola s pneumatikami 195/65. Pokud osadíte auto 16" diskem, zvolíte pravděpodobně pneumatiky 205/55 - zvětšila se šířka, zmenšil se profil a současně se zvětšil disk. Je to v podstatě jednoduchá matematika; naštěstí nemusíte nic počítat, prodejce vám bez problému poradí, jaké typy disků a pneumatik se na váš automobil hodí.  

Zde ještě poznamenám, že šířka se udává i u disků, tentokráte ale v palcích, nikoliv v milimetrech. Např. pro pneumatiku s rozměrem 205/55 bývá disk široký obvykle sedm palců; samozřejmě může být i užší i širší, udává se rozmezí 5,5-7,5 palce. Šířka disku se udává většinou před písmenem J, např. 175/60 5Jx14, což znamená, že disk má průměr 14 palců a šířku pět palců. Udává se, že na disk určité šířky lze použít pneumatiku s rozptylem šířky 20 mm. Příklad: Máte-li na autě disk 6Jx14, můžete osadit pneumatiky 185/60, 175/65 či 165/70. Obvykle se širší pneumatiky osazují v létě, užší v zimě.

Komfort versus jízdní vlastnosti

Mezi komfortem jízdy a jízdními vlastnostmi existuje těsný vztah. Obecně platí, že širší pneumatiky s nižším profilem podstatným způsobem zvyšují stabilitu v zatáčkách. Díky nižšímu profilu se dokážou lépe vyrovnat s bočními silami, které na ně působí, díky větší šířce se pak zvětšuje styčná plocha a pneumatika více „lepí“. Bohužel nízký profil snižuje komfort, zhoršuje tlumící schopnosti pneumatiky. Pokud může mít automobil 14, 15 a 16" kola pak na čtrnáctkách bude jízda nejvíce „plavná“, na šestnáctkách bude zase auto nejlépe „sedět“. Patnácky jsou pak kompromisem.

Širší pneumatiky rovněž zvyšují hlučnost, protože se zvětšuje plocha, kterou se dotýká povrchu komunikace. Nemusí to ale být pravidlem, hodně záleží také na složení směsi a dalších faktorech. Pokud ale budete mít dvě stejné pneumatiky, jednu širší a jednu užší, bude ta širší hlučnější. Rozdíl ale většinou nepoznáte při změně o jeden cm - např. z 195/65 R15 na 205/55 R16, naopak, někdy se může hlučnost snížit - třeba změníte-li značku z horší na lepší. S větší šířkou se obvykle také zvýší spotřeba, ale ne nijak razantně.

Rychlostní limit

Tato veličina říká, pro jakou maximální rychlost jsou pneumatiky konstruovány. Podle českých předpisů by měl být rychlostní limit o jednu kategorii vyšší, než je maximální udávaná rychlost vozidla. Tj. pokud je maximálka 200 km/h, pak by automobil měl mít index V (max. 240 km/h). Je to trochu zvláštní, protože nikde v ČR není možné jet vyšší rychlostí než 130 km/h - předpis nás tak v podstatě nutí zbytečně utrácet za lepší pneumatiky. 

Označení L M N P Q R S T H V W Y ZR
Rychlost v km/h 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 max.

Poznámka: Jsou i nižší limity (A2, A3, B, C...), ale ty se pro osobní automobily nepoužívají.

Index nosnosti

Udává, jaké zatížení pneumatika snese; pokud je index 91, pak je pneumatika konstruována pro zatížení 615 kg. Pokud by rozložení hmotnost bylo ideální (50:50), pak by celý automobil mohl vážit až 2 460 kg. běžný osobní automobil má však o tunu méně, takže rezerva je tu velká.

Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg
50 190 72 355 94 670 116 1250 138 2360 160 4200
51 195 73 365 95 690 117 1285 139 2430 161 4625
52 200 74 375 96 710 118 1320 140 2500 162 4750
53 206 75 387 97 730 119 1360 141 2575 163 4875
54 212 76 400 98 750 120 1400 142 2650 164 5000
55 218 77 412 99 775 121 1450 143 2725 165 5150
56 224 78 425 100 800 122 1500 144 2800 166 5300
57 230 79 437 101 825 123 1550 145 2900 167 5450
58 236 80 450 102 850 124 1600 146 3000 168 5600
59 243 81 462 103 875 125 1650 147 3075 169 5800
60 250 82 475 104 900 126 1700 148 3150 170 6000
61 257 83 487 105 925 127 1750 149 3250 171 6150
62 265 84 500 106 950 128 1800 150 3350 172 6300
63 272 85 515 107 975 129 1850 151 3450 173 6500
64 280 86 530 108 1000 130 1900 152 3550 174 6700
65 290 87 545 109 1030 131 1950 153 3650 175 6900
66 300 88 560 110 1060 132 2000 154 3750 176 7100
67 307 89 580 111 1090 133 2060 155 3875 177 7300
68 315 90 600 112 1120 134 2120 156 4000 178 7500
69 325 91 615 113 1150 135 2180 157 4125 179 7750
70 335 92 630 114 1180 136 2240 158 4250    
71 345 93 650 115 1215 137 2300 159 4375    

Několik pravidel

Abyste neměli problémy nejen s policií, ale rovněž s ovladatelností auta, je vhodné dodržovat předpisy následující vyhlášky:

  • Na vozidle smí být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik.
  • Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky.
  • Jako náhradního kola smí být použito pro nouzové dojetí kolo s pneumatikou jiné nebo zvláštní konstrukce určené pro tento účel výrobcem vozidla a výrobcem pneumatiky.
  • Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a v celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný desén s hloubkou hlavních desénových drážek nebo zářezů vozidel kategorií L1 a L2 nejméně 1 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm.

Rovněž je dobré poznamenat, že čím je hloubka dezénu menší, tím je pneumatika méně odolná vůči aquaplaningu (viz dále) a prodlužuje se brzdná dráha. Zkrátka je více než doporučeno dodržovat minimální hloubku dezénu, raději ať je větší než menší.

Co je aquaplaning

Aquaplaning je hodně nebezpečný jev, při kterém auto ztrácí kontakt s vozovkou. Nebezpečí aquaplaningu hrozí většinou v dešti nebo po něm, kdy se na silnici vytvářejí kaluže a dlouhé vodní plochy. Mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu již nestačí vodu odvádět. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat.

Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Častěji tento jev začíná u předních kol a v případě pohonu předních kol se projevuje náhlým nárůstem otáček motoru a tím, že zmizí jakýkoliv odpor na volantu. To platí o všech vozidlech. Zejména při brzdění pak vozidlo nejde řídit. Ještě nebezpečnější je, postihne-li aquaplaning zadní kola. Zpočátku totiž necítíte žádný příznak, ale jakmile kola ztratí přilnavost, záď vozu začne klouzat a tlačí se dopředu. Vůz jde okamžitě do smyku a zvládnout jej lze jen velmi obtížně.

Obecně platí, že čím širší pneumatika, tím je riziko vzniku aquaplaningu vyšší - širší pneumatika hůře odvádí vodu ke krajům a to tím hůře, čím „sportovnější“ je vzorek. Naopak s úzkou pneumatikou bává riziko ztráty kontaktu nižší.

Tip: Přečtěte si článek Jak zvládnout vůz na mokru a Škola smyku.

Starejte se o své „gumy“

Aby pneumatiky vydržela co nejdéle a vy jste nebyli ohroženi jejich sníženou kvalitou, je dobré mít na zřeteli několik následujících tipů:

  • pravidelně kontrolujte opotřebení a stav pneumatik, dvakrát do měsíce zkontrolujte tlak udávaný výrobcem;
  • montáž pneumatik na vozidlo svěřte odborníkům;
  • do bezdušového provedení pláště není vhodné vkládat duši jako způsob provizorní opravy;
  • vyhýbejte se tvrdým střetnutím pneumatiky s hranami obrubníků a jinými ostrými předměty;
  • nepřetěžujte pneumatiky a dodržujte správné hodnoty huštění;
  • nepoužívejte pneumatiky starší 6–8 let, zejména na používaných na karavanech, které trpí při déletrvajících provozních přestávkách jednostranným zatížením.

K pneumatikám se toho dá napsat samozřejmě mnohem více. Pokud máte k tématu co říci, využijte diskuze; třeba zavdáte námět na další pokračování článku.

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků