Počátkem roku proběhla tuzemskými i zahraničními médii senzační zpráva o téměř nejeté Felicii Trumf, za niž ostravský bazar požaduje rovný milion korun. Nedalo nám to, totožně vybavené auto ze stejné limitované edice jsme prostě vyzkoušet museli!
Jestliže Škoda Felicia něčím opravdu vynikala, pak nejen elegantním zevnějškem nebo líbivou palubní deskou, ale také různými pestrobarevnými akčními modely. Ty se vázaly například k významným událostem, což snad nejlépe prezentovala v létě 1996 olympijská série Atlanta, případně vsadily na moderní bezpečnostní prvky (Safe line s ABS a airbagy), navlékly si atletický dres (Sport line), věnovaly se volnočasovým aktivitám (Fun) nebo vsadily na art design (Color line s konceptem Harlekýn, charakteristickým každým sedadlem a dveřní výplní v jiné barvě). Absolutním vrcholem všeho se však už koncem roku 1995 stala kůží zušlechtěná limitovaná edice Laurin & Klement, jejíž odkaz přebírají nejluxusnější modely Škodovky dodnes. S limitovanými edicemi se však roztrhl mnohem větší pytel.
Vše hezké v ceně
Ve stínu dnešních sběratelských rarit tak trochu stály úplně poslední akční modely, z nichž nejatraktivněji působila verze Trumf. Do prodejen vtrhla v březnu 2000 a lákal na přitažlivou cenu 229.900 korun, za niž si zákazník odvezl vůz jako z točny na ženevském autosalonu: nadstandardní prvky základního modelu LX navenek prezentovaly dražší stupeň GLX. Vždyť kliky a misky zámků v barvě karoserie či tónovaná okenní skla tehdy nebývaly standardem dokonce ani pro kompaktní octavii!
Navíc místo hliníkového čtyřválce o výkonu 40 kW byla v ceně o rovných deset kilowattů silnější jednotka. Řidič byl nadto ušetřen otravného odjišťování kolíčků zámků pro jednotlivé spolucestující, Felicia Trumf byla totiž standardně osazena centrálním zamykáním, tehdy ještě pomocí klíče.
Veškeré zmíněné trumfy přitom akční škodovku zvýhodňovaly natolik, že ji zákazník získal za sumu, s níž se o rok dříve ve světové premiéře představila základní Felicia LX s novou tváří: se slabým motorem o výkonu 40 kW, čirými okny, černými klikami, středovými pokličkami kol, dvouramenným volantem a absentující středovou konzolou. Za trumfu mnohem bližší model GLX byste tehdy připlatili 46.000 korun, tedy téměř čtvrtinu auta navíc.
O chlup levnější než fabia
Počátkem letošního roku se právě Škoda Felicia Trumf s dosa vadním nájezdem pouhých 14.100 kilometrů objevila v inzerci za milion korun. Takhle drzou sumu u dvacetiletých škodovek zvyklí vídat nejsme a snad ani dlouho nebudeme, zatím mezi historickými českými automobily patří spíše do teritoria luxusních tatrovek. Vždyť ostravská felicia nenašla zájemce dodnes.
Krátce po objevení inzerátu jsme ze soukromého zdroje získali nabídku důkladně prozkoumat jeden z finálních akčních modelů poslední opravdové škodovky. Na to nešlo nekývnout. Trumf Petra Hladkého v Mostě už stačil proti inzerovanému vozu zdolat trojnásobnou porci kilometrů – kon- krétně pětatřicet tisíc. Přesto jde dodnes stále o jednu z nejzachovalejších a nejméně ojetých felicií nejen u nás, ale i ve světě. Na rozdíl od prezentovaného auta z Ostravy sice postrádá metalízu, jinak ale výbava včetně nadstandardních prvků plně odpovídá.
Felicii jako novou zakoupili Petrovi rodiče v červenci 2000 a ke standardní ceně 229 000 korun si připlatili za mlhovky a centrální zamykání, čímž tehdy felicia povýšila na 234 500 Kč. V té době šlo přitom o vysokou sumu, která zákazníka donutila před podepsáním závazné objednávky přemýšlet. Na trhu už se totiž tehdy za nikterak výrazně vyšších 279 000 Kč prodávala moderní Škoda Fabia s motorem 1.4 MPI. Proti ní felicii chybějí nejen moderně suverénní jízdní vlastnosti, ale především posilovač řízení. Právě absenci tohoto dnes už samozřejmého prvku Petr rodičům dlouho vyčítal.
Vkusný tuning povolen
Než nastala příležitost osobně se s bílou škodovkou seznámit, poslední tři roky odpočívala bez hnutí v garáži. A když ji majitel před námi odkrývá a oživuje, navenek trumf působí docela obyčejně. Jeden z nejžádanějších příplatků totiž u felicie představoval metalický lak, bez něhož připomíná levné firemní přibližovadlo. U Hladkých se však škodovka časem dočkala několika úprav, vesměs v originálním duchu.
Dobová třináctipalcová litá kola z modelu Mystery a půvabný spoiler zadních dveří z nabídky společnosti Milotec mají kouzlo dodnes, uvnitř na nás vykukuje tovární kožená hlavice řadicí páky, vyjímatelný uzavíratelný box nebo rádio Blaupunkt. Zkrátka decentní originální tuning v rámci přijatelných norem. Marně však hledáme jediný identifikátor modelu Trumf, a to grafické štítky na zadních sloupcích. Od Petra se dozvídáme, že choulostivé původní polepy v nedotčeném stavu nepřežily, a tak je musel odlepit. Jako omluvu však vytahuje z desek nevídaný skvost: původní samolepky včetně dochovaných fóliových obalů se štítkem originálního příslušenství.
A schválně – nalepili byste je znovu na karoserii, nebo je založili spolu k dokumentaci vozu? Těžká volba...
Škoda Felicia Trumf: Nadstandardní výbava
- Vnější zrcátka, kliky a kroužky zámků v barvě vozu
- Velkoplošné kryty 13palcových kol
- Tónovaná okenní skla
- Čtyřramenný volant
- Malá středová konzola (bez vyjímatelného boxu)
- Centrální zamykání dveří
Škoda Felicia Trumf: Ceny |
Felicia Trumf 1.3 MPI/50 kW |
229 900 Kč |
Felicia Combi Trumf 1.3 MPI/50 kW |
269 900 Kč |
Makeup pro všechny tváře
Současné pořizovací ceny Felicií Laurin & Klement nebo volnočasových pickupů Fun už sice vyrostly až na úroveň obvyklou u kupé Garde či Rapid, přesto existuje dlouhá řada dalších limitovaných akčních modelů, které dodnes vzbuzují obdiv a mají našlápnuto k růstu hodnoty. Přinášíme přehled (v galerii) málo známých variant z pozdní tvorby, na něž můžete občas v inzerci při hledání netradiční moderní škodovky do soukromé sbírky narazit.
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 05/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.